Verpletterend verhaal in hoofdletters

DOTCOM SECRETS heet het boek, met dertien nadrukkelijke hoofdletters. Het is een Amerikaanse marketingbestseller van Russell Brunson over funnels en andere verkooptactieken.

Tot zo ver niets dat mijn enthousiasme oproept.

Het boek trapt af met de gebruikelijke blabla over six figures, ideale klanten en marketingtermen. Amerikaanse auteurs leren blijkbaar zo te schrijven. 

Ik hink-stap-spring er snel doorheen. Totdat ik bij hoofdstuk 2 ben. Over de Soap Opera Sequence. 

Bammmm. Mijn ogen kleven vast aan het boek. 

Hier staat het. Russell heeft zijn boek niet alleen gevuld met marketingstrategie, maar onthult ook iets anders. Namelijk hoe je de verhaalwetten achter soapseries en andere tv-programma‘s precies toepast voor lezers van overtuigende teksten.

Intrigerend onderwerp, want soaps zijn voor veel kijkers onweerstaanbaar. Ze gaan eigenlijk over niets. En toch blijven kijkers deze programma's trouw volgen. 

Hoe dat kan? Kijkers komen af op iemand die ze precies denken te kennen: de held van het verhaal. Dat het een televisiepersonage-op-afstand is, maakt eigenlijk nauwelijks uit voor het publiek. 

Russell noemt deze held het Attractive Character. Het is heel sterk als je jouw klant of gebruiker deze heldenrol laat spelen in jouw verhalen. Net als in soapseries is dat onweerstaanbaar: je publiek herkent zichzelf in het verhaal en wil meer weten. 

Maar je moet soms ook zélf de held durven zijn in je verhaal.

Want je wil een persoonlijke connectie tot stand brengen. En dat doe je door ook jouw eigen roerselen te delen, bijvoorbeeld over je eigen ondernemersreis. 

Dus… wat is nou dat DotCom Secret uit dat boek van Russell, vraag jij je misschien af. 

Via je Attractive Character vergroot je iets van jezelf uit. Een markant deel van jezelf dat je extra in de spotlights zet. Net zoals een cartoonist zou doen. Als je een idee in de wereld wil zetten, vertel je in die uitvergrote rol keer op keer over je avonturen. Want het is jouw persoonlijke verhaal dat het verschil maakt.

Dat is altijd een verhaal met Ups én Downs. 

Want Russell moedigt je ook aan om vooral je uitglijders of eigenaardigheden te delen, als je een idee of dienst in de wereld wil zetten. Iemand die alleen maar eenvoudig, recht door zee of volbloed-eerlijk is, heeft weliswaar een bewonderenswaardige persoonlijkheid, maar is totaal niet interessant om te volgen voor lezers en kijkers. 

Het is gladjes en roept geen emoties op. 

Wil je ook een verhaal met plakkracht? Probeer dan uit hoe je een echt persoonlijk verhaal kunt delen. Iets dat je eigen inspiratiebronnen onthult. Ervaringen die je beweegredenen verduidelijken. 

En dan nog iets. 

Attractive Characters spreken zich uit. 

Ze stellen grenzen: tot hier en niet verder. Ze gaan in tegen de gevestigde orde. Ze staan voor een zaak en stellen zich in ieder geval niet neutraal op. Het zijn de narrige Maarten van Rossems van deze wereld, die altijd wat aan te merken hebben. 

Je wordt dus nooit een Attractive Character als je de lezers veilig naar de mond praat. Dat zijn we nog niet zo gewend, hier in de lage landen. 

Misschien daarom wel al die hoofdletters in deze hyper-Amerikaanse bestseller. Is in ieder geval UITGESPROKEN.







Boekgegevens:

Dotcom Secrets. The Underground Playbook for Growing Your Company Online (2015), door Russell Brunson. Verkrijgbaar als e-book, hardcover of luisterboek.