Een signatuurverhaal dat bij de lezer nasuddert

Wil jij je boodschap overbrengen bij de mensen met wie je (samen-)werkt? Dan kun je maar beter een verhaal vertellen. Zo persoonlijk mogelijk. Wat je daarbij in mijn ogen in ieder geval nodig hebt is een signatuurverhaal.

Hoe vertel je nou je eigen verhaal op een goede manier? Zo’n verhaal dat echt raakt of bij de lezer nasuddert?

Om daar meer zicht op de krijgen, doorzocht ik honderden profielteksten op LinkedIn en over-ons-pagina’s op websites. Met maar een doel: stopkracht opsporen in die teksten.

Want een verhaal met stopkracht, dat werkt.

Ik vond in al die teksten vooral opsommingen en cv-teksten vol resultaatgerichte teamplayers die het verschil maken. Ik werd er niet warm of koud van.

En dat is precies het probleem: het raakt niet. Het zijn vage termen die uitsluitend het analytische brein bespelen, waardoor we er niets bij voelen. De teksten staan bovendien barstensvol clichés: impact, resultaat, succes.

Je kunt dit lijstje vast moeiteloos aanvullen.

Mensen moeten niet alleen je teksten lezen, het moet iets met hen doen.

Een gevoel van herkenning: dezelfde eigenwijsheid, bevlogenheid of desnoods flauwe humor. Want dan ontstaat er een connectie tussen jullie beiden en gebeurt er meer.

Als jij weet wat de succesvolle ingrediënten voor dat verhaal zijn, blijft dat verhaal ook goed hangen. Mensen vertellen het ook weer aan elkaar door. Gewoon, omdat het helder is. Een goed verhaal kunnen we heel makkelijk onthouden en opnieuw oproepen.

En dat doe je het liefst met een signatuurverhaal.

Dat is een persoonlijk verhaal over iets dat jou kenmerkt, net zoals een chef-kok op zijn signature dish zijn persoonlijke stempel heeft gezet. Het is een gerecht waarmee hij altijd voor de dag kan komen als bewijs van zijn kookkunst. Het staat als een huis.

Je smaakpapillen worden optimaal geprikkeld. En als je als gast zo’n gerecht voorgeschoteld hebt gekregen, kun je na afloop nog precies oproepen hoe de onderdelen op het bord gearrangeerd waren.

Een signatuurverhaal staat vaak voor iets groters in jouw leven, zoals een fascinatie voor design, de drang om te pionieren of de drijfveer om altijd de waarheid boven tafel te halen.

Door het klein te vertellen, onthul je een lange rode draad in jouw leven.

Daar worden veel fouten bij gemaakt. Welke missers dat zijn, lees je in dit artikel dat ik deze week publiceerde op het platform Frankwatching: Vijf veelgemaakte fouten bij signatuurverhalen (en hoe je ze voorkomt). 

En hier lees je ook een aantal goede voorbeelden van signatuurverhalen. Want die zijn er natuurlijk ook.

Wil je zelf aan de slag met je signatuurverhaal? Download dan hier het e-book om je eigen signatuurverhaal te bereiden.

Signatuurverhaal

 

En nog meer hulp nodig?

Natuurlijk kan ik jou daar ook persoonlijk bij begeleiden, zodat ook jouw verhaal voortaan nasuddert in het brein van je lezers. Kijk hier hoe dat in zijn werk gaat.

Succes!

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

You may also like