Het lastige verhaal van de alleskunner
Ben jij een alleskunner of eerder een specialist? Een bezoekje aan het museum Kaap Skil op Texel bracht mij op andere gedachten over het fenomeen van de alleskunner.
In museum Kaap Skil in Oudeschild op Texel hangt een intrigerend oud reclamebord van de firma Drijver. Het is een bord dat aankondigt dat je voor alles-en-nog-wat bij dit bedrijf terecht kunt.
Smederijen, timmerlieden en allerlei andere ambachtslieden op Texel hadden vroeger één specialisatie: metaal, hout of iets anders. En daar hield het eigenlijk wel mee op, leer ik in dit museum.
Want afgezien van het materiaal waarmee ze werkten, kon je als klant werkelijk voor van-alles-en-nog-wat bij hen terecht. Bij de smid kon je je fiets laten repareren, maar ook een machine laten maken. En als je spijkers nodig had of een plank, kon je gewoon bij de timmerman aankloppen.
De bouwmarkt was er nog niet, dus je haalde die spullen bij de vaklieden zelf.
Ambachtslieden waren alleskunners.
Een timmerman die allerlei grote en kleine klussen doet, en ook nog zelf de spijkers verkoopt, heeft wel een heel afwisselend beroep. In onze ogen is dat een ongelooflijk gebrek aan focus. In deze tijd hoor je jezelf als professional of ondernemer te specialiseren en te onderscheiden.
Want dan kunnen mensen het begrijpen, onthouden en doorvertellen. Het levert een helder verhaal op. Toch hebben alleskunners een streepje voor op de rest. Ze beperken zich niet in één categorie werkzaamheden.
Ze kiezen ook niet voor een bepaald type klant. Maar ze weten wel van één onderwerp alles af, namelijk van hout of metaal.
Daardoor zien ze ook alle mogelijkheden en dwarsverbanden. Ze kunnen soepel allerlei nieuwe toepassingen verzinnen. Ik herken mezelf behoorlijk goed in het profiel van de alleskunner. Zeker, ik ken ook de nadelen daarvan.
Want het is lastig om je verhaal te vertellen als je niet precies in een hokje past.
Maar als je denkt in termen van overvloed heeft de alleskunner ook veel te bieden: dwarsverbanden, doorkijkjes, samenhang. En in mijn eigen ervaring valt er toch altijd wel een rode draad in te herkennen.
Bij mij draait het altijd om creatief denken en verhalen. Bij mijn klanten zie ik dat het om daadkracht gaat. Of het vermogen om mensen enthousiast te maken.
Hoe zit dat bij jou? Ben jij een alleskunner? Of toch eerder een specialist? En wat betekent dat voor je verhaal?