De 7 belangrijkste tips voor betere beginzinnen
07 juli 2022 
3 min. leestijd

De 7 belangrijkste tips voor betere beginzinnen

Vind jij het ook lastig om goede beginzinnen te vinden bij je schrijfwerk? Niet vreemd, want met een spetterende inleiding wil je je lezer meteen bij de kladden grijpen.

Beginzinnen zijn monsterlijk. Schrijvers van artikelen, blogs en andere teksten prutsen eindeloos op een goed begin van hun tekst, maar halen helaas toch nog veel clichés uit de kast.

Veel schrijvers gaan hiermee dan ook grandioos de mist in.

Dit zijn de drie meest voorkomende fouten bij beginzinnen.

Je trapt een open deur in

Je trapt met een groots gebaar een open deur in. Berucht zijn voorwoorden in boeken en magazines die openen met zinnen als Het is weer bijna herfst. Of in januari: Hoe staat het met jouw goede voornemens?

Deze zinnen zijn al zo vaak gebruikt, dat je één ding zeker weet: je lezer haakt onmiddellijk af.

Je start bij het begin

Dat lijkt logisch, maar deze aanpak zorgt vaak voor een onnodig lange aanloop. Je lezer ziet niets wat hem intrigeert en haakt af.

Je geeft een historisch overzicht

Om uit te leggen waar een kwestie over gaat, doe je de hele voorgeschiedenis uit de doeken. Vaak zit je lezer daar helemaal niet op te wachten. En het levert in ieder geval zelden een pakkend begin van het boek of artikel op.

Hoe doe je het dan wel?

Een goede inleiding maakt je lezer nieuwsgierig; hij wil meer weten over het onderwerp. Het is de ultieme verleiding om de rest van het stuk ook te lezen.

Trek direct de aandacht van je lezer met een verrassende openingszin.

1. Stel een vraag (en laat je lezer direct meedoen)

Een vraag breekt op een gemakkelijke manier het ijs. Stel je lezer daarom een prikkelende vraag, die je later in de tekst beantwoordt. Zo maak je je lezer nieuwsgierig en nodig je hem uit in actie te komen, namelijk door verder te lezen om het antwoord te vinden.

2. Geef een haakje

Een haakje is een aangrijppunt, waardoor jouw lezer getriggerd wordt. Een onderwerp dat hem intrigeert. Of juist iets verrassends.

Dankzij dit haakje kan jouw onderwerp zich vastzetten in het geheugen van je lezer. Begin je stuk met een vooroordeel of een provocerende stelling.

Val met de deur in huis en geef meteen een scherpe formulering van de kern van de zaak. Zo nodig kun je een paar zinnen later dit vooroordeel ontkrachten. Met de bijbehorende argumenten natuurlijk.

3. Ga op de emotionele toer

Bezorg je lezer een emotionele ervaring, die boosheid, blijdschap of medeleven oproept. Schrijf bijvoorbeeld over een ingrijpende gebeurtenis of over een belangrijke wending. Een onverwachte boodschap bijvoorbeeld.

Je lezer identificeert zich daarmee en blijft bij de les. Maak de emoties niet meteen te groot; bewaar de echte ingrijpende zaken voor later. Je lezer moet eerst nog aan je wennen en wil eerst begrijpen waar je verhaal over gaat.

4. Bied herkenbaarheid

Begin met een verhaal over echte mensen en beschrijf een situatie die je lezer ook mee zou kunnen maken in een mildere vorm. Roep bijvoorbeeld medelijden op of laat op een andere manier je lezer meeleven.

Benadruk het persoonlijk belang voor jouw lezer door duidelijk te maken wat er op het spel staat: verlies, een gemiste kans, een onverwacht voordeeltje, etc.

5. Begin met een citaat

Gebruik een pakkende uitspraak van een geïnterviewde persoon. Of gebruik een citaat van anderen: een stuk uit de krant of een intrigerend citaat van een beroemdheid. Zoek hiervoor bijvoorbeeld op citaten.net.

6. Beloof een conflict

Een roman of een film stelt je meestal meteen een conflict in het vooruitzicht: een lastig probleem dat om een oplossing vraagt.

Doe dat ook in je artikel of je verhaal. Een conflict roept spanning op én nieuwsgierigheid naar de afloop. Suggereer daarom voortdurend dat er nog iets in het verschiet ligt.

7. Maak het super concreet

'Schat, vanavond eten we chips', zei Annemarie van Gaal eens tegen haar partner. 'Is goed schatje', antwoordde hij. 

Van Gaal gebruikte deze anekdote in haar presentatie om uit te leggen hoe belangrijk het is dat je partner je door dik en dun steunt bij je carrière.

Hoe concreter je beeldgebruik (chips!) hoe beter. Begin daarom je artikel met een soortgelijke anekdote, een mooi sfeerbeeld of een herkenbaar voorval uit de praktijk.

Dat is wat ze bedoelen met een onweerstaanbare binnenkomer.

Na deze verrassende opening sla je een brug naar de rest van de tekst, waarbij je een verband legt tussen je anekdote of stelling en je hoofdonderwerp.

Je hebt in ieder geval de aandacht van je lezer gevangen. Nu is het nog de kunst om na die prachtige beginzinnen die aandacht vast te houden.

Succes!





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.