Storytelling voor je idee
Storytelling voor je idee, hoe doe je dat? Dit artikel helpt je om je verhaal te vinden, zodat je zichtbaar wordt op een prettige manier die bij je past en tegelijkertijd de juiste mensen aantrekt voor je idee.
Je bent bezig met de ontwikkeling van een idee. Maar als mensen vragen waar je mee bezig bent, blijf je steken in algemeenheden over je idee.
Storytelling voor je idee, hoe doe je dat?
Natuurlijk leg je zo goed mogelijk uit wat je voor ogen ziet en welke cijfers erbij horen, maar het zijn vage woorden. Het heeft geen vlees op de botten. En je voelt al dat het zo niet gaat vliegen.
En misschien zit ook je onzekerheid je dwars. Want je idee de wereld in sturen, dat betekent dat je zichtbaarder dient te worden.
Herkenbaar?
En wil je weten hoe jouw mensen jouw idee wel snappen? En beter nog, er enthousiast over raken en het omarmen?
Werken met verhalen, dat helpt je verder.
En dan vooral met jouw eigen verhaal. Dat is altijd echt en geloofwaardig. Je kunt er volop uit blijven putten. Je moet deze verhalen alleen weten te vinden. Je verhaal bevat in ieder geval de reden waarom het plan voor jou belangrijk is, welk probleem het oplost en welke resultaten je hoopt te bereiken. Aan de hand van deze stappen vorm je je verhaal, waarmee je je idee vleugels geeft:
1. Vertel hoe je tot het idee gekomen bent
Een van de belangrijkste manieren om een overtuigend verhaal te vertellen is een eigen verhaal dat meteen je eigen betrokkenheid duidelijk maakt. Daarmee laat je zien waar je als persoon voor staat en waarom het idee belangrijk voor je is. Hoe persoonlijker je verhaal, hoe sterker. Vertel daarom hoe je tot je idee gekomen bent en wat het oplevert.
- Wat was jouw Big Bang? Het moment waarop je jouw idee kreeg en voor jou alles anders werd?
- Wie bood jou hulp? Of welke helpers kun je er nog bij vragen?
- Waarom is jouw idee belangrijk?
Je bent bijvoorbeeld op het idee gekomen om een nieuw vakmagazine te ontwikkelen, omdat je zag dat er voor dat vakgebied nog niets was. Je magazine gaat helpen om professionals heel snel wegwijs te maken in de nieuwste ontwikkelingen in hun vak, zodat zij morgen de kennis van vandaag kunnen toepassen. Daarmee kunnen jouw lezers hun vak veel beter en makkelijker uitoefenen, waardoor ook de kwaliteit omhoog schiet.
2. Vertel voor wie het idee is bedoeld
Neem je onderwerp in je hoofd. Noteer de antwoorden op de volgende vragen:
- Wie is het publiek? Een enkele persoon of een grote groep? Opdrachtgevers? Je toekomstige uitgever? Vrienden en bekenden?
- Waarom zouden ze naar jou luisteren? Wat willen ze horen? Wat winnen zij ermee en wat verliezen zij?
- Wat denkt, voelt of doet je publiek anders na afloop?
- Waarom maakt het de wereld beter of anders?
Aan de hand hiervan vertel je voor wie je verhaal bedoeld is.
3. Bedenk wat het resultaat moet zijn van je idee
Wat moet het resultaat zijn van je verhaal? Schrijf aan de hand van dat antwoord je kernboodschap op in een of twee zinnen.
- Wil je duidelijk maken wie je bent?
- Wil je mensen iets leren?
- Wil je mensen motiveren om te veranderen?
- Wil je een probleem vanuit een ander perspectief laten zien?
Mensen zijn geïnteresseerd in wat het uiteindelijk oplevert, en veel minder in de weg daar naartoe. Vertel dus over de resultaten of de inzichten. Waarom is het belangrijk? Vertel waarom je dit doet en waarvoor dit idee een oplossing is. Als alles op rolletjes loopt, is er immers geen aanleiding om iets te veranderen.
4. Welk persoonlijk verhaal past daarbij?
Kies een persoonlijk verhaal om deze kernboodschap te ondersteunen. Zoek dit verhaal bij voorkeur in je eigen leven: een beslissend moment dat je tot een nieuw inzicht heeft gebracht of dat jou op een ander spoor heeft gezet.
- Waarom doe je het?
- Waarom is je plan belangrijk?
- Waarom geloof jij erin?
- Zijn er momenten die je bijzonder bijgebleven zijn, omdat ze verklaren hoe je nu bent?
- Heb je iets moeten overwinnen, iemand geholpen of een belangrijke levensles geleerd?
- Was er een moment waarop je je eigen stem ontdekte of je vermogen tot leiderschap tot ontwikkeling kwam?
- Wanneer ontdekte je waar je het allemaal voor doet?
- Wat was een moment waarbij je boven jezelf uitsteeg?
- Wanneer heb je weerstand overwonnen om te veranderen? Of wanneer heb je anderen daarbij geholpen?
- Op welk moment stond je op en nam je een standpunt in?
- Wat was de aanleiding voor je idee? Hoe kreeg je het inzicht dat je idee een oplossing gaat bieden? En waarom?
Vertrek vanuit je persoonlijke verhaal en verbreed daarna het verhaal naar wat het voor de ander betekent. Uiteindelijk wil je publiek zich herkennen in wat jou bezighoudt of wat jou geraakt heeft.
Je kunt natuurlijk ook grasduinen in je persoonlijke verhalenverzameling voor een passend verhaal.
Schrijf je verhaal over je idee.
Schrijf aan de hand van de bovenstaande aanknopingspunten een eerste versie van je verhaal. Daarbij nog enkele tips:
- Besteed aandacht aan het begin. Fijne beginzinnen zijn: Zou het niet fantastisch zijn als…, Hoe kunnen we..., Stel je eens voor…
- Begin met een persoonlijk moment dat impact had op jou of je omgeving. Dat geeft het verhaal een emotionele lading. Vertel vervolgens hoe het verder ging.
- Houd je verhaal kort. Als je je persoonlijke verhaal gebruikt, hoef je niet lange kleurrijke verhalen over je leven te vertellen. Richt je op een keerpunt, het moment van ontdekking of die ene ervaring die alles voor jou veranderde.
- Gebruik een contrast: eerst was het… Daarna zag ik…
- Geef een duidelijk begin, middenstuk en einde. Houd de spanningsboog helder, zodat je publiek ziet hoe jij veranderd bent gedurende het verhaal.
- Wek verwachtingen over de afloop en los die nog niet in. Dat maakt het verhaal spannend, want je publiek wil weten hoe het verhaal eindigt.
- Verras je lezer door het verhaal een andere wending te geven. Benoem de momenten die niet helemaal volgens plan verliepen. Daardoor gaat je publiek nadenken of ze het ook op die manier gedaan zouden hebben.
- Maak het resultaat van je idee zichtbaar, hoorbaar en tastbaar. Denk daarbij niet alleen aan ‘vertellen’, maar ook aan het prikkelen van andere zintuigen. Een idee raakt je publiek namelijk meer als je het idee niet alleen kunt horen, maar ook kunt zien, voelen, proeven of ruiken. Hoe concreter je idee de zintuigen aanspreekt, des te makkelijker zullen mensen het omarmen.
Schrijf je het verhaal uit (bijvoorbeeld aan de hand van deze magische verhaalkrachten uit het boek Toverballen voor het Brein).
Succes!