Online invloed | Boekbespreking

Over het belang van babystapjes en confettiregen

Online invloed uitoefenen betekent babystapjes ontwerpen, succesjes vieren en schrijven voor een zevenjarig kind. Maak het mensen dus zo simpel mogelijk. En dat is ook precies wat Bas Wouters en Joris Groen als auteurs gedaan hebben met dit boek.

Er zijn boeken waarbij je vanaf de eerste bladzijden al denkt: dit is een topboek.

Dit is zo’n boek.

Zelden heb ik een boek gelezen dat zoveel waardevolle informatie deelt en zo gebruiksvriendelijk is. In babystapjes loodsen ze je langs de belangrijkste wetten van online aantrekkingskracht. Dat doen ze zo verleidelijk, dat je in sneltreinvaart door de 416 pagina’s heenzoeft.

Online invloed: maak het super makkelijk

Bas Wouters (‘overtuigingsgoeroe’) en Joris Groen (webdesigner) houden zich namelijk aan hun belangrijkste advies voor online gedragsontwerpers: maak het gemakkelijk. Met veel bulletpoints, plaatjes, nieuwsgierig makende teksten en smakelijke woorden leiden ze je uiterst soepel door het boek heen.

Net als in de ideale online wereld.

Groen en Wouters laten zich in het boek voornamelijk leiden door het gedragsmodel van BJ Fogg, grondlegger van het gedragsontwerpen.

Daarnaast passen ze ook de bekende overtuigingsprincipes toe van Robert B. Cialdini en de twee systemen van gedragspsycholoog Daniël Kahneman over het onbewust en bewust denkende brein.

Opvallend genoeg vermijden zij de term ‘reptielenbrein’.

Zij zien de websitebezoeker liever als iemand die wel eenvoudige teksten leest en simpele rekensommen kan maken. En dat gaat toch een stap verder dan het gedrag van een reptiel.

Hun ezelsbruggetje: ontwerp voor een zevenjarig kind.

Dat is een kind dat van plaatjes houdt, graag scrolt en alleen korte teksten leest. En dat mag lekker direct in commandotaal. Schrijf daarom niet ‘ontdek de voordelen’ maar ‘klik hier’.

Dat zevenjarige kind wil namelijk zo min mogelijk inspanningen doen en alles hapklaar voorgeschoteld krijgen. Je publiek doet weinig zomaar uit zichzelf, ook al zegt iemand dat hij of zij echt graag iets wilt.

Voor wie?

Het boek is bedoeld voor gedragsontwerpers in de brede zin van het woord, dus ook schrijvers die willen dat de lezer hun tekst helemaal uitleest of online trainers die hun cursisten door de hele cursus willen loodsen.

Vanaf vandaag gaat iedere online schrijver of designer alleen nog maar gedrag ontwerpen, schrijven de auteurs.

Effectief beïnvloeden is makkelijker maken.

Je gebruiker vindt het fijn als ze zelf niet of weinig hoeven na te denken en handelt het liefst op de automatische piloot (systeem 1 van Kahneman).

Hij of zij moet meteen snappen wat hij moet doen en vooral niet gaan aarzelen of twijfelen. Kostbare denktijd verspillen betekent namelijk vaak afhaken.

Daarom moet je je gebruiker niet een grote stap in een keer laten zetten. In het online verkeer kan het vragen van een telefoonnummer al een reuzenstap zijn.

1. Verleid de gebruiker tot één mini-actie

Door telkens zo’n nieuwe ieniemieniestap aan te bieden, leid je de gebruiker door een keten van microgedragingen heen. Probeer niet origineel te zijn (dat leidt maar af), want dan doorbreek je gewoontegedrag. Gebruik liever overbekende iconen, pagina-indelingen en korte instructies.

2. Strooi royaal met ‘confettiregen’

Dat zijn duimpjes, smiley’s of groene vinkjes als je gebruiker iets positiefs gedaan heeft. Het lijkt simplistisch, maar je gebruiker is er gevoelig voor. Als gedragsontwerper creëer je daarmee gewoonten, zodat mensen doorgaan of terugkeren op je website.

Wat je in ieder geval niet moet doen is extra argumenten aanslepen of op andere manieren proberen te overtuigen. Motiveren is het moeilijkste wat er is. Richt je liever op mensen die al open staan voor je boodschap, want de rest is meestal verspilde moeite.

3. Geef een directe ‘prompt’

Dat is de trigger waardoor een al gemotiveerde kijker in actie wil komen. Denk aan een duidelijke knop, een werkwoord in de gebiedende wijs of een simpele vraag.

Of gebruik een visuele prompt, die de makers van dit boek overigens ook heel handig toepassen. Probeer als online bezoeker maar eens dat dwingende cursorpijltje te weerstaan op de coverafbeelding.

Het boek is zeer overzichtelijk, bevat veel checklists en heldere voorbeelden wat wel en niet goed werkt. Ieder mini-hoofdstuk bevat een klein overzicht wat je moet onthouden en wat de bijbehorende acties zijn.

Supersimpel, inderdaad.

Ik heb er zelf wat nieuwe bruikbare tips uitgehaald, onder meer voor het ontwerp van online trainingen. Voortaan laat ik mijn deelnemers mini-succesjes vieren en strooi ik online royaal met confetti.

Vooral vanwege de praktische toepasbaarheid is dit boek een aanwinst om bij te houden. Want iedereen die iets online doet, is al snel een gedragsontwerper.

 

 

Online Invloed - Bas Wouters Joris Groen

Boekgegevens:

Online invloed. Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten door Bas Wouters en Joris Groen. Uitgave Boom, 2020. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Ik ben recensent voor Managementboek.nl. Dat betekent dat Managementboek mij kosteloos boeken opstuurt om te bespreken en de recensie publiceert op haar website. Ik ben vrij in de keuze van de boeken en het schrijven van de boekbesprekingen.

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Als schrijver en verhalenmaker ben ik eindeloos gefascineerd door de kracht van verhalen en het creatieve vermogen van mensen om mooie ideeën tot stand te brengen.

Ik help organisaties en creatieve professionals met het opdiepen en schrijven van persoonlijke verhalen om verder te groeien, veranderingen tot stand brengen en ideeën daadwerkelijk uit te voeren.

Herkenbare, persoonlijke en geloofwaardige verhalen brengen mensen dichter bij elkaar, verschaffen helderheid en bieden nieuwe perspectieven. De verhalen raken een snaar, bij de vertellers zelf en bij anderen. En er gebeurt tijdens het vertellen altijd iets bijzonders: we hebben echte aandacht voor elkaar.

Over de kracht van storytelling en creatief denken schreef ik twee boeken: Lenig Denken en Toverballen voor het Brein. Mijn nieuwste boek is Jongleren met Vermicelli  – Creëer en leef je verhaal.

 

Meer ontdekken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like