Wat is storytelling? Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie. Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken.
Kort gezegd is storytelling het toepassen van verhalen om betrokkenheid te creëren en daarmee een doel te bereiken.
Die doelen kunnen breed uiteenlopen. Verhalen zijn manieren om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen, herinneringen te bewaren, impact te creëren, een groep mensen verder te brengen bij hun samenwerking, de beeldvorming te verbeteren of de saamhorigheid te vergroten.
Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie. Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken.
Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis.
Wat is storytelling nog meer?
Veel, want het element telling in storytelling is eigenlijk te beperkt.
Want het gaat ook om luisteren, vangen, vormen, leren en verspreiden. En uiteindelijk gaat het om verbinding: voelen dat we bij elkaar horen, dat we elkaar iets te leren hebben en dat we samen tot mooie resultaten komen.
Pas in de volle breedte wordt de kracht van verhalen voelbaar.
Definitie van een verhaal:
Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Het heeft een begin, midden en einde, bevat narratieve elementen (zoals een held en een tegenstander), heeft een plot en roept emotie op of wordt met emotie verteld.
Ik kan het ook beeldender zeggen. Zonder dat we het echt in de gaten hebben, maken we chocola van losse dingen, zodat ze betekenis hebben.
Die chocola, dat is een verhaal. Maak daarom een start met storytelling.
Meer weten? Boek een adviesgesprek met mij in.