Verhalen doorvertellen is als zandkastelen bouwen. Met gepolijst zand zakt het bouwwerk steeds in elkaar. Maar gebruik je zandkorrels met minuscule scherpe randjes, dan groeien je kastelen uit tot wonderbaarlijke bouwwerken die zelfs hagelstormen trotseren.

Zo is het ook met organisaties die aan het begin staan van een verandering en alle betrokkenen daarin willen betrekken.

Stel dat je als medewerker te horen krijgt dat je werk goedkoper, klantvriendelijker of slimmer uitgevoerd moet worden.

Een leidinggevende die deze boodschap verspreidt, staat niet zo sterk. Hij of zij wordt immers betaald om dat verhaal te vertellen. Als daar geen persoonlijke overtuiging achter zit, is het effect gering.

Een verhaal als los zand.

Even later hoor je dezelfde boodschap van een collega. Niet omdat hij het móet vertellen van zijn manager, maar gewoon omdat hij het zo voelt en zelf enthousiast is.

Dat maakt zijn verhaal geloofwaardig.

Bovendien neem je van een collega (of buurman, kennis, vriend) sneller iets aan dan van een leidinggevende. Het is een bekend psychologisch mechanisme: we vertrouwen vooral de mensen op wie we zelf het meest lijken.

Verhalenvertellers die het vuurtje verspreiden

Wat een organisatie dus nodig heeft voor het bouwen en verspreiden van overtuigende verhalen zijn samenbindende elementen die elkaar houvast geven. Zandkorrels die in elkaar grijpen en zo een stevig fundament vormen: ambassadeurs.

Als je zelf communicatieprofessional bent, weet je dat waarschijnlijk al. Niet voor niets maken organisaties steeds vaker gebruik van eigen mensen om boodschappen te verspreiden: voor goede doelen, voor interne veranderingen of voor meer bekendheid.

Ze delen tips en ervaringen op workshops en lezingen, zijn aanwezig bij aanwezig bij bijeenkomsten en zijn actief op sociale media.

Alleen, hoe zet je als organisatie deze ambassaseurs in? Hoe bemoedig je ze hun werk te doen en het verhaal door te vertellen? En hoe verspreiden ze hun verhalen?

Ik geef je drie tips:

Tip 1: Geef ze spatels en troffels

Denk jij dat de redacteuren of andere communicatieprofessionals de enigen zijn die een mooi stukje kunnen schrijven? Stap af van dat idee!

Geef je ambassadeurs eigen gereedschap om zelf aan de slag te gaan. Faciliteer ze om hun eigen stukken te plaatsen of bied een podium om hun verhaal te vertellen, zoals een online communicatieplatform. Voeg er een (professionele) communitymanager aan toe die de verhalen stroomlijnt, coördineert en de toevoer blijft stimuleren.

Maar er is nog meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan het beschikbaar stellen van een expositieruimte of een ontmoetingsplek voor een vertelmiddag. Medewerkers van een theater kregen de gelegenheid om een eigen tentoonstelling samen te stellen, waar ze hun liefde voor het theater, de band met het publiek en de ontmoetingen met artiesten konden betuigen. Bijzonder!

Tip 2: Laat ze samen bouwen

Als een ambassadeur solistisch zijn verhaal uitdraagt, kan dat hem of haar een gevoel van eenzaamheid geven. Roep daarom de mensen regelmatig bijeen om hun ervaringen te delen met andere ambassadeurs.

Herkenning leidt tot een groepsband. Bovendien wakkeren de verhalen van anderen het enthousiasme vaak verder aan. Grijp deze bijeenkomsten meteen aan om actuele ontwikkelingen en nieuwe voorbeeldprojecten te delen.

Tip 3: Bouw aan een onvergetelijke ervaring

Een bijzondere belevenis prikkelt ambassadeurs om uit zichzelf dat verhaal verder te vertellen. Dus bied ze een onvergetelijke ervaring en het verhaal gaat als een lopend vuurtje verder.

Zo was ik laatst te gast bij een brainstormdag waar medewerkers zelf nieuwe innovatieve diensten bedachten voor hun eigen organisatie. De dag was superintensief, uitdagend en grensverleggend.

De deelnemers bedachten veel meer ideeën dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden en kregen daar een enorme kick van. Reken maar dat ze dat verhaal gretig verder vertellen.

Heb je zelf ervaringen met de inzet van ambassadeurs? Wat werkt wel en wat minder? Laat het me weten!

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid is verhalenmaker en helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Ook werkt ze intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Ze schreef het boek Lenig Denken (over creatief denken) en Toverballen voor het Brein (over storytelling in teksten).

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like