Story Talk | Je weet al dat de hemelse vrede slechts tijdelijk is
Bekijk jij wel eens een televisieserie waar 90 van de 100 minuten gewijd zijn aan fabelachtige oplossingen?
Vermoedelijk niet. Een stortvloed aan oplossingen is saai. Zonder obstakels zijn verhalen namelijk bloedeloos en voorspelbaar.
Die obstakels zetten ons juist op scherp. Ze maken onze instincten wakker om ons voor gevaar te behoeden. En zo is onze aandacht weer gevangen.
Een scenarioschrijver weet dat als geen ander. Want hij werkt met deze universele wet:
Een verhaal werkt pas als er iets op het spel staat.
Zij doen daarom hun uiterste best om jou als kijker de ene plottwist na de andere voor te schotelen. Dat betekent vaak een portie nieuwe ellende. De hoofdpersonen hebben een abonnement op pech, dat eindeloos verlengd wordt.
Zelfs als een veelbelovende oplossing zich aandient, weet jij als kijker dat deze hemelse vrede slechts tijdelijk is. Want zodra bijna alles op zijn pootjes terecht komt, vermoed je al dat de hoofdpersoon een nieuwe modderstroom aan tegenslag op zijn pad krijgt.
Een klassiek verhaal bestaat daarom uit vier universele onderdelen, waarin het probleem een centrale rol speelt. Ik doe hier de onderdelen van dit verhaalformat uit de doeken en illustreer dat meteen aan de hand van een verhaal.
1. Introduceer je hoofdpersoon met zijn probleem of verlangen
Introduceer je hoofdpersoon en zijn wens of probleem. En laat helder zien wat daarbij op het spel staat. Marjolein wilde meer werk maken van haar baan als communicatiespecialist. Ze wilde zich met storytelling bezighouden, haar grote liefde. Maar in de routine die Het Dagelijkse Leven heet, kwam het er niet van.
Ze speelde liever spelletjes op haar mobiele telefoon en verloor zich in allerlei andere afleidingen, vertrouwde ze me toe. Daar kon ze heel verheven over doen, vervolgde ze met een lachje, maar ze besefte heel goed dat het oerdomme spelletjes zijn. In die tijd kon ze ook een mooi boek lezen. Of werken aan haar grotere plan.
Haar grote droom is namelijk om haar opdrachten als tekstschrijver een andere richting in te sturen: meer doen met storytelling. Dan zou ze ook minder afhankelijk worden van die ene grote opdrachtgever waar nu bijna al haar werk vandaan komt.
2. Toon de zoektocht naar oplossingen
Vertel over de zoektocht naar oplossingen en de inzichten die daarbij ontstaan. Laat ook zien wat er mogelijk is als dit probleem opgelost is. Wat kan een eerste stap zijn? Die app van haar mobiel gooien, suggereerde Marjolein. Maar ze keek niet blij, toen ze zichzelf deze suggestie hoorde uitspreken.
Was er nog iets anders dat haar tegenhield? "Ik kan die stap klein maken zodat ik het echt kan doen, maar dan moet ik echt beginnen..." Ik keek haar aan. Dat het zo niets zou worden, begreep Marjolein zelf ook wel.
3. Doe het aha-moment uit de doeken
Vertel hoe je hoofdpersoon uiteindelijk de ontdekking deed: de climax in je verhaal. Hoe kwam hij/zij op het idee en hoe voelde het toen duidelijk werd hoe belangrijk dat was?
We kwamen op de vraag waar Marjoleins interesse voor storytelling begonnen was. Waarom had het haar zo geraakt? Dat wist ze nog precies. Een spreker had op een congres een verhaal verteld over de keizer die een opvolger moest vinden. Dat verhaal had een verpletterende indruk op haar gemaakt.
4. Deel de inzichten
Vertel welke inzichten dit heeft opgeleverd voor de held en noem de oplossing voor het probleem. Doe uit de doeken wat er nodig is om die oplossing echt te realiseren. Dit verhaal had Marjolein enorm veel inzichten gegeven. Een van de lessen die ze eruit haalde: je dient moed te hebben om je eigen pad te kiezen.
Nadat ze me dit verteld had, wist Marjolein ineens wat haar te doen stond. Haar echte droom achterna gaan en het leven leiden dat ze wilde, ook al ging dat met vallen en opstaan. Het ging niet alleen om meer concentratievermogen, besefte ze. Of om foute apps.
Ze moest er echt voor willen gaan. Haar eigen stem vinden en dat geluid laten klinken. Haar eigen leven leiden, en niet het leven van een ander. Ze had diep gevoeld waar haar droom vandaan kwam. En ze was er nu klaar voor om de drempel over te gaan.
Zo kunnen verhalen dus veranderingen in gang zetten.
Ga maar eens luisteren naar de verhalen om je heen of je deze elementen herkent. En bekijk vervolgens hoe jij deze elementen in je eigen verhalen, praktijkcases of andere teksten kunt toepassen. Of misschien wel in je persoonlijke profiel.
Wil je je eigen rugzak vullen met krachtige verhalen die je direct gaat toepassen om jouw visie te realiseren?
Of behoefte aan een snelle boost, zodat jij weer op marstempo verder kunt?
Neem dan contact met me op en profiteer van deze kans om met mij een persoonlijke sessie te boeken: de Story Talk.
Deze Story Talk is een 1-op-1 sessie van 90 minuten waarin je ontdekt hoe jij met je eigen verhalen de deur opent naar jouw lievelingsmensen.
- Je krijgt 1,5 uur mijn onverdeelde aandacht om het juiste verhaal (of verhalen) te vertellen en meer resultaat te halen uit je werk
- Ik deel direct toepasbare tips en ideeën met je, zodat je volop nieuwe mogelijkheden ziet.
- Je kunt me alles vragen over ondernemen en slimme keuzes om je verhalen daarbij in te zetten, zodat jij weer jouw energie voelt bruisen.
Van te voren ontvang je een vragenlijst en analyseer ik je verhaal/verhalen die je nu deelt, bijvoorbeeld op je website of social media. Ook krijg je toegang tot online lessen om je verhaal (weer) scherp te krijgen en te ontdekken welke verhalen je op welk moment gebruikt. Klik op de onderstaande link als je voelt dat dit voor jou is:
>> Ja ik reserveer mijn plek voor deze Story Talk
Het gesprek is online, maar je hebt ook de gelegenheid om persoonlijk lang te komen in mijn Verhalenstudio in Den Haag als dat beter past. Geef een reply op deze mail en ik antwoord met alle details.
Ideaal als je niet langer voort wil modderen en je aan 1 sessie genoeg hebt om weer helemaal op scherp te staan.
Ik kijk uit naar onze ontmoeting!