Dag journalist, hallo verhalenmaker!
26 januari 2015 
3 min. leestijd

Dag journalist, hallo verhalenmaker!

Vaak help ik anderen met het vormen en opschrijven van hun verhaal. Maar mijn eigen verhaal 'bakken' is niet zo gemakkelijk. 

Want als ik aan anderen uitleg wat ik doe, heb ik een probleem.

Zeker, verhalen vormen een rode draad. Maar de een denkt dan meteen aan kinderboeken of theaterperformances, terwijl een ander subiet een verband met marketing ziet. En ik doe niets van dit alles.

Wat doe ik wel met verhalen?

Ik werk als journalist, schrijver, bladenmaker, trendonderzoeker en conceptontwikkelaar.

Daarnaast ben ik actief als coach, trainer en schrijfbegeleider.

Ik ben hoofdredacteur van een digitaal magazine, coördinator van diverse producties en researcher van verhalen. Ik schrijf artikelen over storytelling, maar ook over het ontwikkelen van je eigen creativiteit. Ze vragen me vaak om tips over bloggen en sociale media. En ik ben ook uitgever van mijn eigen boeken en online cursussen.

Duizelt het je al?  

Zelf hield ik vooral veel ballen in de lucht. Ik probeerde iedereen te bedienen en was zelf eigenlijk hard op zoek naar houvast.

Iets klopte er niet

Maar ik kon er niet de vinger op leggen.

Totdat ik op een dag aangesproken werd door een collega-verteller. Hij zei dat ik op mijn vakgebied een expert was, maar dat mijn website niet de bijbehorende uitstraling had. Hij adviseerde om die website en huisstijl grondig op de schop te nemen.

Dat was een wake-up-call. Ik bekeek mijn website ineens met andere ogen en zag dat hij gelijk had.

Een andere website dus, maar daarmee was ik er nog niet. Want was dit ook niet meteen het moment om te bepalen waar ik nu precies van ben als het om verhalen gaat?

Een herpositionering, zoals merkdeskundigen dat noemen. Samen met Fred Stapel van Merken&Zo ging ik aan de slag. Wat wordt mijn belangrijkste speerpunt? Op wie ga ik me richten? En om te beginnen: hoe ga ik mezelf noemen?

Een storyteller? Zeker, maar ik ben niet een verteller van mondelinge verhalen. En ik heb sowieso moeite met storytelling als etiket, omdat het overal lukraak opgeplakt wordt.

Een schrijver of een journalist? Deze woorden zijn onderdeel van mijn identiteit. Een leven zonder schrijven kan ik mij niet voorstellen. Vanaf mijn kinderjaren droom ik al van het schrijverschap. Als journalist leef ik mijn ideale leven.

Maar hoe dierbaar ook, misschien kan ik deze benamingen toch loslaten. Want eigenlijk gaat het me er niet om hoe een verhaal vastgelegd wordt, met pen en papier of met iets anders.

Het gaat me om het verhaal zelf en wat ermee bereikt kan worden. Mensen anders laten kijken met verhalen. Betekenis geven. Bijdragen aan een betere wereld met verhalen.

Een verhalenmaker dan? Dat is ‘m. Heerlijk simpel woord. Het voelt in één keer goed.

Nieuwe keuze, heldere richting

Bij nader inzien blijkt kiezen helemaal niet zo moeilijk: het is gewoon doen wat ik het allerliefst doe. Ik heb met Fred nog een paar andere keuzes gemaakt. Op basis daarvan ga ik een nieuwe website laten bouwen en mijn bedrijf laten groeien. Met een heldere focus: verhalen die helpen bij verandering.

Om draagvlak te kweken voor verbetering, om mensen te inspireren, om lezers anders te laten kijken, voelen en denken.

Loslaten is wel moeilijk. Maar journalistieke vaardigheden hou ik wel in mijn gereedschapskist, net als mijn voorliefde voor een creatieve aanpak. Ik heb het gevoel dat het helemaal klopt. Geweldig. Bevrijdend ook!

Je eigen verhaal, daarvoor heb je soms de lenige blik van een ander nodig.





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.