De Innovatie Expeditie | Boekbespreking

Visuele reisgids naar nieuwe producten en diensten

Innovaties moeten dringende problemen oplossen, anders krijgen ze geen draagvlak. Dat is een van de boodschappen van Gijs van Wulfen in zijn boek ‘De Innovatie Expeditie’.

De Innovatie Expeditie is de neerslag van de VOORT Innovatiemethode. De auteur weet waar hij het over heeft, want hij slijpt zijn methode al jarenlang bij. Zo is een uitgekiende aanpak ontstaan, die Gijs van Wulfen ook al jarenlang met succes internationaal uitdraagt.

Niet voor niets belandde de Engelstalige versie van dit boek (die er dus al eerder was dan de Nederlandse!) op de bestsellerlijst van Amazon.

Gijs van Wulfen ontsluit zijn innovatiekennis op allerlei mogelijke manieren, onder meer als publicist op LinkedIn. Zelf mocht ik afgelopen voorjaar een van zijn innovatietrajecten vastleggen in dit reisboek (pdf).

Op de brainstormsessie kon ik met eigen ogen zien hoe de deelnemers onder zijn energieke leiding een fabelachtige hoeveelheid ideeën produceerden: dik 1100 stuks!

Beeldend en kleurrijk

Als innovatie-expert is Gijs van Wulfen zelf ook voortdurend bezig met vernieuwing. Al eerder legde hij zijn innovatiemethode VOORT vast in een boek vol tips, lijsten en voorbeelden: Nieuwe Producten Bedenken, de effectieve VOORT Innovatiemethode.

Deze vernieuwde versie van de Innovatie Expeditie is beeldender en kleurrijker, zoals de ondertitel al aangeeft: een visuele reisgids naar nieuwe producten en diensten.

Wat mij betreft een grote stap voorwaarts. Het vele materiaal is weliswaar beknopter weergegeven, maar tegelijkertijd een stuk toegankelijker geworden.

De nieuwe titel De Innovatie Expeditie geeft bovendien aan dat niet meer de methode centraal staat, maar de reis. Een verhaal vol uitdagingen en obstakels die doorzettingsvermogen vereisen van de deelnemers. Maar wie moed toont, wordt uiteindelijk beloond met resultaten, net als beroemde ontdekkingsreizigers als Columbus en Magellaan.

De sneuvelfactor

Een idee is nog geen plan dat daadwerkelijk uitgevoerd wordt: veel innovatieve ideeën sneuvelen tijdens de reis.

Voor een deel is dat onontkoombaar: er zijn veel ideeën nodig om tot een enkel echt vernieuwend idee te komen.

Maar de sneuvelfactor is wel in te dammen. Een van die manieren is: houd de top betrokken. Relevante topmanagers die als peetvader optreden zijn goud waard. Neem deze managers dan ook op in je innovatieteam of laat ze als ‘opstappers’ voortdurend meedenken.

Zo kweek je in een pril stadium draagvlak.

Omdat de klant het wil

Ook de presentatie van een innovatief plan aan de opdrachtgever of de rest van de organisatie is een kwetsbaar moment. Toon de aantrekkelijkheid van het concept aan met oordeel van de klant, adviseert Gijs van Wulfen.

‘De klant wil het’ is namelijk een ijzersterk argument: dan is het ineens niet meer nodig om uitgebreid te stoeien over de vraag of het idee wel uitgevoerd moet worden.

Veranderen is doorgaans niet makkelijk, terwijl dat voor baanbrekende ideeën onontbeerlijk is. “Niemand zit erop te wachten, behalve een baby met een natte luier”, staat in het boek. Met deze visuele reisgids krijg je toch zin in de Innovatie Expeditie.


Boek: De Innovatie Expeditie. een visuele reisgids naar nieuwe diensten en producten door Gijs van Wulfen. Van Duuren management, 2014. Het boek is hier verkrijgbaar.

You may also like

One comment

  • Gijs van Wulfen november 18, 2014  

    Dank je Sigrid voor deze prachtige boekbespreking. Ik voel mij zeer vereerd.
    Gijs