23 manieren om je verhaal te verspreiden

Begin met wauw

Natuurlijk is je idee geweldig. Maar weten anderen het ook? 23 prikkelende manieren om het verhaal over je idee te verspreiden.

Je hebt het nodig voor crowdfunding.
Voor een goed doel.
Om een geweldige innovatie meer bekendheid te geven.
Voor je eigen bedrijf.
Voor een belangrijke cultuurverandering.

Zonder een goed verhaal is een idee niets waard

Maar als je dat verhaal hebt, ben je er nog niet. Er zijn namelijk nog 4999 andere verhalen die dringend de aandacht van je publiek vragen.

Je verhaal moet dus ook nog je publiek zien te bereiken. Zonder luisteraars, kijkers, lezers en doorvertellers lukt het evenmin!

Hoe doe je dat?

 
 

23 prikkelende tips om je verhaal te verspreiden

1. Begin met ‘wauw’
Het begint bij jouw briljante idee.

Vraag je af waarom iemand je idee wil gebruiken, kopen of toepassen. Is het grappig, opvallend of kleurrijk? Is het bijzonder in iemands leven? Roept het een gevoel op?

Geeft het je lezer, kijker of luisteraar de mogelijkheid om te voelen dat hij ‘erbij hoort’?

2. Verbaas
Maak iets wat mensen verwondert, aan het lachen maakt, ontroert of in een nostalgische bui brengt.
Virgin Group, het concern van Richard Branson, liet badeendjes neerzetten op hotelkamers. Het onderstreepte de charmante branie van Virgin.

3. Laat je publiek zich bijzonder voelen
Reik mensen het perspectief aan om zich bijzonder te voelen en boven zichzelf uit te stijgen.

4. Maak het gemakkelijk deelbaar
Wat vertelt iemand als hij jouw idee aanbeveelt aan anderen? Wat pikt hij eruit? Welk voorbeeld geeft hij om jouw idee te illustreren? Maak het hem of haar zo gemakkelijk mogelijk. In de vorm van een infographic bijvoorbeeld. Hoe minder moeite mensen hoeven doen om het te delen, hoe sneller zij dat doen.

5. Laat het uittesten
Vraag mensen om het uit te proberen en daarover verslag uit te brengen.

6. Maak het zinnenprikkelend
Laat iets zien. Geef er een geluid aan. Verander het in iets tastbaars. Voeg een geur of smaak toe. Of doe iets afwijkends.
De chocoladerepen van Tony Chocolonely bestaan uit schots en scheve stukken, die qua vorm geïnspireerd zijn op de contouren van chocoladeproducerende landen in Afrika.

Verspreid je verhaal

7. Laat geweldige toepassingen zien
Maakt het je fans mogelijk om (in het leven van anderen) het verschil te maken?

8. Nodig je gebruikers uit mee te doen
Nodig je fans uit om je verhaal te delen. Beter nog: maak het zo geweldig dat ze dit uit zichzelf doen.

9. Doe iets onverwachts
Verspreid je verhaal op verrassende locaties.
In het kader van een campagne om het ziekteverzuim terug te dringen deelde een bedrijf weetjes over het effect van handen wassen op een ongebruikelijke plek: de toiletspiegels.

10. Laat de emotionele betekenis zien van je idee
Een navigatieapparaat in je auto maakt het je gemakkelijk om de weg te vinden. Maar er is nog meer: het redt relaties. Vertel over die emotionele impact.

11. Breng je fans bij elkaar
En laat ze aan elkaar hun mooiste ervaringen met jouw idee vertellen.

12. Kies onderwerpen die we graag delen
We delen graag onderwerpen over dieren, verbazingwekkende zaken en onderwerpen die (een beetje) ongemakkelijk zijn.
Het verhaal van bioloog Kees Moeliker bevatte die elementen allemaal. Hij vertelde over de schaamluis als bedreigde diersoort door ‘ontbossing’. Het verhaal ging de wereld over: van de Gaykrant en het AD naar CNN, Associated Press en The Daily Show in New York. (Bron: het vakblad C, 2014)

13. Laat je gebruikers het op een bijzondere manier vervoeren

Verspreid je verhaal via een bijzondere vervoermethode

14. Wees gul
De Britse dichter Mark McGuinness maakte een gratis cursus voor creatieve professionals. Van 26 weken! Dat leverde hem in vijf maanden tijd 4000 deelnemers op.

15. Creëer iets groots
Maak het bijzonder groot, zoals deze uitvinding die de wereld gaat veranderen.
Of creëer juist iets uitzonderlijk intiems. Het Jacobshospice in Den Haag vertelt zijn verhaal tijdens het ontbijt in de huiskamer van het hospice.

16. Maak een timelapse van het maakproces
De organisatie van de Nuclear Security Summit in Den Haag verspreidde dit filmpje:

17. Kom je beloften na
Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar is het in de praktijk helaas vaak niet. Doe je het wel, dan zijn mensen aangenaam verrast!

18. Geef weg
Verras je klanten met uitgekiende cadeautjes. De actie KLM Surprise leverde meer dan één miljoen (!) twitterviews op.

19. Maak er iets eigens van
Iceland Airways deelt in het vliegtuig geen gewone flesjes water uit, maar serveert IJslands bronwater. Met een klein gebaar weet deze luchtvaartmaatschappij zich daarmee te onderscheiden van de rest.

20. Maak je gebruikers apetrots op je idee
(of je product, je service of je geweldige plan).

21. Blijf in contact met je fans
Zet ze in het zonnetje. Houd ze op de hoogte. Bedank ze uitgebreid.

 

Verspreid je verhaal via bedankkaarten
Dit bedankkaartje is van webwinkel Busch en Van der Worp

22. Laat je enthousiasme zien
Electronicawebwinkel Coolblue draagt als leuze ‘alles voor een glimlach’. Dat voeren ze consequent in al hun communicatie-uitingen door.

Als je een bestelling gedaan hebt, kun je op de knop wachttherapie drukken. Want ze snappen dat je met smart wacht op je bestelling 🙂

23. Ga na wat er beter kan en voer die verbeteringen door

 

Verder lezen over het verspreiden van je verhaal:

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten help ik publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen. Ik ben (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).

You may also like