De vijf belangrijkste ingrediënten om jouw verhaal voortaan wél te lezen

Je hebt enorm je best gedaan op je tekst, maar je ontvangt geen enkele reactie. Geen commentaar, geen likes en al helemaal geen complimenten. Heel irritant. Maar belangrijker nog: hebben je lezers je verhaal eigenlijk wel gelezen?

Misschien herken je het: je hebt lang gezwoegd op een artikel of ander stuk tekst. Je hebt geschaafd, gepolijst en gewreven, totdat het stuk helemaal glanst. Eindelijk kun je het publiceren.

Maar nu de letters zwart op wit staan, blijft het stil. Je ontvangt geen enkele reactie op je publicatie, of dat nu een artikel is of een blog.

  • Er komen nauwelijks ‘likes’ op Facebook.
  • Niemand retweet je stuk.
  • Laat staan dat je lezer enthousiast raakt over jouw ideeën en daar iets mee doet.

 

Oef, dat doet pijn. Was al dat geploeter wel de moeite waard?

Je hebt je tekst immers geschreven omdat je iets belangrijks te melden hebt. Bijvoorbeeld om je ideeën verspreiden onder een grotere groep mensen. Of je wilt anderen verder helpen, wat het onderwerp van je tekst ook moge zijn.

Maar als je ideeën niet opgepikt worden, zijn die inspanningen weinig waard.

Is dit herkenbaar voor jou?

Weet dan dat je niet de enige bent die nooit iets hoort van zijn lezers.

Niet zo vreemd, want lezers worden gebombardeerd met een overvloed aan informatie. Ze moeten voortdurend kiezen wat ze lezen, waar en hoe.

En àls ze je stuk al lezen, doen ze dat vaak scannend. Ze hebben weinig tijd en kiezen voor gemak.

Een reactie geven kan al behoorlijk veel moeite kosten.

Hoe krijg je dat dan wel voor elkaar?

Je stuk heeft in ieder geval iets prikkelends nodig, dat je lezer uitnodigt om dóór te lezen. Want daar begint het mee.

Vaak is dat iets dat direct bij zijn eigen behoeften en gevoelens aansluit. Zijn leven wordt er beter van. Mooier, interessanter of waardevoller. Hij krijgt hoop aangereikt (ik las ooit ergens dat dát de diepere reden is waarom we bloemen kopen).

Serveer dus hoop op een beter leven

En doe dat op zo’n manier dat je lezer het ineens concreet voor zich ziet: laat bij hem het kwartje vallen. Tover een glimlach op zijn gezicht. Geef een verrassing.

Hierbij vijf essentiële ingrediënten voor je tekst, zodat lezers jouw verhaal voortaan wél lezen:

1. Houd het simpel

Vertel slechts één verhaal en houd het zo simpel mogelijk. Des te groter is de kans dat je boodschap beklijft.

2. Maak het concreet

Vermijd abstracte begrippen als functionaliteit, efficiëncy of implementatie. Schilder liever concrete voorbeelden. Gebruik details. Vertel over je persoonlijke ervaringen of die van iemand anders. Maak het praktisch toepasbaar.

3. Lever hartversnellers

Gevoelens in een verhaal pikken we heel gemakkelijk op, omdat onze hersenen ingesteld zijn op emoties. Voordat we iets willen, moeten we het eerst voelen.

Laat daarom het hart van je lezer sneller kloppen. Roep verontwaardiging op, maak je lezer aan het lachen, bied een nieuw perspectief.

4. Doe iets verrassends

Iets onverwachts trekt onze aandacht en dwingt ons om verder te lezen. Het haalt ons uit onze dagelijkse routine en blijft haken in ons geheugen. Ook het achterliggende idee onthouden we daardoor beter.

5. Geef open eindjes

Maak je lezer nieuwsgierig. Stel vragen en bied zo nu en dan welbewust open eindjes aan. Hiermee prikkel je je lezer om verder te lezen. Een open einde maakt je lezer enorm nieuwsgierig naar het vervolg. Dat levert zelfs breinpijn op: of hij nou wil of niet, hij voelt zich pas van die pijn verlost als hij het antwoord weet.

De verhaalvorm heeft al deze elementen van nature in zich. Er zit vaak iets verrassends in (de wending), het bevat emoties en het maakt ingewikkelde onderwerpen behapbaar.

Voeg deze ingrediënten de volgende keer toe aan je artikel of blogstuk. En laat mij weten of het geholpen heeft.

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist | Neerlandica

Verhalen zijn toverballen met een magische werking. Als verhalenmaker helpt Sigrid maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen. Over de kracht van storytelling in teksten schreef zij het boek Toverballen voor het Brein.

Zij werkt ook intensief één op één met bevlogen professionals om van dromen ook daden te maken door het vertellen van verhalen. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like

One comment

  • Alies april 9, 2014  

    Dank voor je hartversneller(s) ;-))