Fascinatie Factor | Ineens was ik mode-investeerder
Met aansprekende verhalen heb je meer kans om je idealen tot leven te wekken dan met andere manieren. Daar ben ik van overtuigd.
Zo raakte ik op een netwerkbijeenkomst eens aan de praat met een bevlogen ondernemer die een buitengewoon plan had bedacht: een duurzame modelijn voor zelfbewuste vrouwen die van uitgesproken kleuren houden.
Met de beste natuurlijke grondstoffen, gemaakt door mensen die er een eerlijke prijs voor kregen.
Mode was helemaal niet haar vakgebied. Toch stapte ze vastberaden in een onbekend avontuur om dit voor elkaar te krijgen.
Daarbij vertelde ze veel over haar persoonlijke drijfveren.
En dat deed ze doelbewust. Mensen die van je product houden moet je vooral ook in jou laten geloven, wist ze. Om dat te bereiken moet je iets persoonlijks laten zien. Mensen hebben je verhalen nodig om in beweging te komen en voor zich te zien wat jij al lang in de verte gespot hebt.
Ik had nooit gedacht dat ik zou investeren in een duurzame modelijn, maar ik deed het wel. Haar idealistische plannen spraken me aan. Maar wat me werkelijk raakte was haar power om haar droom te realiseren.
Haar crowdfundingcampagne was een verbluffend groot succes. Ik was duidelijk niet de enige die enthousiast was geraakt.
Mensen laten zich graag leiden door verhalen die resoneren met hun eigen ervaringen en persoonlijke waarden. Mensen geloven het verhaal zelfs eerder dan de feiten, want ze voelen er meteen iets bij.
Achter de schermen gingen de zaken echter niet zoals gehoopt.
Ondanks haar tomeloze inzet bleef de verkoop achter en waren de kosten te hoog om een levensvatbaar bedrijf op te bouwen. Ze bedacht allerlei creatieve acties om te redden wat er te redden viel, maar het zat er niet meer in.
En eerlijk: het bezorgde me wel een kater. Alle prachtige vergezichten waren in korte tijd weggesmolten.
Is dit een ervaring om nooit meer te geloven in een idealistisch project?
Zeker niet. Ook al kwam zij de nodige uitdagingen tegen, haar visie en vastberadenheid blijven een inspirerend voorbeeld voor bevlogen ondernemers. Ik ben er nog steeds trots op dat ik deel uitmaakte van haar verhaal.
Het heeft me bovendien laten zien hoe belangrijk het is om als ondernemer je bevlogenheid uit te dragen. Goede vertellers zijn cruciaal om vonkjes te ontsteken. Ze laten ons iets zien wat we voorheen nog niet wisten of opmerkten. En we vergeten het nooit meer.
Benieuwd waar jij staat als storyteller?
Dan moet je je Fascinatie Factor kennen, zodat ook jij jouw idealen uit kan dragen.
Doe mee met deze quiz: Ontdek je Fascinatie Factor
Superleuk als je even meedoet met deze quiz, dan weet je meteen wat jouw kracht is als storyteller!