Dit jaar geen herfstbladeren (en andere clichés)

De clichés vallen weer als kleurige bladeren uit de bomen. Want het is herfst. De ene na de andere schrijver van nieuwsbrieven, blogs of editorials grijpt dat aan als opstapje.

Albert Heijn bijvoorbeeld:

Het is herfst in Nederland: vallende bladeren en regenbuien én de tijd van stamppot en kruidige geuren uit de keuken.

Of deze, die ik in een nieuwsbrief tegenkwam:

Nu de eerste bladeren kleuren en de regen gestaag naar beneden valt, lijkt het echt tijd om afscheid te nemen van de zomer.

Is dat erg?

Nou, er vallen geen doden of gewonden. Maar de teksten worden wel saai.

En behoorlijk zinloos, want met clichés sus je je lezer in slaap. En dat terwijl jij minstens één doel hebt met jouw tekst: gelezen worden.

Neem het je lezer niet kwalijk, want zijn brein doet aan energiebesparing. Dat brein labelt dit soort zinnen onmiddellijk als ongevaarlijk en niet relevant. En daarmee komt ook de rest van de tekst niet binnen.

Het is aan jou om het spannend, fris en uitdagend te maken.

Maar pas op.

Want clichés dringen op allerlei manieren door in je teksten.

Stel dat je tekstschrijver bent (en die kans is best groot als je mijn blogs leest). Heb jij dan in je profieltekst staan dat je als kind al gek was op schrijven? En dat je stapels boeken verslond?

Het is wel waar. Sterker nog: ik ben er zelf ook zo een.

Daarom is het ook een cliché.

En tegelijkertijd is het absoluut niet onderscheidend, laat staan smaakmakend.

Gooi de voorzichtigheid overboord. Vergroot iets eigenaardigs uit dat niemand anders doet. Maak je teksten verslavend met breinbinders.

En geniet volop van vallende bladeren (en van je boekenstapel), maar laat de herfststukjes in je teksten achterwege.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vaker dit soort stukken lezen?

Meld je dan aan voor mijn Verhaalvriendenmail. Drie keer per week ontvang je heerlijke eye-openers rondom verhalen, creatief denken en doelen bereiken.

 

Vul hier je gegevens in:

Met je inschrijving ga je akkoord met de gegevensverwerking volgens deze privacyverklaring.

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

You may also like