Storytelling als motor van geluk in de stad
Verhalen geven onze steden extra betekenis en brengen mensen dichter bij elkaar. Dit werd gisteren prachtig zichtbaar op de Dag van de Stad in Apeldoorn, ‘de gelukkigste gemeente van Nederland’. Met het thema “Buiten Gewoon Gelukkig” onderzochten deelnemers hoe steden ons welzijn en geluk versterken.
Apeldoorn maakte er werk van, want bij aankomst op het station werden we verwelkomd door een vriendelijke gastheer. Naast aanwijzingen naar de shuttlebus gaf hij ons ook een prachtig alternatief: een wandeling van twintig minuten naar de conferentielocatie.
De stralende dag maakte de keuze gemakkelijk; voor velen van ons begon de ervaring dan ook met een frisse wandeling door enkele charmante straten. Een eenvoudige, maar krachtige manier om meteen geluk te ervaren.
Diverse steden begrijpen de kracht van wandelen inmiddels goed en ontwikkelen vanuit het programma Ruimte voor Lopen speciale ‘looptijdenkaarten‘ om bezoekers te verleiden de stad te voet te verkennen.
Een wandeling naar een gedeeld doel is bovendien de perfecte gelegenheid om spontaan een gesprek aan te knopen met andere bezoekers. Toevallig was dat ook het thema van een workshop die ik later volgde: praatjes maken met onbekenden. Ook spontane gesprekken geven ons meteen fijne geluksstofjes.
Nog voordat ik de conferentiezaal betrad, voelde ik op deze manier al de lichte euforie van de wandeling en het leuke gesprek onderweg. En toen moest het officiële gedeelte nog beginnen.
Verliefd op de toekomst
Ondertussen lijkt het wel of we massaal in de greep zijn geraakt van angst, onrust en gebrek aan vertrouwen. Tijdens de conferentie verklaarde rijksadviseur en architect Wouter Veldhuis dat door het grote verhaal waarin we ons hebben vastgedraaid: het verhaal over de zege van privatisering, welvaart en eigendom najagen.
Hij riep op om deze denkpatronen te doorbreken en ruimte te maken voor saamhorigheid en vertrouwen. Volgens hem is het zelfs tijd om 'weer verliefd te worden op de toekomst'.
Wat op de Dag van de Stad gedeeld werd, zie ik ook breder in de samenleving: we verlangen naar nieuwe verhalen die optimisme en perspectief brengen, al was het maar als tegenwicht. Betekenisvolle verhalen zijn immers krachtige bronnen van hoop.
Voor het platform Frankwatching zette ik de belangrijkste storytelling-trends op een rij die dit verlangen naar een groot, positief verhaal ondersteunen. Een greep daaruit:
1. Vertel met meerdere perspectieven
Door verhalen vanuit meerdere invalshoeken te vertellen, kunnen we vaste patronen doorbreken en nieuwe perspectieven bieden.
2. Maak verhalen samen waar
Mensen willen niet alleen toekijken; ze willen deelnemen en verhalen mede vormgeven. Storytelling kan ons op een nieuwe manier samenbrengen en betekenisvolle verhalen creëren. Iets waar onze samenleving juist nu behoefte aan heeft.
3. Deel hoopvolle toekomstvisies
Inspirerende toekomstverhalen bieden ons houvast. Ook de Dag van de Stad maakte duidelijk hoe belangrijk het is om samen te zoeken naar manieren om geluk in onze leefomgeving te vergroten met een positieve visie op de toekomst.
Lees hier het hele artikel over storytelling-trends en ontdek hoe ook jouw verhaal verschil kan maken in de wereld van morgen.