Over Jou | Rode schoenen
In de ontvangstruimte van een grote organisatie zat ik eens te wachten op mijn gesprekspartner. We hadden elkaar nog niet gezien, maar ik herkende haar stem toen ze aan de andere kant van een tussenwand iets tegen haar collega zei.
Dragers van rode schoenen vond ze altijd zo aanstellerig, vertrouwde ze de ander toe. Zo van: Kijk mij nu eens met mijn rode schoenen.
Ik keek naar beneden en zag mijn suède laarsjes. Aardbeienrood.
Rood is mijn lievelingskleur. Ja, dat valt op.
Zichtbaarheid is belangrijk als expert.
Maar hoe ver ga je met dit soort persoonlijke details, bijvoorbeeld op je over-mij-pagina van je website?
Van mij mag je het best over je favoriete schoenen hebben, zeker als er een markant verhaal aan vastgeknoopt zit.
Ook andere persoonlijke voorkeuren mag je uitvergroten in je profieltekst. Je liefde voor teckels. Je verzameling theepotten uit de jaren vijftig. Je verbondenheid met het dorp waarin je opgegroeid bent.
Allemaal leuk. Maar eerlijk gezegd is dit de bijkomende franje.
Wil je met jouw woorden iets oproepen bij een ander, dan moet je verhaal vooral iets losmaken bij je lezer. Een laag dieper gaan dan anders.
De emotionele snaar raken.
Pas als jij iets kwetsbaars deelt of je drijfveren onthult, kun je andere mensen inspireren. Daarmee trek je de juiste mensen aan.
En dan bedoel ik niet 'iets met metaforen' doen die buiten jezelf staan, zoals ik wel eens hoor.
Wel: echt iets vertellen wat jou raakt of in beweging brengt.
De reden waarom jij zo hard loopt voor jouw vak.
De dame die rode schoenen aanstellerig vond, hield wijselijk haar mond toen ze mijn outfit zag. Ik vroeg me af of we elkaars type waren. Zij droeg blauwe puntschoenen.