Met een stijlelement zet je jouw eigenzinnige (en soms geheime) handtekening op jouw werk

Een vaste kleur, een persoonlijke foto of een ander (heimelijk) herkenningspunt zijn interessante elementen om je werk van een persoonlijke stempel te voorzien. Geef je creatieve werk een eigen stijlelement.

Een gebouw vol ramen, meestal met spijlen. En in ieder geval rechthoekig.

De ramen van het gebouw van de Tweede Kamer hebben geen spectaculaire vorm, net zoals in de meeste andere gebouwen. Een raam is zelden sexy.

Behalve één raam, een beetje verstopt in de passage naar de zijvleugels van het parlementsgebouw.

In de tijd dat ik hier voor mijn werk regelmatig rondliep, trok dit raam altijd mijn aandacht. Een rond venster met een hele brede rand, beschilderd met goudkleurige strepen.

Het leek nog het meest op een kijkgat.

Maar naar wie? En waarom?

Pas veel later hoorde ik dat architect Pi de Bruijn dit raam gemaakt had om daarmee zijn persoonlijke handtekening op de nieuwbouw te zetten. Het voelde alsof hij daardoor altijd aanwezig was in het gebouw en een oogje in het zeil hield.

De naam van het venster: het oog van Pi.

Veel kunstenaars, ontwerpers en schrijvers markeren op een of andere manier hun werk. Het kan eigenzinnig zijn, zoals dit raam. Het kan extreem zijn of juist iets subtiels. Met een heimelijke foto die ergens in verwerkt zit, een vaste kleur of een terugkerende textuur.

Met zo’n stijlelement zetten ze hun persoonlijke stempel op hun werk.

Daardoor wordt het opmerkelijk en onderscheidend. Het helpt om een ontwerp of kunstwerk memorabel te maken. En het zorgt in ieder geval voor meer herkenbaarheid.

Als je zelf schrijft of ander creatief werk maakt kun je ook je eigen handtekening creëren of een grapje verwerken in je creaties. Ook voor jou levert dat meer herkenbaarheid op.

Een stijlelement helpt je bovendien om op een subtiele manier aan meer zichtbaarheid te werken. Je roept niet luidkeels ‘kijk mij nou eens’, maar je zet op een consequente manier ergens een persoonlijke stempel op. Juist door die herhaling beklijft het en kom je stelselmatig op het netvlies van anderen.

Ook heimelijke stijlelementen beginnen na enige tijd op te vallen. En zo niet, dan doen ze op zijn minst op het onbewuste niveau hun werk.

Enkele ideeën:

 

>> Jouw eigen woord

Verwerk een vaste woordgrap of woordspeling in je schrijfwerk. Een woord waarin je (achter-)naam terugkomt bijvoorbeeld. Van der Wijst met een ijsje. Deurkens met een deur. Je snapt ‘m 🙂

Begin je stuk op LinkedIn of andere sociale media altijd met hetzelfde woord. Liefst een opmerkelijk of zelfbedacht woord dat jouw typeert of jouw missie weerspiegelt.

>> Jouw vaste formulering

Voeg een vaste formulering toe aan je werk. Bijvoorbeeld een hashtag die altijd van toepassing is. Kunsthistorica Karin Haanappel gebruikt op haar website, podcasts en andere publicaties altijd #kunstmaaktgelukkig.

De Romeinse keizer Cato werd onsterfelijk omdat hij zijn redevoeringen – ongeacht het onderwerp – altijd afsloot met de zin “En voor het overige ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.” Voormalig fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren nam dit idee over. Ze sloot haar bijdragen aan de debatten in de Tweede Kamer altijd af met haar mening dat de bioindustrie beëindigd moest worden.

>> Jouw typerende kleur

Gebruik een vaste kleur, bijvoorbeeld om een detail te accentueren. Karel van Oosterom is permanent vertegenwoordiger van Nederland bij de Verenigde Naties. Hij draagt altijd een oranje das om herkenbaar te zijn in deze hectische omgeving, waarin je als individuele vertegenwoordiger gemakkelijk verzuipt.

Omdat ‘oranje’ natuurlijk voor Nederland staat, maar ook omdat het een eigengereide en opvallende kleur is. Hij schreef er trouwens ook een gelijknamig boek over: Met een oranje das.

>> Jouw eigen herkenningsbeeld

Neem een vast beeldelement op in je creaties. Een stijlelement dat naar je eigen persoon verwijst: een jeugdfoto, je eigen hand, een lievelingsdier.

De vormgever van het TV-programma De Wereld Draait Door verstopte jarenlang stiekem eendjes in de achtergrondbeelden van het televisieprogramma. Het was zijn olijke knipoog naar zijn geliefde. Pas toen het programma stopte, werd zijn geheim bekend.

>> Jouw muzikale tune

Zoals we vogels herkennen aan hun eigen riedel, zo kun jij ook herkend worden aan je eigen vaste geluid. Als ringtone. Als intromuziekje op je podcast. Als eigen muziek bij het inloopkwartiertje in je (online) training. En zelfs via een geluidje dat je tegenwoordig bij je naam in je LinkedInprofiel kunt opnemen. Verzin het maar.

Er zijn natuurlijk nog veel meer vormen te bedenken om je eigen stijlelement te creëren. Wat doe jij om je werk te markeren?

Ik ben benieuwd!

 

 

 

 

 

 


SUMMER SCHOOL VOOR VERWONDERING

Ideeën om te spelen met woorden en daarmee ook te werken aan meer zichtbaarheid komen ook terug in de Summer School voor Verwondering. Daarbij ga je zelf aan de slag met je creatieve vermogens, bijvoorbeeld om makkelijker je verhaal te vertellen.

Kijk hier voor meer informatie en aanmelding

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

 

You may also like