Ultieme tips om je eigen boek tot een succes te maken
16 december 2019 
19 min. leestijd

Ultieme tips om je eigen boek tot een succes te maken

Droom jij van het schrijven en publiceren van je eigen boek? Lees hier mijn persoonlijke tips om je zakelijke boek tot een succes te maken: vertel je verhaal en stel zelf vast wat voor jou 'succes' betekent.

Heel veel lezers van dit blog koesteren de droom om ooit nog eens een eigen boek te schrijven. Het is mijn missie om mensen als jij te bemoedigen bij het waarmaken van je droom en daarover het verhaal te vertellen.

Succesfactoren voor jouw boek of andere creatieve project

De afgelopen jaren heb ik vijf non-fictie-boeken gemaakt en uitgegeven, zowel voor opdrachtgevers als voor mezelf. Daarnaast heb ik tientallen bevlogen ondernemers begeleid bij het uitvoeren van hun droom, het publiceren van hun eigen boek.

Bij het schrijven, uitgeven en promoten van mijn nieuwste boek Jongleren met Vermicelli heb ik weer een reeks nieuwe lessen geleerd. Veel succesfactoren zijn ook effectief voor andere creatieve projecten, zoals een film, expositie of voorstelling.

Daarom deel ik graag mijn persoonlijke ervaringen met je als schrijver, verhalenmaker en uitgever. De inzet van je eigen verhaal is daarbij de rode draad, net als in mijn jongste boek.

Tips voor het schrijven en publiceren van je eigen boek

Ik heb de tips verdeeld over drie onderdelen: schrijven, uitgeven en promoten. Alle tips voor boeksuccessen hebben betrekking op boeken over zogeheten 'zakelijke onderwerpen' (al is mijn belangrijkste tip juist om het ook persoonlijk te houden!).




I. SCHRIJVEN

Zie het schrijfproces als een avontuurlijke weg die je bewandelt: met verlangens, met obstakels die je onderweg tegenkomt en met een nog onbekende afloop. De totstandkoming van jouw boek is een verhaal op zichzelf, dat je vanaf het begin aan je lezers gaat vertellen.

Het schrijven van een boek is een magisch proces. Als je begint te schrijven, begint al de transformatie. Je ontdekt lijnen in je gedachtegoed, je ziet ineens waar nog gaten zitten, je vormt stap voor stap je gedachtegoed tot een samenhangend geheel. Je kunt ineens elementen met elkaar verbinden waardoor het veel robuuster wordt.

Tijdens het schrijven vind je jezelf als expert vaak opnieuw uit. Daar komt nog bij dat een boek vaak een onderdeel is van een groter pakket. Het maakt bijvoorbeeld onderdeel uit van trainingen of presentaties. Grote kans dat het schrijven van een boek ook de start wordt voor het ontwikkelen van een nieuw businessmodel.

Maak eerst een plan voor je boek

Het begint allemaal met de vraag waarom je graag een boek wilt schrijven. Vaak zijn die doelen te vaag. Ze geven daardoor te weinig houvast om te bepalen hoe jij je doel het beste bereikt. Tijd om jezelf een aantal vragen te stellen.

Wat betekent 'succes' met je boek voor jou?

  • Een hoge boekverkoop en een prominente plaats in de boeken-top-tien?
  • Je zichtbaarheid/expertstatus vergroten en je marktwaarde te laten stijgen?
  • Je lezer inspireren tot iets betekenisvols en/of in beweging brengen?
  • Invloed uitoefenen om de samenleving mensgerichter, fijner, duurzamer, etc. te maken?
  • De start van een nieuw businessmodel, met bijvoorbeeld een spel, trainingen of presentaties?
  • Je visie/methode vastleggen en daarmee ook je legacy?

En... moet het wel een boek worden? Via een online cursus, een voorstelling, een lezing of een podcast kun je je ei misschien wel beter kwijt.

Begin daarom niet met schrijven, maar maak eerst een plan op hoofdlijnen. Verwoord wat de meerwaarde is van jouw boek voor de lezer en wat jij ermee wilt bereiken. Zonder een gericht plan geen boeksucces.

Hou innig van je schrijfonderwerp

Nog even over je doelen. Is je doel om je expertstatus te vergroten en interessante(re) opdrachten binnen te halen? Een boek over je vak kan inderdaad enorm veel betekenen. Je bent ineens aantrekkelijk als spreker (wat strikt genomen best gek is als schrijven je stiel is...). Of je advies wordt een stuk serieuzer genomen.

Maar toch:

Weet dat een boek geen snelle route is naar de status van expert.

Voordat het echt zover is, maak je heel wat strubbelingen door. Het hoort er voor een deel gewoon bij.

Lol hebben in het schrijven is daarom een voorwaarde. Je moet innig van je onderwerp houden, want jullie gaan heel veel uren intensief samen doorbrengen. Niet zo romantisch misschien, maar ga eerst na of jullie relatie daarvoor stevig genoeg is.

Zoek uit wie je lezers van je boek zijn 

Het schrijfproces gaat met pieken en dalen. Niet makkelijk, maar daarvoor kun je de hulp van een redacteur of schrijfcoach inroepen. De werkelijke uitdaging ligt in het bereiken van je lezers (want dat is vaak het doel). Hoe valt het boek op tussen alle andere boeken? En niet te vergeten: tussen al die andere dingen die mensen afleiden?

Als je niet wil blijven zitten met dozen vol onverkoopbare boeken (en een veel te grote financiële investering), is het slim om eerst na te gaan of iemand erop zit te wachten. En dan bedoel ik echt uitvoerig onderzoek onder potentiële lezers (daarover hieronder meer).

Daarmee voorkom je dat je droomproject een nachtmerrie wordt. Laat je niet verblinden door je eigen boekidee, want jij bent knerpend verliefd op je onderwerp en bekijkt alles door die roze bril. Kijk vooral buiten je eigen kring van bekenden en collega's.

Bouw meteen een flinke e-maillijst op: dat was uiteindelijk de belangrijkste basis voor mijn eigen boekverkoop. Met een succesvol platform, videokanaal of podcast kom je trouwens ook heel ver.

Onderzoek wat je toekomstige lezers willen lezen

Dat doe je simpelweg door het te gaan vragen, zodat je de basis legt voor co-creatie. Houd interviews of organiseer een online marktonderzoek.

Ga na wie je allerbeste klanten zijn, je fanatiekste fans, je meest enthousiaste ambassadeurs: waar zitten zij op te wachten? Hebben zij vooral zin in een inspiratieboek? Een handboek met veel praktische feiten? Baseer daar je keuzes op.

Bij mijn laatste boek heb ik vanaf het begin meelezers en meedenkers uitvoerig betrokken. Ik organiseerde twee uitgebreide enquêtes onder de lezers van mijn Verhalenmail en hield een reeks interviews met interessante gesprekspartners over werkgeluk.

Later legde ik de teksten voor aan meelezers. Zij wilden vooral meer verhalen; daar heb ik goed naar geluisterd. Andere lezers testten de opdrachten uit, wat ook veel fijne en nuttige feedback opleverde.

Ook liet ik mijn lezers meedenken met het kiezen van een titel. Dat was namelijk een onderdeel waarin ik zelf totaal verstrikt raakte. Hoe ik uiteindelijk toch tot een keuze kwam, deelde ik in dit blogartikel: En toen gooide ik het over een andere boeg. Diverse lezers reageerden erg enthousiast op deze nieuwe wending, wat mij een grote impuls gaf om ermee door te gaan.

Mijn medelezers vormden de kurk waar ik op bleef drijven als ik kopje onder dreigde te gaan. En zij trokken het boek bijna uit mijn handen toen het klaar was voor publicatie.

jongleren met vermicelli

Schrijf voor lezers die openstaan voor jouw boodschap

Deze tip lijkt zo simpel, maar je zult niet de eerste auteur zijn die een beperkte blik heeft op zijn lezers.

  • Een bekende blinde vlek: je ziet over het hoofd dat mensen die je wilt bereiken helemaal geen boeklezers zijn, bijvoorbeeld omdat ze te veel andere zaken aan hun hoofd hebben.
  • Of ze twijfelen te veel... óók over de aankoop van een nieuw boek dat hen daarbij gaat helpen.
  • Of ze zien het hele probleem niet en denken dat ze zelf al op de goede weg zijn.

Als het onderwerp helemaal niet leeft onder de lezers die jij wilt bereiken of zij hun eigen oplossing wel denken te hebben, dan is het heel lastig om er een succes van te maken. Ga dit eerst na, zodat je jezelf die teleurstelling bespaart.

Schrijf voor lezers die een probleem hebben, waar ze nú vanaf willen.

Kies dus een urgent onderwerp voor je boek

Een tweede cruciale succesfactor is de onderwerpkeuze. Dat is in ieder geval iets waar mensen echt mee in hun maag zitten. Ze moeten niet denken best leuk, maar dringend het gevoel hebben van dat boek wil ik lezen. Boeken over ingrijpende levenservaringen (verlies van een kind, rouw, ziekte) zijn altijd grote trekkers, ook al zijn massa’s auteurs je voorgegaan.

Mijn eerdere boek Toverballen voor het Brein (over de toepassing van storytelling in teksten) was eigenlijk bedoeld voor journalisten. Maar die hadden in 2010 nauwelijks belangstelling voor storytelling. Die gretige interesse was er tot mijn verrassing juist wél bij communicatiemensen, al had ik hen helemaal niet op mijn netvlies gehad bij het schrijven. Later heb ik de teksten alsnog aan deze nieuwe groep aangepast.

Bouw eerst een heldere structuur

Je boek staat of valt met een heldere opbouw. Maak daarom eerst een goede structuur voor je boek. Een overzichtelijke hoofdstukindeling vormt het frame voor je schrijfwerk. Baken je onderwerp af. Ga liever de diepte in met een deelonderwerp.

En schrijf liever meerdere boeken over hetzelfde vakgebied dan een allesomvattend boek waarin je lezer verzuipt. Dat vergt kenniszelfbeheersing. Je lezer is je dankbaar.

Geef jouw persoonlijke kleur aan je boek

Tien jaar geleden bestonden kookboeken vooral uit recepten: maak eerst dit klaar, voeg dan dat ingrediënt toe.  Wie nu kookboeken doorbladert, ziet dat de recepten royaal afgewisseld worden met verhalen, anekdotes, familie-achtergronden en grote sfeerfoto’s. De master chef is vaak zelf het hoofdonderwerp.

Zo is het ook met veel boeken over andere onderwerpen: personality telt. En dat zou ook zomaar eens voor jouw boek van toepassing kunnen zijn. Een boek over een gezonde leefstijl is interessant, maar wordt nog boeiender als jij vertelt wat je zelf doet en hoe je die keuzes maakt.

Mijn eigen boek ging over de toekomst van werk, maar kwam pas tot leven doordat ik er mijn eigen zoektocht aan verbond naar een betekenisvol leven. Maak je geen zorgen over ‘dat iedereen het doet’. Of dat er al zoveel boeken zijn.

Er zijn al ontelbaar veel zelfhulpboeken. En toch komen er elke keer weer nieuwe boeken bij om je gelukkig te maken.

Er zijn lezers die op jouw boek zitten te wachten, omdat jij het op jouw unieke manier doet.

Vertrouw als schrijver op je eigen visie

Onder journalisten hoor ik vaak dat ze een inhoudelijke deskundige als co-auteur erbij vragen. Als je wel goed schrijft maar zelf niet de expert bent, zou je in de media namelijk niet 'aan tafel' komen. En dat terwijl een boek voor veel schrijvers juist een opstapje is om expert te wórden.

Ik vind dat jij als schrijver op je eigen deskundigheid mag vertrouwen, ook al voel je jezelf misschien niet - om wat voor redenen dan ook - de juiste persoon. Het boek is aantrekkelijk, juist omdat jij een uniek verhaal hebt en een eigen visie deelt. Daar heb je geen legitimatie van buiten voor nodig.

Meng je boodschap met verhalen en vermakelijke dingen

Niet alleen je inhoud moet goed zijn, de vorm is minstens zo belangrijk. Kijk hoe je je inhoud op een aantrekkelijke manier overbrengt: met verhalen, misschien ook met spelvormen, zoals een quiz.

Deel anekdotes, vertel iets grappigs, strooi met kleefwoorden. Een goede vorm betekent ook een professionele vormgeving: laat je lezer echt blij worden van jouw boek.

Geef je boek de WAUW-factor. Vooral het cover-ontwerp is essentieel: dat moet zo aantrekkelijk zijn dat je lezers het boek meteen willen oppakken.

Omdat veel boeken tegenwoordig online verkocht worden, is het van groot belang dat de cover op postzegelformaat uitstekend herkenbaar is. Niet teveel kleine details dus, maar een strak en herkenbaar beeld.

Overbrug het moeilijke middenstuk

Bij het schrijven van een boek heb je meestal snel je eerste idee paraat. Dat geeft een enorme stoot energie. Maar dan komt het moeilijke middenstuk. Je laat je afleiden, uit angst dat je boek niet goed genoeg is. Of in je hart ben je juist bang voor een te groot succes.

Bedenk dat dit altijd gebeurt als je als je al een heel eind op streek bent. Het verraderlijke moeras van het midden, noemde Renate Dorrestein dat. Zij moest er altijd doorheen ploeteren.

Het hoort er dus ook gewoon bij! Ik had er zelf ook last van: mijn boek lag anderhalf jaar stil.

Afzondering hielp, zodat ik me op het schrijfwerk kon concentreren. Ik bracht eerst een week door in een Bed & Breakfast op het platteland en later in een huisje in de Ardennen. Dat was een schrijfweek met een stroom aan ideeën, waar ik weer goed op gang kwam.

Afstand nemen van je onderwerp geeft een nieuwe impuls. Juist de frisse ogen helpen je om weer te zien hoe je verder gaat.

Daarnaast was ik in de tussentijd wel bezig met het vormen van mijn eigen visie op het onderwerp. Suddertijd, die achteraf gezien een noodzakelijk onderdeel vormde van het proces.

Laat je begeleiden

Als schrijver is het enorm moeilijk om je eigen blinde vlekken te spotten, maar ook om te weten waar je sterke punten zitten die je lezers inspireren. Jezelf bemoedigen, een stok achter je eigen deur zijn en jezelf serieus nemen, dat is bijna ondoenlijk om allemaal zelf te doen. Zo jammer als je er veel energie in steekt, maar je boekproject toch blijft hangen omdat je het telkens voor je uitschuift.

Regel dus een schrijfcoach of sparringpartner met wie je regelmatig kunt overleggen, al was het maar om in het grote bos van informatie, verhalen en invalshoeken de bomen te blijven zien.

  Jongleren met Vermicelli - schrijf je eigen boek


II. UITGEVEN

Je kunt je boek uitgeven via een uitgeverij, dat allerlei voordelen biedt op het gebied van een professionele begeleiding en publiciteit. Ik besloot om mijn boek Jongleren met Vermicelli echter uit te geven via mijn eigen uitgeverij Verhaallijnen, omdat dit beter aansloot bij mijn eigen doelstellingen. Publicatie in eigen beheer dus. Lees hieronder welke keuzes ik daarbij maakte.

Kies een vorm die aansluit bij je doelen

Aanvankelijk wilde ik in zee gaan met een uitgever, maar gaandeweg besloot ik om het boek zelf uit te geven. Zo zou al het materiaal helemaal in mijn eigen handen blijven. Het past bovendien bij de boodschap in mijn boek: zelf sturing geven!

Een kleine oplage liet ik drukken in eigen beheer. Het drukwerk bij een uitgeverij in Oost-Europa is fors goedkoper dan bij een Nederlandse uitgever. Maar hoe zit het daar met de arbeidsomstandigheden? En de zorg voor het milieu en het klimaat? Allemaal factoren waar je vaak geen zicht op hebt.

Ik koos uiteindelijk voor NPN Drukkers Breda, die veel waarde hechten aan duurzaam en verantwoord drukwerk. Met enkele slimme keuzes waren de drukkosten te beperken.

Grafisch vormgever Nanda Alderliefste wist daarin precies de weg te vinden. Ik kreeg er veel service van NPN Drukkers voor terug. En natuurlijk een kwalitatief goed boek met een speciale boekbinding, zodat het boek mooi open blijft liggen.

Daarnaast koos ik voor Printing on Demand via Pumbo, die een uitstekende service verleent. Pumbo helpt auteurs, uitgevers en andere professionals bij het drukken en zelf uitgeven van boeken.

Via Pumbo kwam mijn boek ook te koop ook bij Bol.com. Achter de schermen werd dat allemaal gemakkelijk geregeld. Achteraf gezien was dit een van de makkelijkste onderdelen van dit project, terwijl van te voren me dit enorm ingewikkeld leek.

Daarnaast regelde ik zelf de contacten met Managementboek.nl, die mijn boek heel fijn in het zonnetje zetten. De combinatie van drukwerk, Printing on Demand en e-book is een mooie mix, die mijn voorinvesteringen beperkt hield en tegelijkertijd mooie boeken opleverde.



Koppel je boek aan andere inkomstenbronnen

In het schrijven en uitgeven van een boek gaat meer geld zitten dan je van te voren denkt, zeker als je een beginnend schrijver bent. Denk aan schrijfcoaching, goede vormgeving, beeldmateriaal en promotiebegeleiding. Daar heb je professionele hulp bij nodig. Een (eind-)redacteur is onontkoombaar - en wil je ook niet missen.

Als je het boek zelf publiceert en uitgeeft, heb je ook systemen aan 'de achterkant' nodig, zoals een facturatiesysteem en een professioneel mailprogramma. Investeer daarin.

Al met al word je er niet schathemeltergend rijk van. Ook niet als je er je hele ziel en zakelijkheid in stopt.

Hoe pak je dat dan wel handig aan? Het is slim om je investeringen in tijd en geld terug te verdienen met andere inkomstenbronnen.

  • Ga je lezingen geven?
  • Geef je het boek aan cursisten als relatiegeschenk?
  • Krijg je dankzij je boek nieuwe opdrachten?
  • Bouw je verder aan je status als expert?

Denk daar van te voren over na. Dan kan een boek wel degelijk een interessante investering zijn. Bij Jongleren met Vermicelli heb ik mijn investeringen dubbel en dwars terugverdiend, allereerst met de boekenverkoop zelf.

Zie de diepere waarde

Toch is het schrijven en publiceren van een boek niet alleen een tijd- en geldvraagstuk. Als je je daar uitsluitend op richt, leg je de focus op schaarse middelen.

Richt je liever op de overvloed. Een boek maakt heel veel mogelijk.

Je kunt het schrijven van een boek zien als een waardevolle investering in je eigen ontwikkeling en in je netwerk.

Het boek brengt je in contact met interessante mensen, bijvoorbeeld als je interviews gaat doen. Je geeft sturing aan je eigen ontwikkeling. Het levert je ook doorwrochte kennis op van je onderwerp. Het verandert je vaak in een ander mens.

Een boek is niet zelden het sluitstuk van een transformatie die je hebt ondergaan. Op een bijeenkomst met vakgenoten vertelden de meesten dat zij het schrijven van hun boek als hun ware meesterproef beschouwden. Dat is rijkdom.

Het venijn bij je boekpublicatie zit in de staart

Toen het boek naar de drukker ging, kreeg ik ineens buikpijn. Ik ging enorm twijfelen aan mijn boek, wat letterlijk voelbaar was in mijn maag. Was het wel goed genoeg? Wie zat er eigenlijk op te wachten?

Op het laatste moment ontdekten we eigenaardige schrijffouten, die mijn eindredacteur en ik al die tijd over het hoofd hadden gezien. Sleap eat repeat? Eh nee, sleep, eat, repeat! Avond aan avond lazen we alles voor de zoveelste keer opnieuw door om rare kronkels eruit te vissen.

Mijn drang tot perfectionisme zat me enorm dwars.

Wat hielp was de gedachte dat fouten altijd verbeterd konden worden, in ieder geval bij de e-books en bij de Printing-on-Demand-boeken. Evengoed vergde het veel moed om de knoop door te hakken dat het 'goed genoeg' was, zodat het manuscript toch op het afgesproken moment naar de drukker kon.

Vlak daarna kreeg ik hele blije en opgetogen reacties van mijn lezers, die echt iets aan de inhoud bleken te hebben. Het overtrof al mijn verwachtingen.

En dan gaat het toch nog mis...

Vol trots sta je met de eerste boeken in je handen. Je bladert er doorheen. En dan ineens valt je oog op een knoepert van een fout. Bijna altijd zit er in drukwerk iets wat iemand toch nog over het hoofd heeft gezien. Ook al is het tig keer met grote aandacht gecontroleerd.

In mijn eigen boek staat op de allereerste bladzijde een taalfout. Mijn eindredacteur voelde zich vreselijk stom en durfde niet meer verder te kijken in het boek uit angst voor nog meer vergeten dingen...

En zelf baalde ik er ook enorm van. Toch heb nog geen enkele reactie gekregen van iemand die het opgemerkt heeft. In tegendeel, de lezers zijn stuk voor stuk enthousiast en roemen de verzorgde uitgave. Jongleren met Vermicelli - schrijf je eigen boek


III. PROMOTEN EN VERSPREIDEN

Hoe ga je je boek promoten? Als je daar pas mee begint als je boek al klaar is, ben je te laat. Begin liever al met de opbouw van je lezersfans bij de vorming van je eerste idee om een boek te schrijven.

Investeer in je netwerk (namelijk je toekomstige lezers)

Voor de boekverkoop heb je schaalgrootte nodig. Investeer daarom in de opbouw van een grote mailinglijst of zoek aansluiting met een bestaand groot netwerk. Met mails aan je vrienden en kennissen of berichten op sociale media red je het niet.

Ik heb bij de afronding van mijn boek vrijwel iedere dag meerdere beelden, teksten en filmpjes geplaatst op diverse sociale media en mijn website. Vooral op LinkedIn werden mijn berichten goed gelezen en geliked.

De topper was het filmpje waarop ik mijn boek voor het eerst in handen had.

Dankzij sociale media kreeg ik lezers die ik daarvoor nog niet kende. Ik ontmoette nieuwe mensen die mij bleken te kennen van sociale media en spontaan de titel van mijn boek konden noemen. Geweldig fijn.

Vraag aanbevelingen (maar doe dat gedoseerd)

Aanbevelingen vragen, een kunst apart. Ik benaderde enkele artiesten, tv-persoonlijkheden en wetenschappers, waarbij ik uitlegde welke persoonlijke link ik daarvoor zag. De meesten waren echter niet geïnteresseerd. Ze stuurden meestal wel een mail retour met de redenen: te druk, niet wetenschappelijk genoeg, een te hoge stapel van nog te lezen boeken.

Toch kreeg ik enkele oorverblozend mooie aanbevelingen. Ik vond dat superfijn en bemoedigend. Of deze aanbevelingen echt helpen bij de promotie? Een beetje, denk ik. Het onderwerp, jouw insteek en jouw band met de lezer zijn belangrijker.

Hetzelfde geldt voor een voorwoord door een bekendheid. Bestseller-auteur Jos Burgers wijst dat soort verzoeken altijd af, vertelde hij laatst in de Over Spreken Gesproken Podcast. Je verkoopt er naar zijn mening geen boek extra door. Hij heeft vermoedelijk gelijk!

Stuur gerichte persberichten

Stuur nooit standaard persberichten, want de kans op plaatsing is minimaal. Dat wist ik al, maar toch waren mijn eigen ervaringen met persberichten teleurstellend.

Ik stuurde persberichten die specifiek toegesneden waren op de betreffende magazines en vakbladen. Toch ontving ik alleen de geautomatiseerde ontvangstbevestigingen van de redactie met het verzoek er vooral niet achteraan te bellen of te mailen. Mijn ervaring: persberichten zijn verspilde moeite, ook al zijn ze voorzien van een 'haakje'.

De enige redactie die positief reageerde was een magazine met een minimaal budget. Ik mocht zelf een artikel schrijven met een verwijzing naar mijn boek. Het leverde een handjevol nieuwe lezers op.

Wat wel zin heeft: zoek directe contacten met een journalist die een rubriek moet vullen. Deze journalisten zijn blij met kandidaten voor hun rubriek, al moet je je dan wel in hún kader passen. Je gaat bijvoorbeeld over je financiële inkomsten en uitgaven praten, waarbij je in de zijlijn vermeldt dat je ook nog een interessant boek hebt geschreven.

Kies slimme promotiemiddelen

Ik heb een serie middelen ingezet voor de promotie, zoals boekenleggers en visitekaartjes om de lancering aan te kondigen. Het zijn aardigheidjes, maar ze maken niet het verschil. Mijn tip: houd dit soort investeringen beperkt.

Het beste werkt een persoonlijke benadering van je lezers. Ik zoek het directe contact met de lezers, schrijf regelmatig blogs met updates, beantwoord allerlei vragen en geef de mogelijkheid om het boek met een persoonlijke boodschap te signeren.

Zo leer ik mijn lezers nog beter kennen. En wat is het fijn om mijn boeken met liefde toe te sturen aan mijn lezers, voorzien van een persoonlijke boodschap!

Maak van een boeklancering je eigen feestje

Nee, ik hoefde niet zo nodig een boeklancering te organiseren en zelf uitgebreid in de spotlights komen te staan. Maar mensen begonnen ernaar te vragen. Sterker nog, ze rekenden erop. Vervolgens besloot ik om er iets moois van te maken, maar wel op een manier die bij me past. Het werd een geslaagde middag, waar ik met enorme voldoening aan terugdenk.

Ook hier draaide het om co-creatie, zoals je op onderstaande foto ziet. Mijn doelen werden glansrijk gehaald: mensen met elkaar verbinden, een fijn feestje, uitstekende boekverkoop en volop materiaal om te delen op sociale media. Het vieren van een mijlpaal!

 Jongleren met Vermicelli - boek delen

Timing van je boekpresentatie is belangrijk

Een uitgeverswet: het voorjaar en het najaar zijn de beste periodes om een nieuw boek te lanceren. Als jouw boek een leuk geschenk is voor de feestmaanden, is het slim om je boek in november te lanceren.

Houd er rekening mee dat je daarmee niet de enige bent: voor drukkerijen en uitgevers is dit een toptijd, dus begin tijdig met de voorbereidingen. Ik kwam er zelf bijna door in de knel. Dankzij een strakke planning lukte het toch om het boek eind november gereed te hebben.

Ook als je uitgebreid marktonderzoek hebt gedaan of enquêtes hebt gehouden weet je nog niet of er wel afnemers zijn. Making is easy, publishing is hard, zegt marketing-expert Seth Godin. Niemand weet het, of het succes wordt of niet. Uiteindelijk dien je er een vertrouwd gevoel bij te hebben. Jij voelt op een zeker moment dat de tijd er rijp voor is.

Als jij uitstraalt dat het een succes wordt - omdat jouw gevoel zegt dat het goed is - drijven anderen mee op die energie. Dat is de kracht van jouw eigen verhaal.


Geniet van het schrijven

Veel mensen zien het schrijven als zware klus, maar ik vond dat juist supergaaf om te doen. Alle ideeën die samenkomen, alle energie die dat geeft! Je bent de baas in je eigen universum. En je leeft ook natuurlijk je eigen verhaal :)

Een boek is lekker tastbaar. Het allereerste boek in handen krijgen is dan ook echt een geweldig moment. De reacties van lezers zijn dat ook.

Het is heel gaaf om een concrete bijdrage te leveren aan het leven van andere mensen. Ik ben superblij dat het boek inmiddels via tientallen bibliotheken beschikbaar is en op hogescholen wordt gebruikt.

De emotionele loopings van twijfel, teleurstelling, ongeduld, worsteling, blijdschap en euforie zijn intens, bijna verslavend zelfs. Ik heb er dit gevoel aan overgehouden (met dank aan Louis Couperus): zo ik iets ben, ben ik een schrijver. En daar ben ik super dankbaar voor.


Van twijfelen naar....doen!

Een (creatieve) droom waarmaken gaat over de moed om te doen wat er van binnen in je leeft. Maak keuzes die goed passen bij je dromen en verlangens en laat je niet leiden door je onzekerheden.

Laat je verlangen om mensen een nieuw inzicht te geven groter zijn dan de angst voor zichtbaarheid of dozen met onverkochte boeken. Word een waarmaker: als je heel graag een eigen boek wilt schrijven, ga er dan voor.


 

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.