Behalve 'leuk' is er nog veel meer mogelijk met verhalen

Hoe maak je van een informatieve boodschap een verhaal dat blijft hangen?

Het is een klassiek dilemma voor communicatiespecialisten.

Vaak lijkt het net alsof een amusant verhaal niet kan samengaan met een boodschap waar mensen werkelijk wat van opsteken.

Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Allereerst is het belangrijk dat je verhaal niet alleen gelezen wordt, maar dat het mensen ook raakt. Pas als het verhaal iets met hen doet, ontstaat er een klik. Met jou. Met het onderwerp waar het over gaat.

Dan heb je geen droge kost, maar een verhaal met plakkracht.

Vaak is dat verhaal dan ook niet alleen ‘leuk’, maar ook ontroerend of hartverwarmend.

En daar blijft het niet bij.

Een mooi verhaal kan prima samengaan met iets leerzaams.

Mensen zijn namelijk ook razend nieuwsgierig.

Sterker nog, zonder nieuwsgierigheid woonden we nog in grotten. Dan had niemand de moed opgebracht om op verkenningstocht te gaan. Je kon je voedsel vaak ook in de directe omgeving bij elkaar scharrelen.

Maar nee, de oudste mensen wilden ook heel graag weten wat er verderop speelde. Buiten het zicht van die veilige grot.

Nieuwsgierigheid is een levensbehoefte.

Drop daarom elke keer wat leerzaams of iets waardevols bij je lezers. Het moet de moeite waard zijn om jouw stuk te lezen, omdat je lezer daarmee zijn leerhonger stilt.

Beter nog: laat je publiek met je meedenken. Veel lezers zijn er gek op om zelf hun conclusies te trekken. Of om het verhaal in hun hoofd alvast zelf af te maken (als jij een liefhebber van thrillers bent, weet jij dit als geen ander).

Andrew Stanton (regisseur van enkele bekende animatiefilms) zei dat mooi in zijn TED-talk uit 2012. Make the audience put things together. Don’t give them four, give them two plus two.

Meer weten over een verhaal met plakkracht?

Jouw eigen verhaal bijvoorbeeld? Lees dan ook deze tips voor het schrijven van een onweerstaanbare tekst.

 

 

 

 

 

 

 

 


Vaker dit soort stukken lezen?

Meld je dan aan voor mijn Verhaalvriendenmail. Drie keer per week ontvang je heerlijke eye-openers rondom verhalen, creatief denken en doelen bereiken.

 

Vul hier je gegevens in:

Met je inschrijving ga je akkoord met de gegevensverwerking volgens deze privacyverklaring.

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

You may also like