Als je je druk maakt over zichtbaarheid
12 maart 2021 
2 min. leestijd

Als je je druk maakt over zichtbaarheid

De grootste kracht van de mens is het vermogen om van perspectief te veranderen. Wie van blikveld verandert en in de schoenen van iemand anders gaat staan, creëert mogelijkheden. Ook als je je druk maakt over je (online) zichtbaarheid.

Het zijn elke keer dezelfde soort verzuchtingen die ik hoor bij de deelnemers aan mijn programma's en coachtrajecten.

Ze vinden het lastig om hun eigenheid te omarmen, vooral omdat ze zoveel uiteenlopende dingen kunnen en willen.

Ze vinden het moeilijk om hun stem te laten horen. Of ze worstelen met hun (online) zichtbaarheid, bijvoorbeeld in hun bio of op social media.

Meestal zijn er dit soort stemmetjes actief:

  • Wat als niemand mijn programma/blog/aanbod leuk vindt?
  • Wat als ik mensen lastig val met mijn verhaal, mijn mails of mijn posts op sociale media?
  • Wat als niemand iets koopt of zich aanmeldt?
  • Wat als ze het te duur vinden (en mij dus als een geldwolf beschouwen?)
  • Wat als ze ontdekken dat ik maar wat doe?
  • Wat als mensen me niet goed genoeg vinden?

Herkenbaar? Als jij een beetje lijkt op mijn deelnemers, vul je waarschijnlijk dit lijstje met gemak aan :) Deze twijfels hebben iets gemeenschappelijk.

Ze gaan allemaal over jou. 

Over jouw angsten en twijfels, jouw perfectie-stress, jouw schrijftwijfel, jouw knarsende gebrek aan zelfvertrouwen, et cetera.

Je aandacht is helemaal op jezelf gericht.

Gelukkig kun je daar iets aan doen. Want de grootste kracht van de mens is het vermogen om van perspectief te veranderen. Focus je niet op je eigen gevoelens van ongemak, maar op de mensen voor wie je het doet. Richt je op de manier waarop jij kunt helpen.

  • Op de waarde die je levert zodat ze hun probleem oplossen.
  • Op de resultaten die ze bereiken door met jou samen te werken.
  • Op de nieuwe hoop die jij biedt.

Ga eens in de schoenen van je afnemer staan (klant, gebruiker, collega, teamleden, wat voor jou van toepassing is) en zet je creatieve vermogens in om vanuit hen te denken. Waar dromen zij van? Wat is hun ideale leven?

En wat kun jij (als ondernemer, als teamleider of als professional) doen om hun dromen waar te maken of hun obstakels uit de weg te ruimen?

Wat kun jij bijvoorbeeld doen om mensen die geraakt zijn door de coronacrisis weer nieuw perspectief te bieden?

Het gaat niet om jouw getwijfel, maar om de waarde voor de ander.

Wat je nodig hebt is een hogere AD-factor. Artistieke DurfspierenIk schreef erover in mijn blog over deze geniale kunstenaar. De kracht daarvan is wonderbaarlijk. Want dankzij die goedgetrainde durfspieren vertel je een ander verhaal.

Zodra je met de ander bezig bent, zakt je eigen onzekerheid weg. Probeer het maar uit!







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.