Woordvernieuwing: zo bouw je je eigen signatuurwoorden

Woordvernieuwing is handig als je een idee of een concept in de wereld wilt zetten. De beste signatuurwoorden met plakkracht, die zet je zelf in elkaar.

Jaren geleden vertelde mijn zoon ons vaak over het Ondergrondse Eiland, dat ergens in de Stille Zuidzee lag.

Het eiland had een eigen vorstenhuis, eigen hutten, eigen gerechten en zeker ook een eigen taal. Mijn zoon sprak het vloeiend. We hoefden alleen maar even te vragen hoe een banaan in het ondergronds genoemd werd en hij wist meteen het antwoord.

Op zevenjarige leeftijd was hij een fabelachtige ontwerper van nieuwe woorden.

In de hele wereld was hij de enige spreker van het Ondergronds.

Zo’n talent komt niet alleen fantasierijke kinderen goed van pas, maar ook ondernemers, plannenmakers, trendonderzoekers, cabaretiers en andere taaldieren. Met een eigen karakteristieke woordenschat zet je namelijk je eigen stijl neer. Je komt los van de clichés over methoden en stappenplannen.

En je geeft je teksten plakkracht.

Coolblue is een prachtig voorbeeld van een bedrijf met een eigen taal, die zich daarmee enorm onderscheidt. De humoristische taal bepaalt bovendien de hele cultuur van extreme klantvriendelijkheid, want de woorden vragen ook om het bijbehorende gedrag.

Ook jij kunt met taal je missie, aanpak of werkwijze een grote zwieper geven.

Termen als stappenplan, impact, methode of bedrijfsmodellen roepen zelden een wauw-gevoel op.

Het zijn saaie termen die niet blijven hangen bij je lezer.

Door hiervoor zelfbedachte woorden te introduceren, raak je direct de verbeeldingsknop van het brein.

Wat je wilt realiseren wordt ineens vele malen interessanter en krijgt ook veel meer waarde. Een methode met een naam die tot de verbeelding spreekt kun je laten registreren. Je kunt er mensen in opleiden. Het wordt de titel van je boek.

Hoe doe je dat, signaalwoorden ontwerpen?

Maak bijvoorbeeld kleine variaties op bestaande woorden.

  • Compleetdenken als variatie op complotdenken
  • Call to passion als variatie op call to action
  • Zengeving als variatie op zingeving

Nog meer handige tips vind je in dit artikel, dat ik schreef voor Frankwatching.

Ik ben benieuwd welke woorden jij in elkaar zet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Jij bent de creator van je eigen verhaal. Dat verhaal is jouw toetssteen.

Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.

Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten: het specifieke detail. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ook help ik je om je verhaal te leven: van woorden naar daden.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

 

 

You may also like