Willen jouw klanten geen verhalen?

“Mijn klanten willen helemaal geen verhalen. Mijn klanten willen feiten en cijfers.”

Dat krijg ik regelmatig te horen van mensen die mijn hulp inroepen bij de toepassing van storytelling. Vaak zijn ze communicatieadviseur of tekstschrijver. 

Ze zien zelf duizenden kansen in het toepassen van verhalen. Dat is het punt ook niet.

Maar hoe krijgen zij hun eigen opdrachtgevers mee?

Waarom zou je dat zelf willen, luidt meestal mijn tegenvraag. 

Als deze opdrachtgevers gewoon een procedure willen toelichten of andere informatie willen delen, laat ze dan vooral hun feitelijke en cijfermatige gang gaan. 

Met een fijne factsheet of een overzichtelijke infographic bijvoorbeeld. En natuurlijk met cijfers. Zonder verhalende poespas. 

Maar meestal wil zo’n organisatie meer, krijg ik dan als antwoord. 

Het ziekteverzuim terugdringen. Veel effectiever en goedkoper werken. Een snelle innovatie tot stand brengen. Een andere koers inslaan. De harten sneller laten kloppen. Kortom: er moeten flink wat veranderingen aangewakkerd worden. 

We weten allemaal wat veranderen in de praktijk betekent. 

Motiveren. Enthousiast maken. Het goede voorbeeld geven. Werken aan saamhorigheid. Mensen echt horen en zien. Gedenkwaardige momenten creëren en belevenissen delen. Herinneringen maken. Een routine doorbreken. Experimenten uitvoeren.


Allemaal zaken waarvoor storytelling erg geschikt is.

Ik zou zelfs zeggen: noodzakelijk. Zonder echte betrokkenheid van de mensen om wie het gaat verander je niets. Verhalen creëren betrokkenheid, zeker als de betrouwbaarheid en echtheid van de verhalen op nummer 1 staan. 

De basiselementen van storytelling zijn helemaal niet zo moeilijk. Iets met helden, verlangens, wendingen en opbrengsten. 

Ik geloof dat iedereen die elementen kan leren toepassen. Met oefenen krijg je het echt wel voor elkaar.

Het is net zoiets als soep maken.

Als je de basis kent van soepbereiding, kun je met zwier je eigen ingrediënten kiezen. Daarmee draai je altijd je eigen mix in elkaar, wat je ook maar bij elkaar sprokkelt in je koelkast, vriezer en voorraadkast. 

Een smakelijke combinatie met je eigen verrassende topping. 

Ik geloof dat persoonlijke verhalen noodzakelijk zijn om je doel in deze wereld mogelijk te maken. Dat lijkt magisch, maar het begint gewoon met het ambacht van storytelling in de vingers krijgen. De ene voet voor de andere zetten. En het hele scala aan verhaalsoorten gebruiken.

Besluit dat je het gaat doen. En doe het vervolgens ook, iedere dag.