Een signatuurverhaal dat bij de lezer nasuddert
17 september 2020 
2 min. leestijd

Een signatuurverhaal dat bij de lezer nasuddert

Wil jij je boodschap overbrengen bij de mensen met wie je (samen-)werkt? Dan kun je maar beter een verhaal vertellen. Zo persoonlijk mogelijk. Wat je daarbij in mijn ogen in ieder geval nodig hebt is een signatuurverhaal.

Hoe vertel je nou je eigen verhaal op een goede manier? 

Zo’n verhaal dat echt raakt of bij de lezer nasuddert? Om daar meer zicht op de krijgen, doorzocht ik honderden profielteksten op LinkedIn en over-ons-pagina’s op websites. Met maar een doel: stopkracht opsporen in die teksten.

Want een verhaal met stopkracht, dat werkt.

Ik vond in al die teksten vooral opsommingen en cv-teksten vol resultaatgerichte teamplayers die het verschil maken. Ik werd er niet warm of koud van. En dat is precies het probleem: het raakt niet. 

Het zijn vage termen die uitsluitend het analytische brein bespelen, waardoor we er niets bij voelen. 

De teksten staan bovendien barstensvol clichés: impact, resultaat, succes. Je kunt dit lijstje vast moeiteloos aanvullen.

Mensen moeten niet alleen je teksten lezen, het moet iets met hen doen.

Een gevoel van herkenning: dezelfde eigenwijsheid, bevlogenheid of desnoods flauwe humor. Want dan ontstaat er een connectie tussen jullie beiden en gebeurt er meer. 

Als jij weet wat de succesvolle ingrediënten voor dat verhaal zijn, blijft dat verhaal ook goed hangen. 

Mensen vertellen het ook weer aan elkaar door. Gewoon, omdat het helder is. Een goed verhaal kunnen we heel makkelijk onthouden en opnieuw oproepen.

En dat doe je het liefst met een signatuurverhaal.

Dat is een persoonlijk verhaal over iets dat jou kenmerkt, net zoals een chef-kok op zijn signature dish zijn persoonlijke stempel heeft gezet. Het is een gerecht waarmee hij altijd voor de dag kan komen als bewijs van zijn kookkunst. 

Het staat als een huis. 

Je smaakpapillen worden optimaal geprikkeld. En als je als gast zo'n gerecht voorgeschoteld hebt gekregen, kun je na afloop nog precies oproepen hoe de onderdelen op het bord gearrangeerd waren. 

Een signatuurverhaal staat vaak voor iets groters in jouw leven, zoals een fascinatie voor design, de drang om te pionieren of de drijfveer om altijd de waarheid boven tafel te halen.

Door het klein te vertellen, onthul je een lange rode draad in jouw leven.

Daar worden veel fouten bij gemaakt. Welke missers dat zijn, lees je in dit artikel dat ik deze week publiceerde op het platform Frankwatching: Vijf veelgemaakte fouten bij signatuurverhalen (en hoe je ze voorkomt).  En hier lees je ook een aantal goede voorbeelden van signatuurverhalen.

 Want die zijn er natuurlijk ook. 

Wil je zelf aan de slag met je signatuurverhaal? 

Download dan hier het e-book Signatuurverhaal. En bereid je eigen verhaal!  





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.