Verpletterend verhaal in hoofdletters
22 september 2021 
3 min. leestijd

Verpletterend verhaal in hoofdletters

DOTCOM SECRETS heet het boek, met dertien nadrukkelijke hoofdletters. Het is een Amerikaanse marketingbestseller van Russell Brunson over funnels en andere verkooptactieken.

Tot zo ver niets dat mijn enthousiasme oproept.

Maar hė, een collega-ondernemer prees dit boek de hemel in. Het staat voor een belachelijk lage prijs te koop als e-book. Wijsheid over online marketing uit de States voor nog geen 2 euro.

Daar wilde ik best even doorheen swipen, omdat je altijd wel wat leert.

Dat valt tegen.

Het boek trapt af met de gebruikelijke blabla over six figures, ideale klanten en andere uitgekauwde termen. Amerikaanse auteurs leren blijkbaar zo te schrijven.

Ik hink-stap-spring er snel doorheen. Totdat ik bij hoofdstuk 2 aankom. Over de Soap Opera Sequence.

Bammmm.

Mijn ogen kleven vast aan het beeldscherm. Hier STAAT het gewoon. De verhaalwetten van soapseries en de tv-serie Seinfield, toegepast op lezers van overtuigende teksten.

De schrijvers van een soapserie beheersen de cliffhanger tot in de puntjes. En Seinfield gaat over niks, maar je blijft toch kijken.

Dit gaat over plakkracht.

Het Attractive Character, dat is waar deze genres op drijven, onthult Russell. Mensen komen namelijk af op iemand die ze denken te kennen, al is het van een afstandje. Als er een stel favoriete acteurs in een film zitten, wordt dat geheid een kaskraker.

Die hoofdpersoon is dus het Attractive Character.

Russell gebruikt deze storytelling-aanpak als leidraad om klanten aan te trekken. En dit is ook interessant voor schrijvers die de interesse van de lezer willen wekken (en welke schrijver wil dat niet!).

De held is het personage dat de transformatie doormaakt.

Degene die een nieuw inzicht krijgt of een andere verandering doormaakt. Het is heel sterk als je jouw klant of gebruiker de hoofdrol laat spelen in jouw verhalen.

Jij als professional of dienstverlener speelt in de meeste gevallen dan de rol van de gids, ook wel de mentor genoemd. Ik schreef laatst al over de gids op de parkeerplaats.

Maar je moet soms ook de Held durven zijn in je verhaal. 

Want je wilt een persoonlijke connectie tot stand brengen. En dat doe je door ook jouw eigen transformatie te delen. Dus… wat is nou dat DotCom Secret, vraag jij je misschien af.

Via je Atrractive Character vergroot je iets van jezelf uit. Een deel van jezelf dat je extra in de spotlights zet. In die rol vertel je keer op keer je dagelijkse avonturen, via mails, social media en de rest.

Een verhaal met Ups én Downs.

Want Russell moedigt ook aan om vooral je uitglijders te delen, net als de eigenaardigheden in je karakter. Iemand die alleen maar eenvoudig, recht door zee of volbloed eerlijk is, heeft weliswaar een bewonderenswaardige persoonlijkheid, maar is totaal niet interessant om te volgen.

Het is gladjes en roept geen emoties op.

Probeer daarom uit hoe je een echt persoonlijk verhaal kunt delen. Iets dat je eigen inspiratiebronnen onthult. Een ervaring die je beweegredenen verduidelijkt.

En dan nog iets.

Attractive Characters spreken zich uit.

Ze stellen grenzen: tot hier en niet verder. Ze gaan tegen de gevestigde orde in. Ze staan voor een zaak en stellen zich in ieder geval niet neutraal op. Het zijn de narrige Maarten van Rossems van deze wereld, die altijd wat aan te merken hebben.

Je wordt dus nooit een Attractive Character als je de lezers veilig naar de mond praat. Dat zijn we nog niet zo gewend, hier in de lage landen.

Misschien daarom wel al die hoofdletters in deze hyper-Amerikaanse bestseller. Is in ieder geval UITGESPROKEN.






Boekgegevens:

Dotcom Secrets. The Underground Playbook for Growing Your Company Online (2015), door Russell Brunson. Verkrijgbaar als e-book, hardcover of luisterboek.

Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring.Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid.