Maak een verhalend ommetje om je boodschap te droppen

Veel informatie is zo droog als duinzand in een loeihete zomer. Hoe maak je er een tekst van die blijft hangen? Neem niet de ploeterroute, maar maak een verhalend ommetje.

Stel dat je je lezers wilt inwijden in een ingewikkelde juridische kwestie. Heel belangrijk dat je lezers deze informatie goed tot zich nemen, want op het juridische vlak komt het nogal nauw.

Maar je lezers vinden je stuk flets en gortdroog.

De finish van je stuk tekst halen ze niet eens.

Ik spreek zelf geen juridisch, maar ik kom dit vraagstuk vaak tegen bij mijn deelnemers. Hoe draag je een precieze boodschap over die toch blijft boeien?

Vaak lijkt het net alsof een amusant verhaal niet kan samengaan met een boodschap waar mensen werkelijk wat van opsteken.

Toch hoeft dat niet zo te zijn. Een mooi verhaal kan prima samengaan met iets leerzaams.

Mensen zijn namelijk ook razend nieuwsgierig.

Sterker nog, zonder nieuwsgierigheid woonden we nog steeds in donkere grotten. Dan had niemand de moed opgebracht om op verkenningstocht te gaan. Want om voedsel bij elkaar te scharrelen, hoefde je echt niet perse die onoverzichtelijke savanne op.

Maar nee, onze voorvaderen wilden heel graag weten wat er verderop speelde. En dus gingen ze op avontuur, buiten het zicht van die veilige grot.

Nieuwsgierigheid is een levensbehoefte.

En dat is ook de sleutel voor schrijven met plakkracht.

Of beter nog: het is de omweg die je maakt om je boodschap op de bestemming af te leveren.

Drop bij dat ommetje elke keer wat leerzaams of iets waardevols bij je lezers. Iets waarbij ze denken: hé, dat wist ik nog niet. Of: van die kant had ik het nog niet bekeken.

Het moet de moeite waard zijn om jouw stuk te lezen, omdat je lezer daarmee zijn breinhonger stilt.

Elke keer voelt hij dat avontuur.

Hij jaagt achter die wortel aan, die hem steeds verder van huis lokt.

Beter nog: laat je publiek met je meedenken. Veel lezers zijn er gek op om zelf hun conclusies te trekken.

Als jij een liefhebber van thrillers bent, weet jij dit als geen ander. Je slurpt alle details op en maakt in je hoofd de puzzel rond.

Schrijven en je boodschap overbrengen, dat hoeft helemaal geen geploeter te zijn. Maak gerust een stoutmoedig ommetje, waarbij je her en der verhalen naar je lezer slingert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vaker dit soort stukken lezen?

Meld je dan aan voor mijn Verhaalvriendenmail. Drie keer per week ontvang je heerlijke eye-openers rondom verhalen, creatief denken en doelen bereiken.

 

Vul hier je gegevens in:

Met je inschrijving ga je akkoord met de gegevensverwerking volgens deze privacyverklaring.

 

You may also like

Leave a comment