Werkt jouw organisatie aan een verandering, waarbij een krachtig narratief nodig is? Of heeft jouw team/organisatie iets ingrijpends meegemaakt, dat in de vorm van een verhaal beter verwerkt en gedeeld wordt? Of is er een verhaal over jullie identiteit, dat beter uitgedragen moet worden?
Ik help je graag bij de ontwikkeling van het verhaalconcept, het vangen van de verhalen en de vorming van een nieuw narratief.
Met cocreatie meer impact
Bij het maken van deze verhalen is betrokkenheid van makers en opdrachtgevers van groot belang. Alleen dan kan een verhaal impact krijgen! Want dit leveren verhalen dan op:
- Anders kijken naar bestaande vraagstukken.
- Betrokkenheid en invloed bij het ontwerpproces.
- Meer draagvlak, energie en plezier.
Hoe pakken we het aan?
Je vertelt wat je wilt bereiken en wat je nodig hebt. En welk resultaat jij voor ogen hebt!
- Wat is de grote droom waarbij het verhaal een rol speelt?
- Wat zijn de belangrijkste communicatie-doelen?
- Wat zijn de randvoorwaarden?
- Hoe ziet de tijdplanning eruit?
- Wie doet wat?
Krachtige verhalen, dat begint met samen dromen en zien wat mogelijk is. Daarom houden we met het team een inspiratiesessie.
- Tijdsduur: 1 tot 1,5 uur
- Locatie: inspirerende brainstormlocatie
- Werkwijze: ideeën genereren via speelse vormen en daarna clusteren.
- Afhankelijk van het project: ik verzamel verhalen en andere benodigde informatie.
Aan de hand van de verzamelde verhalen bedenk ik het idee voor de juiste vorm en (indien gewenst) passend beeld.
- Presentatie van het concept.
- Plan van aanpak.
- interviewkandidaten, bronnen voor research en nadere invulling van de randvoorwaarden.
Ik schrijf het verhaal, bijvoorbeeld voor een brochure, boek, website, magazine, storyboard, praatplaat, etc.
Het team blijft meedenken en krijgt regelmatig een update.
We houden met het team twee rondes om het verhaal (of de producten) te beoordelen en bij te stellen.
Tijd om het verhaal te delen en te verspreiden. Van de presentatie maken we graag een feestje!
Inhoud van de verhalen
Eelk verhaal bestaat uit vaste elementen, zo beschreef de beroemde mythosoof Joseph Campbell. Deze elementen maken deel uit van het oerverhaal De Reis van de Held. Bij het ontwikkelen van een narratief of een ander soort verhaal gaan we op zoek naar die elementen.
Wat ook in ieder verhaal terugkomt is de verbinding tussen het verleden, heden en toekomst. Aan de hand van die elementen zoeken we naar de bijpassende plot.
Soorten verhalen
Wat voor soort verhaal heb je nodig? Dat begint met de vraag wat je wilt bereiken. Daaruit vloeit de vorm voort. Als verhalenmaker lever ik bijvoorbeeld:
- verhalen over de identiteit van een organisatie, afdeling of directie voor de ‘over-ons-pagina’
- achtergrondartikelen, interviews en brochures met storytelling als basis
- nieuwe narratieven voor keuzes en koerswijzigingen
- whitepapers op basis van storytelling
- longreads, bijvoorbeeld voor een website
- concepten voor magazines of crossmediale producties en de uitvoering daarvan
- organisatieverhalen over veranderingen en innovatieve oplossingen
- tekst en beeld voor overtuigende presentaties
- vrije vormen, zoals sprookjesverhalen naar aanleiding van bestaande situaties.
Meer verhaalkracht
Voor het maken van deze verhalen werk ik samen met ervaren specialisten, zoals een fotograaf, eindredacteur, grafisch vormgever, animatiemaker en een maker van infographics. Als je dat wenst, nemen wij de hele productie uit handen.
Afhankelijk van het product ziet het team er zo uit:
- 3-5 deelnemers uit de organisatie.
- Buitenboordmotor: een deelnemer die energie geeft en vrije ideeën levert.
- Grafisch ontwerper.
- Conceptontwikkelaar.
- Eindredacteur en/of regisseur van het proces.
- Afhankelijk van het product: fotograaf, videomaker, infographicmaker, social-media-specialist, dagvoorzitter, etc.

Maak een afspraak
Tijdens een persoonlijk gesprek stellen we vast wat jouw organisatie nodig heeft en wat de communicatiedoelen zijn.
Of… geef me de vrije hand en nodig me uit als verhalenmaker-in-residence. Ik observeer, vang verhalen, signaleer trends en laat je verwonderen over je eigen organisatie.
Dit zeggen anderen