Content Playbook | Boekbespreking

Alleen met heldere keuzes over je identiteit en intentie bouw je een sterk mediamerk. In het Content Playbook doet bladendokter Carolien Vader stap voor stap uit de doeken hoe je dat precies doet. Een zeer welkom handboek voor bladenmakers en andere mediamakers.

Een mediamerk kiest niet zijn doelgroep, nee het is andersom. Doelgroepen maken zelf de keuzes in dit overvolle medialandschap. Dat schrijft Carolien Vader, eigenaar van Bladendokter.nl en al jarenlang actief als adviseur voor redacties en uitgevers.

Redacties moeten volgens haar werken vanuit een goed strategisch en actueel plan. Mediamerken dienen zich voortdurend te vernieuwen, want degene die zich het beste kan aanpassen wint.

In deze handleiding brengt zij haar schat aan ervaring bijeen op het gebied van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Zo deelt ze in dit boek een duizelingwekkend aantal tips hoe je tot een goede redactionele formule komt en wat daarbij komt kijken.

Geen bladformule maar een content playbook

Liever dan het ouderwets aandoende woord ‘bladformule’ gebruikt Carolien Vader de term ‘content playbook’. Met dit document geeft de redactie richting aan strategische keuzes en de creatieve uitwerking voor magazines en alle andere media-initiatieven.

Zo’n document is niet alleen nuttig bij een restyling van een mediamerk, maar vooral ook zeer bruikbaar om goed in te spelen op de overvloedige mogelijkheden in het crossmediale tijdperk.

Daarmee is het Content Playbook niet alleen een interessant boek voor bladenmakers, maar voor iedereen die een mediamerk wil beginnen of vernieuwen.

De trefzekere hand van de Bladendokter herken je meteen in het heldere stappenplan, de praktijkvoorbeelden en het extra materiaal dat online beschikbaar is. Zo bevat het boek veel nuttige informatie over segmenteren, de crossmediale aanpak en distributie. Allemaal zaken die tegenwoordig even belangrijk zijn als maken van mooie teksten, boekende films of beeld.

Met een keuze voor een archetype maak je een mediamerk

Interessant vind ik de toepassing van archetypes voor mediamerken. Archetypes zijn identiteiten om de herkenbaarheid te vergroten, de intentie te onderstrepen en het merk te laden met menselijke waarden. Wie een helder archetype kiest voor zijn mediamerk, geeft daarmee automatisch invulling aan de inhoudelijke formule, toonzetting, vormtaal en de lezersbelofte.

De Zorger wil helpen, de Creator wil inspireren, de Minnaar maakt alles zo mooi dat lezers er hun vingers bij aflikken. Zo worden alle uitingen een samenhangend verhaal.

Een sterk eigen mediamerk maakt het bovendien gemakkelijker voor het hele team om beslissingen te nemen en een warme band op te bouwen met de lezer. De lezer voelt zich onmiddellijk thuis als de redactie de juiste keuzes maakt.

Hij verwacht gewoon dat een blad met Rebel als archetype regelmatig zal shockeren. LINDA plaatst daarom in ieder nummer zogeheten aanstoot-verhalen, die de tongen losmaken.

De lezer: geen doelgroep maar partner

Wat mij betreft doen we daar nog een schepje bovenop, door de mediagebruiker niet langer als ‘doelgroep’ te beschouwen, maar als partner.

Het is niet meer van deze tijd om een ‘doelgroep’ te bestoken met artikelen, foto’s en filmpjes; media-kanalen zijn tweerichtingsverkeer geworden. De gebruiker, die ook steeds vaker mede-producent is, verdient daarom een serieuze positie.

Eigenlijk is iedereen uitgever geworden. Of tenminste, iedereen kan denken als een uitgever of een mediamagnaat. Wil je daarmee impact hebben, moet je het wel strategisch en doordacht aanpakken, want anders val je in de zee aan communicatie-uitingen niet meer op.

Het boek is allereerst gericht op commerciële mediamerken, niet op organisaties die hun medewerkers, klanten en samenwerkingspartners willen bedienen met eigen mediakanalen. Toch hebben redacties en andere communicatiespecialisten met dit Content Playbook een praktisch hulpmiddel in handen om al die activiteiten op uiteenlopende kanalen van stevig stutwerk te voorzien.

 

 

Content Playbook Carolien Vader Boekbespreking

Boekgegevens:

Content Playbook, zo maak je een bladformule door Carolien Vader, uitgever AW Bruna, 2019. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Ik ben recensent voor Managementboek.nl. Dat betekent dat Managementboek mij kosteloos boeken opstuurt om te bespreken en de recensie publiceert op haar website. Ik ben vrij in de keuze van de boeken en het schrijven van de boekbesprekingen.

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Als schrijver en verhalenmaker ben ik eindeloos gefascineerd door de kracht van verhalen en het creatieve vermogen van mensen om mooie ideeën tot stand te brengen.

Ik help organisaties en creatieve professionals met het opdiepen en schrijven van persoonlijke verhalen om verder te groeien, veranderingen tot stand brengen en ideeën daadwerkelijk uit te voeren.

Herkenbare, persoonlijke en geloofwaardige verhalen brengen mensen dichter bij elkaar, verschaffen helderheid en bieden nieuwe perspectieven. De verhalen raken een snaar, bij de vertellers zelf en bij anderen. En er gebeurt tijdens het vertellen altijd iets bijzonders: we hebben echte aandacht voor elkaar.

Over de kracht van storytelling en creatief denken schreef ik twee boeken: Lenig Denken en Toverballen voor het Brein. Meer ontdekken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like