Op zoek naar de ziel van het ondernemerschap

Jumbo's overname van alle C1000-supermarkten was voor de vereniging C1000 aanleiding om een afscheidsboek te laten maken. Met 12 redacteuren van Unit-2 in Leiden tekenden we 252 ondernemersverhalen op: ondernemend, onderscheidend en een tikkeltje ondeugend.

Via het magazijn en een trapje leidde een medewerker van de supermarkt in Leiderdorp ons naar een ondergrondse kamer. Dit was het kantoor van C1000-ondernemer Peter de Jong, bestuurslid van de ondernemersvereniging. 

Met alle redacteuren van Unit-2 pasten we er nèt in. Zo waren we in november 2012 getuige van de ondertekening van het contract om een boek te maken over de zelfstandige ondernemers van de supermarktketen.

Ode aan zelfstandig ondernemerschap

De overname van C1000 door Jumbo in november 2011 had veel emoties losgemaakt onder de ondernemers, die zich erg verbonden voelen met hun formule. Die verbondenheid moest worden vastgelegd in een boek, zodat een bijzonder hoofdstuk uit de Nederlandse supermarktgeschiedenis bewaard zou blijven. 

De initiatiefnemers wilden geen ‘gewoon' boek, maar een ode aan de zelfstandige C1000-ondernemer. Met 500 pagina’s vol foto’s en verhalen om de ziel van dat ondernemerschap te vangen.  

Kwajongensverhalen

We namen contact op met alle winkeliers om te luisteren naar hun meest bijzondere acties, leukste momenten en gedenkwaardigste herinneringen. We kwamen er al snel achter dat de ondernemers zich inderdaad met hart en ziel inzetten voor de formule. En dat die inzet vaak gepaard ging met bloed, zweet en tranen. 

Ik schreef zelf het algemene gedeelte van het boek over sleutelmomenten uit de geschiedenis, de mensen achter Schuitema/C1000 en de ontwikkeling van de formule. 

Daarvoor reisde ik het hele land door om (voormalige) directieleden en toonaangevende personen van de centrale organisatie te interviewen. 

Ik kreeg prachtige verhalen te horen over geheime deals, slimme streken en pragmatische oplossingen. Natuurlijk bezocht ik ook diverse ondernemers. Soms hadden ze hun kantoor boven de winkel of beneden, maar altijd ergens weggestopt. Kleine kamers meestal, zonder designspullen of andere fratsen. 

Steevast waren het mannen met kwajongensverhalen. 

Ogen die begonnen te stralen als ze vertelden over de streken die ze uitgehaald hadden, meestal om de grote concurrent Albert Heijn te slim af te zijn. Het was dan ook een groep ondernemers die onder de naam 'De Bende van Zeven' in 2006 de stoute schoenen aantrok om Schuitema los te maken van Ahold.

A touch of red

Nadat de laatste teksten geschreven waren, werd het tijd om na te denken over de boekpresentatie. Daar maken we een mooi feest van, zei Peter de Jong meteen. Zijn bestuursgenoten knikten enthousiast. 

En zo gebeurde het. Op 21 november waren we met een Unit-2-delegatie samen met dik 400 C1000-ondernemers te gast in Studio 21 op het Hilversumse Mediapark. Dresscode: feestelijk met een touch of red

Die avond ging het showballet aan de zwier met winkelwagentjes en C1000-boodschappentassen. De gasten klapten uitbundig mee met de opzwepende muziek. Niet om afscheid te nemen – op dit moment zijn er nog steeds 200 C1000-winkels – maar om het zelfstandig ondernemerschap te vieren.

Eigenzinnig visitekaartje

De ondernemers gaven met dit boek een visitekaartje af, zo had een van de journalisten eerder op de dag tijdens de persconferentie opgemerkt. Vol bravoure en eigenzinnigheid, trots op hun eigen formule. 

A touch of red: daar kan Jumbo alvast rekening mee houden. Na afloop van het wervelende feest kregen alle ondernemers het boek uitgereikt. 2864 gram per boek: de dames achter de boekenbalie hadden een zware avond. 

Door de lange gangen in het studiocomplex verlieten de ondernemers de zaal, op weg naar buiten. Met verhalen in hun hart en een dik boek vol verhalen onder de arm. 


C1000 Afscheid van een formule

Het boek C1000 - Afscheid van een formule is gemaakt in opdracht van Vereniging C1000 in een oplage van 7500 stuks. De makers van het boek zijn creatieve zelfstandige professionals, verenigd in Unit-2 Leiden. 
Het kernteam voor het concept en de productie van het boek bestond uit Eric Went (concept en eindredactie), Margreet Steiner (eindredactie en coördinatie), Nanda Alderliefste (art direction), Brenda de Graaf (grafische vormgeving) en Sigrid van Iersel (auteur). Vanuit de Vereniging C1000 vormden de ondernemers Peter de Jong en Hans van den Hurk en Annette Mol (manager Verenigingszaken) de redactiecommissie.