Hoe laat je ambassadeurs jouw verhaal vertellen?

Geen betere manier om mensen bij jouw doelen te betrekken dan andere mensen die er enthousiast over vertellen. Vijf waardevolle tips om jouw ambassadeurs jouw verhaal te laten verspreiden.

Laatst ontmoette ik een communicatiemedewerker van een netwerkorganisatie, die zijn werk zeer serieus nam. Hij wilde de bestaande relaties met de leden beter gaan benutten. Dat wilde zeggen: hij wilde deze leden bewuster inzetten om nieuwe leden te werven.

Een prima idee, want geen dankbaarder wervingsmethode dan enthousiaste leden die je verhaal verspreiden.

En deze leden willen dat ook graag. Ze vertellen doorgaans met liefde waarom ze aangesloten zijn bij een netwerk, vriendenstichting of wat dan ook.

Een plan had de communicatiemedewerker al.

Hij wilde content creëren voor de ambassadeurs, zodat die wisten welk verhaal ze moesten vertellen. Hij dacht aan een kort verhaal over de organisatie en een stuk tekst wat er verwacht wordt van ambassadeurs. Het toefje op deze taart was ruimte voor een persoonlijke ervaring, naar eigen inzicht in te vullen door de leden zelf.

Ik schrok ervan.

Dit is geen verhaal, dit klinkt als een voorgekookte opsomming. Daar gaat geen enkele ambassadeur warm voor lopen. Ze zullen al snel het gevoel krijgen dat ze gemanipuleerd worden.

En terecht.

Maar hoe bevorder je dan wel dat fans je verhaal vertellen? Dit waren mijn tips:

1. Begin bij het eigen verhaal

Ga als organisatie geen content creëren (brr….) en zeker geen verhaal verzinnen. Begin gewoon bij het echte verhaal. Voordat je ambassadeurs je verhaal verspreiden, moeten ze het immers eerst kennen. Echt kennen, bedoel ik, dus niet met een voorgekookt stukje tekst.

Dus… ga na of je leden wel genoeg weten om dat verhaal te vertellen: het bestaansrecht van je organisatie, jullie drijfveren, jullie problemen en jullie resultaten. Zo niet, nodig ze uit. Laat ze zien wat je precies doet. Geef een kijkje achter de schermen.

En ga vooral met de mensen in gesprek. Ieder lid is om een bepaalde reden aangesloten bij een netwerk of organisatie. Haal naar boven wat die reden precies is. Dat maakt het voor hen gemakkelijker het bijbehorende verhaal te vertellen.

 
 

2. Vertel over emoties en maak dat concreet

Pas als er emoties in het spel zijn komen we daadwerkelijk in beweging. Dus ga na hoe je de emotionele component in jouw verhaal naar boven haalt.

Zo ben ik zelf aangesloten bij Wereldouders, waarbij we de nu 15-jarige Kevin uit Guatemala iedere maand financieel steunen. Hij woont in een weeshuis en kan op deze manier een opleiding volgen.

Ik doe het voor Kevin, maar ook voor mijn eigen kinderen.

Ik wil dat ze leren dat hun aangename leventje in goede omstandigheden niet vanzelfsprekend is. Kevin zit qua leeftijd precies tussen mijn eigen twee zonen in. De jongens groeien – op afstand – eigenlijk een beetje met elkaar op, want ze herkennen veel van elkaar. Te beginnen met voetbal en pizza’s.

3. Houd regelmatig contact

Mensen vertellen graag verhalen vanuit hun enthousiasme, maar hebben wel informatie nodig over de voortgang. Deel daarom als organisatie foto’s, updates, briefjes of andere zaken met je ambassadeurs die zij weer kunnen gebruiken om het verhaal te delen.

Jaarlijks krijg ik Kevins cijferlijst toegestuurd. Daarin zien we dat hij het hartstikke goed doet op school. Ik heb Kevin nog nooit persoonlijk ontmoet, maar ik volg hem al jaren. En zijn inspanningen maken me trots. Natuurlijk deel ik dat graag met anderen.

4. Geef alle ruimte voor persoonlijke invulling

Stel geen grenzen aan het vertellen van verhalen, want het is het persoonlijke verhaal van je ambassadeur. Kritische geluiden horen er ook bij. Een verhaal dat alleen de positieve kanten belicht is niet geloofwaardig en ook nog eens heel saai.

Geef je ambassadeurs daarom alle ruimte om hun eigen verhaal te vertellen.

5. Geef het voorbeeld

Hoe ben ik zelf ooit op het idee gekomen om Wereldouder te worden? Niet omdat ik ergens een foldertje zag of omdat een medewerker mij via de telefoon probeerde te werven als lid. Wel omdat kennissen ooit met veel liefde vertelden over het weeskind dat zij financieel geadopteerd hadden. Het leefde echt in dit gezin. Dat sprak mij aan.

Voorbeeldgedrag is besmettelijk. Precies daarom zijn ambassadeurs zo waardevol. En dat begint bij jouw eigen enthousiaste verhaal.

Kies een of twee van deze manieren om je verhaal te (laten) verspreiden. Bepaal hoeveel nieuwe mensen je wilt hebben en wie je daarbij gaan helpen. Onderneem actie en spread the word!

 

You may also like

3 comments

  • Arjan van den Berg maart 10, 2015  

    Prachtblog. Zo bezien, heeft content creëren inderdaad een vervelend bijsmaakje en is het vertellen van een verhaal een trucje. Sterker nog, het is helemaal geen verhaal. Ook een beetje naïef of arrogant om te denken dat mensen zo’n verhaal maar gewoon aannemen en doorvertellen. Zo zal hij zelf ook niet in elkaar zitten.

    Het mooie is juist als mensen naar elkaar luisteren, dingen herkennen en samen aan een verhaal bouwen. Aan de andere kant, zolang mensen nog zo denken, heb jij werk en kun je vertellen hoe het wel moet, eh, mag.

    Wat me verder aan deze blog aanspreekt, is dat je het persoonlijk maakt. Je hebt het er wel eens over dat ‘wij’ op vakantie gaan, maar ik lees nu voor het eerst dat je twee zoons hebt.

    Mind, daarmee bedoel ik niet dat je in je blog veel over je privéleven moet vertellen en in dit kader is het ook relevant. Maar als lezer, medeblogger, etc. vind ik het wel interessant als ik zo af en toe de mens achter de schrijver leer kennen. Maar dat is persoonlijk.

    Ik vraag me dan even af of je Kevin bijvoorbeeld persoonlijk zou willen ontmoeten of dat het mooi is dat het zo kan. Fijn dat het met hem zo goed gaat en dat jullie hem zo kunnen ondersteunen. Je hebt gelijk, zo wordt een verhaal echt en wil je het ook met alle liefde delen. Mooi, praktisch en inspirerend…

  • Sigrid maart 10, 2015  

    Dank voor je uitgebreide reactie en je compliment Arjan! Mijn zoons zijn hier en daar wel aanwezig. Toen ze kleiner waren, was het gemakkelijker om over hen te bloggen.
    Wat Kevin betreft: ik ben zeker nieuwsgierig naar hem. Als er een kans is, wil ik hem graag ontmoeten. Maar het belangrijkste is dat hij in een stabiele omgeving opgroeit en kansen krijgt.

  • Arjan van den Berg maart 11, 2015  

    Oh, nu je het zegt… die waren me nooit bewust opgevallen. Ahem. Dat hij kansen krijgt, is zeker belangrijk. Ik kon het me alleen wel voorstellen dat je hem ook een keer in het echt zou willen zien. Wie weet gebeurt dat nog een keer. Eigenlijk ben ik wel benieuwd met welke verhalen je dan weer thuis zo komen.;-)