Voel jij je een roepende in de woestijn met jouw idealen?

Voel jij je als een roepende in de woestijn met jouw idealen? Veel creatieve ondernemers met een dieper doel ervaren dat hun belangrijke boodschap ongehoord blijft, totdat er een moment komt waarop ze niet langer weggezet willen worden als een 'gekkie'.

Voel jij je wel eens als een roepende in de woestijn met jouw idealen? Als jij een dieper doel hebt dan alleen het maken van winst of het spekken van aandeelhouders, dan kan dat behoorlijk eenzaam voelen. 

Je staat ergens voor, en wil de wereld bijvoorbeeld liefdevoller, gelijkwaardiger of duurzamer maken. Voor de een is dat oprechte communicatie, voor de ander is dat de bestrijding van armoede of mensen een stem geven die niet gehoord worden. 

Jij voelt dat tot in je tenen. 

Hoe bereik je dat punt waarop jouw idealen serieus genomen worden? 

Dit is precies het struikelblok waar velen tegenaan lopen, of je nu ondernemer, leider, of een ervaren professional bent. 

Je wil mensen inspireren zonder voortdurend onbegrip of tegenwerking te ervaren. En je wil zeker niet als een zonderling te boek staan, omdat jij iets wilt wat het systeem nog niet omarmt. Of weggezet worden als softie, als gekkie of als aansteller. 

Jouw verhaal is van cruciaal belang.

Verhalen vormen de brug tussen jouw idealen en de mensen die je wilt bereiken, vooral wanneer het gaat om jouw eigen verhaal. Storytelling is persoonlijk, en dat is wat het zo krachtig maakt. Je blijft trouw aan jezelf en aan de waarde van jouw missie voor anderen. 

Je voert geen toneelstukje op om jezelf van je beste kant te laten zien; het is helemaal jij. En dat voelen mensen. Ze begrijpen dat dit is wat ze nodig hebben. 

Meestal ben jij geen standaard leider of ondernemer, dus dit verhaal is precies waarmee jij je kunt onderscheiden. Met je eigen verhaal breng je je boodschap oprechter over, terwijl je volledig trouw blijft aan jezelf. 

Met je verhaal creëer je ook gezamenlijke taal. 

Jij en de mensen die warm worden van jouw boodschap, weten precies waar jullie naar toegaan en welke woorden daarbij horen. Taal is magisch gereedschap.

Zo heeft hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans het vaak over 'het huidige gevoel van chaos en onbehagen' en 'de overgang naar een nieuw tijdperk.'

Jan Rotmans noemt deze tijd een cruciaal kantelmoment in de geschiedenis van de mensheid.

Krachtige woorden die aanspreken en breed opgepikt worden. 

Een eigen signatuurverhaal is voor jou ook vaak een kantelpunt in je eigen reis. Het voelt soms als een coming out. 

Door zo'n persoonlijke verhaal te delen, ga je namelijk echt voor je missie staan. Je inspireert anderen om de wereld stap voor stap te veranderen en je trekt mensen aan die werkelijk betrokken willen zijn. 

Van een roepende in de woestijn verander je in een krachtige bron van inspiratie voor anderen. Dat gun ik je enorm. Want jij hebt iets waardevols te bieden, en de wereld verdient het om daar alles over te horen.