Op talentenjacht met jouw eigen plezierproject
Met een plezierproject ga je op ontdekkingsreis, bijvoorbeeld om te onderzoeken wat je vrolijk en gelukkig maakt. Je doet nieuwe contacten op, nieuwe ervaringen en verhalen om te vertellen.
In 2017 heb ik mezelf een cadeau gegeven: een eigen project. Ik schrijf namelijk een boek over de vraag hoe we nog lang en gelukkig leven, nu we steeds ouder worden.
Zo’n plezierproject vormt al snel het startpunt van boeiende gesprekken met mensen om me heen. En dat levert vaak mooie uitwisselingen op, die me aan het denken zetten. Dat alleen al is heerlijk. Want dit boek is geen zelfopgelegd ploeterprogramma, maar een plezierproject.
Wat maakt zo’n project zo leuk?
Allereerst ben ik voortdurend aan het grazen. Ik zoek overal naar voorbeelden of inspirerende artikelen. Ik mag onbekommerd nieuwsgierig zijn. Het is een aanleiding om interessante mensen aan te spreken en te interviewen.
Ondertussen werk ik ook aan mijn eigen expertise en zichtbaarheid.
Want het mooiste van deze onderneming is dit: ik leer zelf het meest. De teksten die ik voor het boek schrijf zijn proeftuintjes, waarop allerlei ideeën gezaaid worden.
Sommige ideeën groeien zo groot, dat ik ze weer verwerk in een blogartikel.
Is een plezierproject ook iets voor jou?
Ik kan het je van harte aanbevelen. Een eigen project geeft een bijzondere voldoening om een eigen richting aan je leven te geven. Je organiseert je eigen talentenjacht, want je laat onbekende kanten in jezelf tot bloei komen.
Je verdient er (nog) geen geld mee, maar je kunt wel goed laten zien wat je wilt en wat je kunt.
Met een project kun je bovendien experimenteren zonder dat je grote risico’s loopt. Je hebt bijvoorbeeld een verlangen om een carrièreswitch te maken, maar je twijfelt over je keuzes. Met een eigen project ontdek je of je het echt leuk vindt en of er meer in zit.
Een project levert je vele bijvangsten op
Je komt vaak in contact met andere mensen, waardoor je een nog interessanter idee krijgt of iets anders moois ontstaat. Een plezierproject kan uitgroeien tot een boek, film, expositie of wellicht een betaalde opdracht.
De media krijgen lucht van jouw onderneming en zetten je in de schijnwerpers.
Een eigen project maakt je ook nog eens interessanter voor opdrachtgevers. Je bent bezig met een zoektocht, die in het teken staat van iets groters en betekenisvols. Daardoor stijg je als schrijver, adviseur, fotograaf, consultant, coach of ontwerper boven andere vakgenoten uit.
Het is niet moeilijk om enthousiaste verhalen te vertellen over je plezierproject.
Je bent immers je eigen opdrachtgever, dus je hebt alle ruimte om je eigen ideeën helemaal te volgen. Je hebt er vaak weinig financiële middelen voor nodig.
Creativiteit, het vermogen om zelf iets in gang te zetten en natuurlijk tijd zijn veel belangrijker. Je ontwikkelt door je project een eigen manier van kijken en je doet ook nog eens ervaring op. Dat maakt jou super waardevol.
Enkele ideeën voor jouw plezierproject:
- Onderzoek hoe jouw toekomstige woonvorm eruit ziet, wat jouw vak voor andere mensen betekent of wat goede manieren zijn om je gezondheid te verbeteren. Ga hierover diverse mensen interviewen en doe verslag op een website. Copywriter en verhalenliefhebber Yasmin Visser interviewde mensen over storytelling op haar website De Verhalenbar.
- Begin een bijzondere verzameling. Vraag bijvoorbeeld alle mensen die je spreekt om een klein aandenken. Bewaar alle verpakkingen die je gebruikt en maak daar een collage van. Zet dagelijks op de foto wat je eet. Fotografeer dagelijks je daily green inspiration op Instagram, zoals Katja Staring doet.
- Houd een 100-dagen-project: iedere dag een tekening, een foto of een poppetje maken, een nieuw recept uitproberen, etc. Combineer je thema met wat je nodig hebt: meer kleur in je leven, meer wandelstappen, meer ontmoetingen, meer speelvermogen, meer innovaties.
- Kies een thema wat je persoonlijk bijzonder sterk interesseert. Ga alles lezen over dat thema, voer gesprekken met experts en volg trainingen. Nancy Peeters onderzoekt op deze manier het thema geluk en publiceert haar gelukstips op haar website. Ze is inmiddels spreker over geluk en projectleider geluk in haar gemeente. Haar verhaal lees je hier.
- Houd netwerkgesprekken rond een thema dat jou intrigeert en doe daar (op een creatieve wijze) verslag van. Marie Louise van Dorp gebruikte daarvoor een koffiefilter, die ze iedere gesprekspartner voorlegde om er een wijze les op te delen. Deze filters publiceerde ze op haar website, samen met het verslag van het gesprek. Later werd het ook een boek.
“Begin een groot, dwaas project. Het maakt niet uit wat anderen van je denken”, sprak de Perzische filosoof Rumi als aansporing in de 13e eeuw. Dus wat houdt je nog tegen?
Met een plezierproject laat je een vonk overspringen waar mensen echt iets aan hebben. Je creëert zelf jouw gat in je markt. Ga meer spelen en wees minder een speelbal.