Als schrijver moet je voortdurend je best doen om je lezer bij de les te houden. Die lezer heeft tenslotte nog 1001 andere opties om zijn tijd te besteden. Met de 7 B’s houd je je lezer bij de les.

Schrijven is leuk. Dat vind ik dan. Maar ik kan me ook goed voorstellen hoe je er tegenaan hikt om een stuk te schrijven. Vooral als je verwacht dat je lezers kritisch gaan reageren.

Misschien vinden ze jouw stuk helemaal niets.

(En jou eigenlijk ook niet, denk je erachter aan.)

Toch is het eigenlijk een winstpunt, zo’n kritische lezersreactie. Want dan heeft je lezer je stuk in ieder geval gelezen.

Veel teksten worden helemaal niet gelezen, maar simpelweg overgeslagen. Iedereen heeft nog minstens 1001 andere dingen om zich mee bezig te houden. En overgeslagen worden, dat is een triest lot van een tekst waar de schrijver al zijn energie in gestoken heeft.

Het minste dat je als schrijver wilt bereiken is dat je lezer het stuk van begin tot einde leest. Maar hoe houd je je lezer geïnteresseerd?

Met de 7 B’s houd je je lezer bij de les:

1. Bondig

Allereerst door je tekst simpel en bondig te houden. Alle omhaal eruit, klaar. Mensen zijn uit op gemak, welk opleidingsniveau ze ook hebben. Hoe eenvoudiger jij schrijft, hoe langer je lezer leest.

Voorbeeld: Emoji’s zijn plakplaatjes voor analfabeten.

2. Beeldend

Maak royaal gebruik van beelden, want ons geheugen is visueel ingesteld. En dat geldt niet alleen voor het ‘plaatje bij het praatje’.

Ook in de teksten zelf gebruik je zoveel mogelijk concrete woorden die je voor je ziet of een beroep doen op andere zintuigen: zaken die je vast kunt pakken, kunt horen of kunt proeven en ruiken. Dat is het ultieme middel om je lezer bij de les te houden.

Het glas is halfvol. En de eerste helft was verrukkelijk.

3. Behendig

Maak je tekst zo afwisselend mogelijk. Als het saai dreigt te worden, strooi je er een verrassende wending in. Een woord dat op een nieuwe manier gebruikt wordt bijvoorbeeld.

Tradities wandelen een beetje.

4. Beslist

Je weet wat je wilt zeggen, je hebt een punt te maken. Laat alle afzwakkende woorden weg. Houd geen slag om de arm, maar ga ervoor.

In Groningen, daar doen ze niet aan nuance.

5. Begrijpelijk

Je gebruikt een heldere structuur, zodat je lezer de weg niet kwijtraakt. Hij gaat ervan uit dat jij wel de juiste weg weet. Ook metaforen helpen enorm om je punt begrijpelijk over te brengen.

In de horeca is altijd sprake van een vaste orde. Barmannen gaan om met barmannen, glazenhalers met glazenhalers.

6. Bruikbaar

Geef praktische handvatten, maar laat je lezer wel zelf zijn conclusies trekken. Sloop alle open deuren eruit en kauw niets voor.

Geluk van ver telt dubbel.

7. Buitensporig

Overdrijf gerust. Je hebt een punt te maken, zoals ik al schreef. Laat daarvoor alles weg dat niet daar aan bijdraagt. En vergroot uit wat je wilt benadrukken.

In mijn jeugd hadden we niets, behalve aanmaaklimonade (met dank aan Christiaan Weijts).

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vaker dit soort stukken lezen?

Meld je dan aan voor mijn Verhaalvriendenmail. Drie keer per week ontvang je heerlijke eye-openers rondom verhalen, creatief denken en doelen bereiken.

 

Vul hier je gegevens in:

Met je inschrijving ga je akkoord met de gegevensverwerking volgens deze privacyverklaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beïnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

 

You may also like