Levert creativiteit geld op dan?
Een redacteur op de communicatieafdeling bij een grote instelling vertelde me laatst over haar nieuwe plannen. Ze kondigde aan dat ze haar creatieve denkvermogens verder wilde ontwikkelen.
“Waarom zou je dat willen”, vroeg haar leidinggevende, die net binnen kwam lopen.
“Levert creativiteit geld op dan?”
Mijn gesprekspartner was even uit het veld geslagen. “Nou, ik denk dat mijn werk er leuker van wordt”, zei ze aarzelend. Creatief denken is inderdaad leuk. Superleuk zelfs.
Je krijgt energie van nieuwe ideeën. Als je met een stel mensen aan het brainstormen bent ontstaat er bijna altijd een vrolijke sfeer. Je raakt gemakkelijk in een flow.
Maar ideeën krijgen en ontwikkelen is méér dan alleen maar leuk.
- Stel dat je hypotheekadviseur bent, maar er komt bijna geen enkele nieuwe klant meer. Wat nu?
- Of stel je voor dat je zelfstandig comunicatieadviseur bent, die goed thuis is in online platforms. Je kent als geen ander de weg op jouw terrein. Maar hoe ga je echt het verschil maken ten opzichte van al die andere communicatieadviseurs als een klant een beroep op jou doet?
- Of je bent een welzijnsmedewerker, die ooit met hartstocht dit beroep gekozen heeft om mensen in moeilijke situaties bij te staan. De ene subsidie na de andere is verdwenen. Voor alle initiatieven die je wilt nemen is nauwelijks geld meer. Het enige perspectief dat je ziet is doorgaan met de uitgeklede dienstverlening. Maar daarmee sijpelt ook al het plezier weg dat je ooit in dit vak had… Wat doe je?
Ideeën om in te spelen op veranderingen
Iedere vakman of -vrouw heeft voortdurend ideeën nodig om in te spelen op veranderingen. Om bijvoorbeeld nieuwe klanten op een originele wijze aan zich te binden. Of om een nieuwe variant van je diensten te bedenken die beter aansluit bij een nieuwe doelgroep. Of om net scherper te zijn dan je vakgenoten.
Geen simpele opgave, want dat vereist een andere manier van denken. De benodigde ideeën zijn niet altijd even gemakkelijk voorhanden. Toch is een creatieve aanpak hard nodig, omdat de wereld om ons heen snel verandert. Dat vraagt voortdurend om nieuwe oplossingen en aanpassingen.
Nieuwe ideeën, nieuwe wegen
De drie vakmensen die ik hierboven noemde, ontmoette ik de afgelopen maanden bij interviews voor mijn artikelen. Ze bleken allen op zoek naar nieuwe oplossingen, ieder op hun eigen manier.
- De hypotheekadviseur koos voor een koerswijziging. In plaats van eenmalige hypotheekadviezen te geven aan kopers van nieuwe huizen zet hij zijn expertise nu in voor het maken van financiële planningen voor zijn eerdere klanten. Is hun huidige hypotheek nog wel de slimste mogelijkheid ?Hoe lang willen mensen in hun huidige huis blijven wonen?
Wat is er voor nodig om een eventuele verandering van woonsituatie in de toekomst te betalen?De hypotheekadviseur is erg tevreden met deze andere aanpak. Zijn adviezen zijn op de lange termijn gericht in plaats van de hit and run dienstverlening die hij voorheen gaf.
Slimme combinaties
- De communicatieadviseur merkt dat hij vooral handig is in het slim combineren van zijn communicatiekennis met diverse andere vakgebieden. Kijken waar meerwaarde zit: lenig denken ten top. Op die manier haalt hij het maximale eruit voor zijn klanten en onderscheidt hij zich van zijn collega-adviseurs.
- De welzijnsmedewerker koos voor een ander perspectief. In plaats van lijdzaam af te wachten totdat het cynisme toeslaat en de instelling zijn deuren sluit, begon hij een zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen.
En die kwamen er: mensen die eerder goed geholpen waren, bleken de instelling nog steeds een warm hart toe te dragen. Ze waren ook bereid een extra bijdrage te betalen voor gericht aanbod dat hen direct verder hielp.
Dus ja, wat is leuk?
Een toekomst waarin je allerlei nieuwe mogelijkheden voor ogen hebt, is dat in ieder geval wel. Zeker als je die perspectieven ziet dankzij het aanzwengelen van je eigen ideeënkracht.
En dat kan ook nog buitengewoon lucratief zijn.