Creatief jaarverslag 2019: liefde, aandacht en nieuwsgierigheid
Voor de tiende keer kijk ik in de achteruitkijkspiegel met mijn creatieve jaarverslag over 2019. Om te leren over het afgelopen jaar, en weer opnieuw te leren in 2020. Waar je je op richt, heeft de neiging werkelijkheid te worden. En juist daardoor zet je veel in gang.
Maak jij een lijst met alles waar je dankbaar voor bent? Blik je terug naar je intenties voor het afgelopen jaar en kijk je of je die doelen behaald hebt? Of heb jij een woord van het jaar waar je alles aan ophangt?
De decembermaand geeft een prachtige gelegenheid om stil te staan bij de dingen van het afgelopen jaar die er echt toe doen. Mijn eigen jaarritueel is een mix van bovenstaande dingen. De checklist waarmee ik dit jaar het succes meet, zijn mijn persoonlijke waarden: liefde, aandacht, nieuwsgierigheid, ontwikkelen en creativiteit.
# Liefde eerst
Liefde komt op de allereerste plaats, ver voor geld, prestige of iets anders. Zonder liefde kun je geen wezenlijke bijdrage leveren aan het welzijn van mensen, laat staan dat je daarover liefdevolle verhalen kunt vertellen.
Liefde - in de brede zin van het woord - is daarom een centrale waarde in alles wat ik doe.
Dat alles begint met echte aandacht geven aan iemand. Hoe liefdevoller, hoe beter. Dan maak je bijzondere dingen los. In 2019 heb ik meer inzicht gekregen hoe ik dit concreet handen en voeten kan geven, namelijk door mezelf telkens af te vragen of een beslissing bijdraagt aan het welzijn van anderen of niet.
Liefde betekent ook dat je gewoon je eigen plezier uitstraalt, zonder enige terughoudendheid. Voor jezelf maak je het daarmee een stuk leuker, en ook voor anderen natuurlijk.
# Volg je nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid is de beste drijfveer om te leren. Maar je nieuwsgierigheid wordt pas echt aangewakkerd als je ergens al iets vanaf weet. Als je werkelijk je nieuwsgierigheid wilt volgen, moet je dus over die eerste drempel van terughoudendheid heenstappen. Ik heb geleerd dat dit ongemak erbij hoort als je op verkenningstocht gaat. En op die manier kan ik er ook telkens van genieten om nieuwe werelden te verkennen.
Nieuwsgierigheid was ook de rode draad in het magazine dat ik dit jaar ontwikkelde voor Curio, de beroepsopleider voor de regio West-Brabant. Deze onderwijsorganisatie heette eerst ROC West-Brabant.
Ter gelegenheid van deze naamswijziging (met ingang van het nieuwe studiejaar) ontwikkelde ik Curio Magazine met verhalen over trends in het beroepsonderwijs, nieuwe opleidingen en studenten die hun nieuwsgierigheid volgen.
# Er is geen snelle route
Het is onmogelijk om de snelle route te nemen naar een succesvol product, ook al heb je het pad vaker bewandeld. Dat beleefde ik bij het schrijven van mijn boek Jongleren met Vermicelli.
Achteraf kun je heel goed reconstrueren wat je gedaan hebt en wat nog beter kon. Maar het is een illusie om te denken dat je het een volgende keer in een keer goed doet. Ook weer leerzaam.
Al mijn ervaringen met mijn nieuwe boek heb ik beschreven in dit blogartikel: Tips om van je boek een succes te maken.
# Knopen doorhakken
Het mooie van een eigen bedrijf is dat het een voertuig is voor creatie en persoonlijke ontwikkeling. Mijn criteria voor opdrachten vloeien daaruit voort: ik wil creëren, verdieping zoeken, mijn talenten ontwikkelen én die van anderen. Toch vind ik het telkens lastig om keuzes te maken wat ik wel en niet doe. Ik heb enkele criteria opgesteld om die keuzes makkelijker te maken.
- Heb ik er lol in?
- Heeft het impact?
- Klopt het geld?
- Kan ik iets leren?
- Kan ik goed samenwerken?
Ik was ook zoekende naar een andere invulling van mijn werk als verhalenmaker. Minder magazines, meer coaching en persoonlijke begeleiding bij het ontwikkelen en uitdragen van een passend en helder verhaal. Met het oog daarop heb ik ook nieuwe keuzes gemaakt.
Na vijf jaar stop ik met het maken van Trots op je Vak, het online magazine voor leidinggevenden in het sociaal domein van gemeenten. Twintig nummers, telkens met twee artikelen van mijn hand: ik heb heel wat klantmanagers, wetenschappers, teamleiders en directeuren mogen interviewen in die vijf jaar. Lerende organisaties, dat was de rode draad die al die artikelen verbond.
# Onder de kwetsbaarheid schuilt de veerkracht
Met leden van het Storytelling Gilde verzamelden we in 2019 verhalen voor Voedselbank Nederland. Zo kwam ik in contact met twee gezinnen die met veel moeite het hoofd boven water hielden en met veel dankbaarheid gebruik maakten van de voedselpakketten van de Voedselbank.# Leren van een crisis
Nog te weinig organisaties doen het, maar het is super interessant: leren van eerdere gebeurtenissen die veel teweeg brachten. Voor GGD West-Brabant mocht ik het verhaal schrijven over de heftige crisis die zij beleefden rondom camping Fort Oranje.
Altijd weer die persoonlijke aandacht. Pas als we ons echt gezien en gehoord voelen, lukt het om dingen tot stand te brengen en maatschappelijke misstanden tot een einde te brengen.
# Storytelling in beweging
- Op mijn website zette ik de Kennisbank Storytelling op en deelde via mijn blogs talrijke tips.
- Ik was jurylid bij de verhalenwedstrijd ter gelegenheid van de Week van de Begraafplaats.
- Voor Managementboek.nl schreef ik vijf besprekingen over boeken rondom storytelling en communicatie.
- Ik gaf enkele workshops over lenig schrijven en de toepassing van storytelling.
- Ik ben mede-oprichter en actief deelnemer van het Storytelling Gilde, die bevlogen en ervaren storytellingspecialisten in Nederland verenigt op het gebied van storytelling in en voor organisaties. Daarbij zochten we onder meer naar de sleutel voor storytelling met maatschappelijke impact.
- Ik ben als gecommiteerde actief bij de Storytelling Academy .
# Leven is leren
Leren doe ik ook zelf iedere dag weer. Soms met kleine stappen, soms met grote sprongen. Op het gebied van trainingen was dit een rijk leerjaar. Ik deed de opleiding Narratieve Coaching, bezocht CREA Conference in Italië, deed mee aan het creatieve event Out of Office Inspiration op Texel en volgde een training Professioneel Adviseren.
Alles bij elkaar 26 dagen, dus gemiddeld een halve dag per week.
# Liefde voor letters én getallen
Ik ben een woordenfreak, maar houd ook van getallen! Dit jaar vierde ik mijn tienjarige jubileum als zelfstandige samen met Lausanne Mies. Dat was een fijne gebeurtenis met veel mooie verbintenissen, waar ik met veel plezier aan terugdenk. En dan de productiecijfers! Ik richtte diverse systemen aan de achterkant beter in (verbeterde boekhouding, de overstap op Trello en een ander mailprogramma), zodat ik meer en sneller zicht heb op de cijfers in mijn bedrijf.
Daardoor weet ik dat ik dit jaar 61 blogs schreef, opgeteld bijna twee maanden buitenshuis doorbracht (voor opleidingen, vakanties, tussendoor-trips), bijna 40 boeken las en meer dan 70 interviews hield.
Als verhalencoach begeleidde ik 15 mensen bij hun persoonlijke verhaal en hun schrijfwerk. Ja, dat zijn ronkende cijfers :)
Vaak krijg ik de vraag hoe ik dat toch allemaal doe: zoveel activiteiten en dan ook nog een reeks hobby’s, een sociaal leven, en nog veel meer. Sinds dit jaar hebben we geen thuiswonende kinderen meer. En de productiviteitsslag achter de schermen werpt eveneens zijn vruchten af.
Dat verklaart wellicht iets. Maar meer nog is het denk ik dit: ik houd ervan om productief te zijn en veel te doen. Daar krijg ik energie van.
Nog wat getallen dan maar.
Ik ontwikkelde en schreef vier nieuwe boekwerken voor mijn opdrachtgevers, werkte mee aan twee kranten en vier online magazines. Ik ontwikkelde het tijdschrift Curio Magazine, waarvoor ik eveneens diverse artikelen schreef en optrad als hoofdredacteur. Vakmanschap, professionalisering en het volgen van je nieuwsgierigheid stonden daarin vaak centraal. Prachtige thema’s.