Missie | Je kunt er niet omheen een verhalenverteller te worden
Verhalen zijn doorslaggevend voor de manier waarop we gebeurtenissen interpreteren. Als je een missie hebt, kun je er niet omheen een verhalenverteller te worden.
Stel: onverwachts belt een bezorger bij jou aan. Je zwaait de voordeur open en krijgt een gigantische mand overhandigd met de heerlijkste lekkernijen. Je ziet ook nog een fles prachtige wijn ertussen staan. Precies in de roos!
Wie zou de afzender zijn, vraag je je verwonderd af. Want het is nog net te vroeg voor eindejaarsgeschenken. Nieuwsgierig kijk je op het kaartje.
Kijk nou, het is je eigen partner.
Wat is je eerste gedachte?
Wat een geweldige man/vrouw heb ik, die precies weet wat ik lekker vind! Heerlijk om straks samen van deze culinaire heerlijkheden te genieten. Ik voel de vlinders weer in mijn buik!
Of je denkt:
Wat is dat nu? Heeft mijn partner soms iets goed te maken? Speelt er iets wat mijn partner niet aan mij heeft verteld? Misschien moet ik afstand nemen en mijn conclusies trekken...
Eén culinair pakket, twee verschillende interpretaties.
Het geschenk betekent op zichzelf nog niets, het verhaal dat je daarover aan jezelf vertelt doet dat wel.
In dit voorbeeld maken de verhalen zelfs het verschil tussen een opbloeiende en een aflopende relatie, al bijna uit elkaar gespat als een weggeworpen meloen.
Een verhaal geeft betekenis aan onze waarnemingen.
Dat kan een helpend verhaal zijn, een verwarrend verhaal, een complottheorie, en ga zo maar door. Al zijn we ons hier vaak niet van bewust, die verhalen zijn doorslaggevend voor onze kijk op de wereld.
Dat geldt niet alleen bij de bezorging van een culinair pakket, maar bij bijna alles.
Telkens blijkt dit: het beste verhaal wint.
- Bij rechtszaken wint vaak niet de beste juridische onderbouwing, maar het verhaal dat het beste ‘klopt’. Lucie de B. was onschuldig en er was geen hard bewijs. Toch was voor de rechter was het verhaal waarin zij de dader was, het meest overtuigend. Pas veel later kon haar veroordeling worden teruggedraaid.
- Bij verkoopactiviteiten zijn het niet per se de producten met de hoogste kwaliteit die de meeste klanten trekken, maar de producten met de beste marketingverhalen. Zoals marketinggoeroe Seth Godin het formuleert: People do not buy goods and en services. They buy relations, stories en magic.
- In de politiek wint vaak het klassieke verhaal van de underdog die de strijd voert tegen de heersende klasse, het liefst vol plotwendingen en cliffhangers.
Je kunt van alles weten over je vak, maar zonder onderscheidende verhalen kom je er niet.
Als je mensen wil bereiken en enthousiast wil maken, moet je daarom een verhalenverteller worden. Mensen hebben jouw verhaal nodig om te weten hoe ze jouw boodschap moeten interpreteren. Je verhaal geeft richting aan de gewenste inkleuring.
Storytelling is niet iets aardigs voor 'erbij' maar een essentieel onderdeel van al je netwerk- en communicatieactiviteiten om je doelen te bereiken.
Dat doe je niet met een verhaal dat iedereen al roeptoetert.
- Wel met iets onderscheidends: een verhaal met plakkracht
- Iets bijzonders, dat mensen meeneemt naar een andere wereld.
- Iets dat een verlangen oproept, want dan raakt het een diepere snaar.
Op dat moment kunnen mensen niet meer om je heen. Steve Jobs zei het al: The most powerful person in the world is the storyteller.