WAUW, dat wist ik niet van jou

Christa Bergmann ontwerpt spel om elkaar beter te leren kennen

WAUW, dat wist ik niet van jou… Dat is de naam van het vragenspel, dat Christa Bergmann ontwikkelde om de verhalen van de kinderen van haar man beter te leren kennen. In familiekring werd het spel zo’n groot succes, dat ze de vragenset in eigen beheer uitgebracht heeft. En de reactie is steevast: wauw, dat wist ik niet van jou.

Sinds afgelopen najaar is het spel WAUW dat wist ik niet van jou op de markt en kan iedereen gaan ‘Wauwen’. De eerste versie dateert al uit 2005: een zelfgemaakt doosje vol handgeschreven kaarten.

Om het verhaal achter Wauw te horen, sprak ik met Christa Bergmann, in het dagelijkse leven vitaliteitscoach. Zij vertelt over de gedachte achter het spel en de manier waarop haar idee stapsgewijs uitgroeide tot iets dat mensen het WAUW-gevoel geeft.

Hoe heb je het spel bedacht?

“Ik zocht naar een speelse manier om de kinderen van mijn man op een andere manier beter te leren kennen. Ik kocht een doosje witte kaartjes, waarop ik allerlei vragen had geschreven. Die kaarten lagen op tafel, zodat we om de beurt een vraag konden beantwoorden. Heel fijn, want je hoort ineens wat er allemaal bij de kinderen leeft.

Een van de kinderen kreeg via het kaartje de opdracht om de persoon tegenover hem te beschrijven. Dat was mijn man, die helemaal verrast was door de beschrijving. Het gaf enorm veel warmte.”

Het WAUWspel dus. Hoe kwam je op het idee om het zelf uit te geven?

“We speelden het spel ook in grote familiekring en in mijn eigen coachingspraktijk. Steeds vaker kreeg ik de vraag of ik de kaarten kon uitgeven. Dat heb ik gedaan. Ook de kinderen hebben een aantal vragen bedacht. De jongste dochter Emmely doet een opleiding communicatie en mediadesign en heeft de vormgeving gedaan.”

Een idee hebben, is één ding. Hoe kwam je ook tot uitvoering?

“Ik heb wel geaarzeld of ik echt het spel zou laten maken. Er zijn al zoveel kaarten in dit genre, dat ik me afvroeg wat dit spel daar nog aan toevoegt. Maar de jongste zei: er staan in de supermarkt heel veel verschillende soorten pindakaas, maar er is er maar één die jij wilt kopen.

Dat is zo, dacht ik. De andere kaarten zijn meestal voor professionele doeleinden. Het gaat er mij om dat mensen verbinding maken met elkaar. Als je met je gezin op de bank zit, haal je via je smartphone de hele wereld naar binnen. Maar weet je wel wie er naast je op de bank zit? De kaarten helpen daarbij.”

Wat brengen de kaarten teweeg bij de spelers?

“Mensen vertellen me dat ze al jaren met een vriendenclub uitgaan, maar door deze kaarten er achter komen dat ze eigenlijk niets van elkaar weten. Het levert diepgang op, maar het is soms ook confronterend.

Een 12-jarig meisje kreeg de pittige vraag of ze het liefst begraven of gecremeerd wilde worden. Tot verrassing van de anderen wist ze het meteen: cremeren. Want de as kon in een medaillon aan de halsketting, die haar moeder dan zou dragen. Bij haar moeder kwam dat enorm binnen.”

Welke toepassingen zie je voor je kaarten?

“Mijn doel was een familie- en vriendenspel, maar inmiddels zijn er allerlei andere toepassingen. Een meisje vroeg me of de kaarten geschikt waren als geschenk voor haar tweede date. Natuurlijk, dat is een prachtige manier om elkaar beter te leren kennen.

Ook was er een studente van de verzorgende opleiding op het ROC, die het spel in de kantine met haar medeleerlingen gespeeld had. Het leverde soortgelijke gesprekken op als in het tv-programma Over de Streep. Haar docent wilde de kaarten vervolgens gebruiken om sociale vaardigheden te trainen.

Er is veel meer belangstelling voor de kaarten dan ik had verwacht. Ik ga ze laten vertalen in het Engels. En ik hoop ook dat de kaarten een plaats krijgen in kerstpakketten, bij familieweekeinden, tijdens lange reizen of zelfs bij teambuildings- en ontgroeningsactiviteiten.”

Wat was voor jou een bijzondere vraag in dit spel?

“Mijn moeder kreeg de vraag hoe oud ze dacht te worden. Als het gaat zoals nu, dan wil ik wel een tijd meegaan, zei ze. Ze was toen 94. Een half jaar later overleed ze. Bij het In Memoriam werd verwezen naar deze herinnering.

Op dat moment lag het spel al bij de drukker. Deze kaart moet wel in het pakket zitten, bedacht ik.

Omdat er maar 96 kaarten in het doosje pasten, had ik moeten selecteren. Op het laatste moment heb ik de vraag ‘hoe oud denk je te worden’ voor de zekerheid nog toegevoegd.

Achteraf bleek dat de vraag er toch in zat. In het pakket zitten nu dus twee dezelfde vragen. Maar er zit wel een verhaal over mijn moeder aan vastgeknoopt. En dat is ook mooi.”

Hoe vond je gezin het om met deze kaarten te werken?

“Iedereen durfde zich kwetsbaar op te stellen. Toen de kinderen hun onzekerheden deelden, sloeg het hele gezin zich als een warme deken om hen heen. Het zijn memorabele avonden geworden. Met deze vragen maak je nieuwe herinneringen.”

Meer informatie

Het spel is verkrijgbaar via www.wauwspel.nl en www.bol.com. Het spel is ontworpen door Christa Bergmann en vormgegeven door Emmely Been.

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten help ik publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen. Ik ben (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).
Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk