Stel dat deze corona-periode een goudmijn is

Stel dat deze corona-periode een goudmijn is. Wat is er dan mogelijk? Lees hier de creatieve mogelijkheden om nieuwe kansen te zien en je eigen goudmijn te ontdekken.

Deze corona-periode doet enorm veel met ons. Zo krijgen we collectief te maken met een enorme blikvernauwing: we zijn helemaal gericht op het voorkomen van besmettingen en op de nieuwe rollen die we (ongevraagd) in de schoot geworpen hebben gekregen.

Omdat dit geen routinetaken zijn, heb je daar je volle aandacht voor nodig. Op straat en in de supermarkt moet ik er echt mijn hoofd bij houden om te zorgen dat ik anderhalve meter afstand houd.

Goudmijn - ideeën in tijden van corona

Toch is er meer dan alleen dit.

Ook in tijden van crisis, verandering en onrust is er méér dan alleen crisis, verandering en onrust.

Als je op zoek bent naar nieuwe mogelijkheden, voor jezelf, voor je werk of voor iets anders in je leven, dan moet je jezelf dus los weten te maken uit die blikvernauwing.

Want er zijn nog steeds bestaande behoeften bij jouw samenwerkingspartners, relaties, afnemers, gasten en lezers, die vervuld willen worden. En er zijn ook heel veel nieuwe behoeften. Meer dan ooit snakken we naar extra hygiëne, afleiding, communicatie, samenwerkingsmogelijkheden, ontspanning, overzicht, persoonlijke ontwikkeling en de bestrijding van eenzaamheid.

Ik zie in deze periode bovendien een ongelooflijke kans om het beter te gaan doen. En met die vraag wil ik je graag uitdagen:

Wat als deze corona-periode voor jou een goudmijn blijkt te zijn?

Hierbij enkele manieren om op een nieuwe manier tegen je leven en werk aan te kijken. Hopelijk kan ik je hiermee inspireren!

> Hoe kun jij je aanbod anders verwoorden, zodat het aansluit bij de nieuwe behoeften?

Bloemenverkopers zetten bloemen nu in de schijnwerpers als een prachtige manier om in contact te komen met mensen die geen bezoek mogen ontvangen.

> Hoe kun je onbenutte ruimte, tijd of andere hulpbronnen opnieuw toepassen?

Denk bijvoorbeeld aan een kantoorgebouw met veel leegstaande werkkamers. Deze kamers kun je verhuren als losse werkplekken voor mensen die aan de hectiek van thuis willen ontsnappen.

> Hoe zorg je ervoor dat mensen weer goed aan het werk gaan in de anderhalvemeter-samenleving?

Denk aan schermen die tussen werkplekken geplaatst kunnen worden met een passende decoratie. Of aan apparaten die op afstand bediend kunnen worden. Of denk aan hulpmiddelen om mensen eraan te herinneren om 1,5 meter afstand te houden.

> Hoe kun je auto’s als beschermende schil gebruiken tegen besmetting?

Op een voormalige carpoollocatie met parkeerplaatsen bij Bergen op Zoom heeft ondernemer Corné Ooms van de Brabantse Wal een slimme drive thru voor asperge- en aardbeienverkoop ingericht.

> Hoe ben je mensen met veel stress of chaos van dienst?

Je kunt speciale ontspanningsoefeningen bedenken, mensen ontlasten bij hun werk of je opwerpen als overzichtsregelaar.

> Hoe kun je mensen helpen om de verveling te bestrijden?

Je kunt iets bedenken om te puzzelen, te leren mozaïeken of foto-albums te maken. Aanbieders van online quizzen en spellen hebben ineens volop afnemers.

> Hoe kun je het mensen gemakkelijker maken om op te ruimen en te klussen?

Sinds de corona-maatregelen zijn we actiever in eigen huis en tuin dan ooit. Hoe kun jij mensen daarbij helpen?

> Hoe kun je op een andere manier in contact komen met je afnemers?

Je kunt naar je afnemers toegaan (iets wegbrengen) of mensen op een andere manier naar je toe laten komen (online gaan). Denk bijvoorbeeld aan digitale bewonersavonden.

Diverse online trainers merken dat ze meer inschrijvingen krijgen dan anders, omdat deelnemers de online lessen een welkome afwisseling vinden. Bovendien kunnen mensen in andere landen nu ook meedoen aan het online aanbod.

> Hoe kun je doorwerken als interviewer, videomaker of visual artist nu je geen nieuw materiaal kunt verzamelen?

Gelukkig hebben we de beelden nog…. Je kunt de archieven induiken, bestaand materiaal uitdiepen of de geschiedenis uitpluizen. Fotograaf Robin de Puy geeft een legpuzzel uit van een bestaande zwart-witfoto (ditmaal in duizend stukjes) met een gepersonaliseerde boodschap voor de koper.

> Hoe laat je mensen meer van de rust genieten?

Het lijkt wel alsof deze lente mooier en rustiger is dan ooit. Hoe kun jij mensen deze periode nog intenser laten beleven en dat gevoel vast laten houden? Hoe kun je van een wandeling een belevenis maken? Sounddesigners maken geluidsopnames met alledaagse geluiden, nu het op veel plaatsen bijzonder rustig is.

> Hoe kun je slim gebruik maken van mensen met een lege agenda?

Mensen die altijd van hot naar her rennen, hebben nu ineens volop tijd over. Welke beroemdheid, keynote-spreker of sporter is nu wel beschikbaar?

> Hoe kun je je aanbod een andere verpakking geven?

Kun je je aanbod een aantrekkelijke verpakking geven, bijvoorbeeld onder het motto van twee-meter-sessies, lange-afstandsleven, plexiglas-plezier?

> Hoe geef je je machinepark een ander doel?

Beddenfabrikant Auping is voor een deel overgeschakeld op de productie van mondkapjes.

> Hoe kun je van je angst een hit maken?

Actuaris/wia-expert Jan de Wit werd angstig over de coronasituatie en startte met het verzamelen van cijfermateriaal. Op basis daarvan probeerde hij tot een voorspelling van het piekmoment te komen. Zijn kennis deelde hij op LinkedIn, wat een enorme interesse opleverde. En ook een opdracht van een verzekeringsmaatschappij, die hij heeft geaccepteerd. Wat het hem nog meer opleverde, dat lees je in dit prachtige verhaal van Erna van Poppel.

> Hoe kun je troost bieden?

Het Stedelijk Museum Schiedam riep kunstenaars op om troost te bieden aan Schiedammers in deze tijden van corona. Onder de titel Troostkunst uit Schiedam, voor jou, van mij maakte het museum van alle inzendingen een affiche. Daarmee geeft het museum niet alleen troost, maar biedt het ook de kunstenaars financieel een steuntje in de rug.

> Hoe kun je de corona-periode een artistieke twist geven?

Kunstenaar Daniëlle van Ark uit Amsterdam maakt facturenkunst onder de naam Bills. Alle rekeningen die ze ontvangt gebruikt ze als canvas voor een kunstwerk. Het bedrag van de rekening is de titel én de prijs.

> Hoe kun je dichtbij je activiteiten doen in plaats van ver weg?

Reizen kan op dit moment niet, maar dichtbij blijkt ook veel te beleven. Programmamaker Floortje Dessing reist niet meer af naar het ‘Einde van de Wereld’, maar maakt nu het tv-programma Floortje blijft hier. Nederland blijkt bijzondere bewoners en prachtige stille plekken te hebben.

Door een verandering slaan deuren keihard dicht, maar er gaan ook nieuwe deuren open. Deuren die je misschien nog niet opgemerkt hebt.

Het is als een decorwisseling: de omgeving verandert, maar jij bent er nog steeds. Jij hebt nog steeds humor, je leeft mee, je bent creatief en je hebt je eigen vaardigheden. En daarin schuilt ook jouw persoonlijke goudmijn.

 

In deze eigenaardige periode is het belangrijk om je creativiteit extra aan te zwengelen, zodat je nieuwe mogelijkheden ziet. Daarom heb ik een van de bestaande modules van mijn training Excelleren met Ideeën aangepast en gratis toegankelijk gemaakt.

Klik hier op de button om de proefmodule Creatieve Ideeën in tijden van Corona te bekijken en uit te proberen:
>>  Ideeën in tijden van corona

 

Online creatief denken - excelleren met ideeën

 

Smaakt dit naar meer?

In mijn online programma Excelleren met Ideeën leer je hoe je actief kunt zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Nu, en zeker ook daarna. Via deze training vind je nog meer ideeën om je goudmijn op te sporen.

Je leert hoe je je werk en leven speelser, uitdagender en creatiever maakt. Dat levert je meer plezier, meer ideeën en vooral meer impact op.

Succes!

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

 

You may also like