Verhalen als ideeënspringplank

Ben jij een ondernemer met een uitgesproken visie? Als innovatieve ondernemer heb je vast wel eens het gevoel dat je ideeën maar niet van de grond willen komen. Je visie voor de toekomst lijkt soms net zo ver weg als een strandvakantie in Antarctica. 

Gelukkig kun je altijd nog je toevlucht nemen tot verhalen. Steve Denning ontdekte tijdens zijn werk als veranderaar dat verhalen een perfectie springplank zijn om ideeën de wereld in te brengen.

Mensen krijgen namelijk een oppepper als je ze een waargebeurd verhaal vertelt met een herkenbare hoofdpersoon die iets realiseert wat jij graag voor elkaar wilt krijgen. 

Steve Denning noemt dit springboard story’s. 

Een bekende vernieuwer die daar dankbaar gebruik van maakte, was Walt Disney. Zijn ideeën waren vaak onconventioneel en niet altijd even makkelijk te verkopen aan potentiële investeerders. 

Om hen te overtuigen, maakte hij vaak gebruik van verhalen om te laten zien wat hij precies bedoelde. Zo zagen toekomstige partners voor zich wat er mogelijk is.

Ook vertelde hij verhalen aan zijn eigen medewerkers om ze te inspireren en te motiveren. Zo had zelf bij het werken aan Mickey Mouse geen geld meer om zijn studio draaiende te houden. Maar hij geloofde in zijn idee en besloot toch door te zetten. Dit verhaal gebruikte hij om aan te geven dat zijn eigen medewerkers ook door moesten zetten, zelfs als het tegenzat. 

Dus als jij iets sociaals, duurzaams of iets anders innovatiefs wil realiseren, ga dan op zoek naar waargebeurde verhalen. 

Springplankverhalen mogen kort en krachtig zijn.

Je hoeft als visionaire ondernemer echt niet met een compleet uitgewerkte hero's journey op de proppen te komen.

Wel dient je verhaal te gaan over een herkenbare hoofdpersoon die iets realiseert wat jij ook voor elkaar wil krijgen. Met een kop en een staart en met een moment dat het tegenzat.

Springplankverhalen vormen de sleutel tot succes in innovatieprocessen. Want laten we eerlijk zijn, wie houdt er nou niet van een goed verhaal?