Hoe kun je mensen echt inspireren?

Hoe kan ik beter uitleggen wat ik doe, wat mensen daaraan hebben en waarom het voor de wereld belangrijk is? Hoe kan ik mensen echt inspireren?

Stel: je wilt je boodschap voor het voetlicht te brengen voor collega’s, het management of opdrachtgevers. En tegelijkertijd wil je niet het zoveelste dingetje vertellen dat bij de ander wegglijdt als waterdruppels op een laag teflon.

Je wilt dus iets schrijven of vertellen dat mensen raakt.

Iets dat echt inspireert en dat ze niet zomaar vergeten.

Tien tegen een dat dit een persoonlijk verhaal is, waarmee de lezers of luisteraars van je verhaal zich kunnen identificeren. Hoe meer de ander zich herkent en gehoord voelt, hoe méér hij zich geraakt voelt.

Verhalen wekken vertrouwen. Ze zorgen voor een connectie. Bovendien hebben verhalen de kracht om bezwaren en obstakels die mensen voelen weg te nemen.

Bijna altijd is dit een verhaal over dingen die tegenzaten en over hoop.

Dan springt er een vonk over.

Vertel bijvoorbeeld verhalen over wat jijzelf of je klanten al bereikt hebben, inclusief welke moeite daarvoor nodig was. Laat zien waar het pijn doet en waar het doorzettingsvermogen vandaan kwam. Of wat er eerder goed gewerkt heeft en waarom.

Ik werkte eens met een bestuurder die andere leden van het managementteam wilde vertellen over een ander soort risico-aanpak.

Dat vond hij heel lastig.

Verhalen vertellen in de vergaderzaal op de tiende, dat leek hem heel gek.

Toch waagde hij het erop. Hij had trouwens goede verhalen over risico’s, want in een vorige baan had hij bij de politie gewerkt.

In de vergadering vertelde hij hoe hij als politieman op een keer in het nauw gedreven was bij een demonstratie.

Hij vertelde dat dit een van de risico’s was geweest die ze hadden ingecalculeerd. Ze hadden ook goede voorwaarden geschapen, zodat agenten niet onnodig in de problemen zouden komen.

Nee, dit was niet het hele diepe persoonlijke verhaal dat de andere bestuurders ontroerde.

Maar het vormde wel een stap waarmee hij zijn zelfvertrouwen had opgerekt om meer van zichzelf te laten zien.

De board ging akkoord met zijn voorstel om op een meer gebalanceerde manier met risico’s om te gaan.

Ook als eerste stap.

Want zij bleken dat nieuwe risicomanagement net zo spannend te vinden als hij het vertellen van zijn verhaal.

Wat is jouw volgende stap om mensen te inspireren?

 

 

 

 

 

 

 


Vaker dit soort stukken lezen?

Meld je dan aan voor mijn Verhaalvriendenmail. Drie keer per week ontvang je heerlijke eye-openers rondom verhalen, creatief denken en doelen bereiken.

 

Vul hier je gegevens in:

Met je inschrijving ga je akkoord met de gegevensverwerking volgens deze privacyverklaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij leeft je eigen verhaal. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

 

You may also like

Leave a comment