Waar begin je met storytelling? 5 essentiële stappen om je op weg te helpen
Begrijp jij ongeveer wat storytelling inhoudt ('iets met verhalen vertellen'), maar heb je verder geen idee waarom en hoe je dat aanpakt? Lees dan verder: dit artikel bevat de 5 essentiële stappen om je op weg te helpen.
Klinkt storytelling je aantrekkelijk in de oren, maar weet je slechts vaag wat storytelling inhoudt? Wees gerust, je bent niet de enige.
Heel wat mensen weten er weinig van, ook al is storytelling de laatste jaren een ingeburgerd begrip geworden in diverse vakgebieden. Maar de term wordt helaas nogal eens misbruikt of op een vage manier ingevuld. (Ik vind het dan ook niet gek dat heel wat mensen storytelling inmiddels een jeukwoord vinden.)
Evengoed staat de kracht van verhalen als communicatiemiddel voor mij recht overeind. En ook jij kunt leren hoe je het gebruik van verhalen in de vingers krijgt.
Wat heb je er eigenlijk aan?
Maar eerst meer over de vraag waarom je eigenlijk verhalen zou willen inzetten. Wat hèb je er eigenlijk aan? Je wilt waarschijnlijk een idee aan de man/vrouw brengen.
Mensen bereiken. Je publiek enthousiast maken over iets. Of zelfs de wereld veranderen met jouw briljante vondst. Mensen laten meedenken, zodat ze uit zichzelf het idee gaan verspreiden. Pure 'verkoop' van je idee met argumenten is dan niet voldoende.
Mensen worden evenmin warm van technische specificaties.
Of heb jij wel eens een nieuw keukenblok gekocht, omdat je dan eindelijk een aanrechtblad hebt met een krasvaste, hittebestendige en superduurzame toplaag?
Nee, vermoedelijk speelde er iets anders. Je zag jezelf staan in een droomkeuken waaruit de heerlijkste gerechten kwamen. Je zag een ideaalbeeld voor je, waarmee je jezelf een upgrade van je leven kon bezorgen.
Zo is het met jouw idee ook
Mensen willen alvast het plaatje voor zich zien. Een belofte voorgeschoteld krijgen, zodat hun leven mooier of beter wordt. En vooral willen ze het voelen: “Ja, daar hebben we zin in!” Wie iemand ergens van wil overtuigen, verkoopt ideeën. Of dat nu een andere werkwijze is, een wereld zonder discriminatie of dat je je kinderen aan hun huiswerk probeert te krijgen: we zijn allemaal bezig anderen in beweging te brengen of enthousiast te maken.
In die zin zijn we allemaal verkopers. (Als je hier meer over wil weten raad ik je het boek aan van Dan Pink: Verkocht! Over beïnvloeden, overtuigen en verleiden.)
Een idee verspreid je met een verhaal. Want waarom zou je je publiek iets uitleggen als je ze het ook kan laten voelen met een goed verhaal? Dus als je een start wilt maken met het bouwen en delen van verhalen, doe dan het volgende:
1. Formuleer het probleem
Bepaal wat het belangrijkste probleem is, waar je publiek mee worstelt. Zonder probleem heb je geen verhaal.
2. Schets het plaatje zo concreet mogelijk
Verklein de afstand en kruip zo dicht mogelijk op de huid van je lezer. Laat je lezer voelen wat de hoofdpersoon in je verhaal voelt. Gebruik daarvoor concrete details, kleefwoorden en levendige voorbeelden. Voeg zinnenprikkelende beschrijvingen toe als dat mogelijk is: kan de lezer iets zien, voelen, horen, ruiken of zelf proeven?
3. Doe een belofte
Reik een perspectief aan, waar je lezer mee verder kan. Doe een belofte waar jij helemaal in gelooft. Verkopers hebben die kunst vaak goed in de vingers. Charles Revson (de oprichter van cosmeticamerk Revlon) zei ooit: "In the factories we make perfume, but in the stores we sell hope."
4. Gebruik een sterke structuur
Ieder verhaal heeft een ijzersterke structuur die we allemaal herkennen en die ons houvast geeft. Een veelgebruikte vorm is: het probleem, de omslag, de oplossing en het resultaat. Vertel waarom het verhaal belangrijk is, welke oplossing er is, hoe het verhaal afloopt en wat er veranderd is voor de lezer of gebruiker.
5. Houd het geloofwaardig
Vertel de waarheid en zorg dat verhaal echt en geloofwaardig is. Dat doe je door je zwakke punten, onzekerheden of twijfels niet te verdoezelen. Benoem je gestuntel en laat zien wat je daarmee gedaan hebt.
Uiteindelijk gaat het om het opbouwen van een relatie tussen jou en de ander: degene die je wilt overtuigen of die jouw idee of oplossing gaat omarmen. Dat begint met vertrouwen. En vertrouwen win je niet via het hoofd, maar via het hart.
"People dont want more information", zegt de bekende storyteller Annette Simmons. "They are up to their eyeballs in information. They want faith. Faith in you, your goals, your succes, in the story you tell."