Wat is storytelling

Wat is storytelling?

Wat is storytelling? Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie. Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken.

Wat is een verhaal?
Wat is een verhaal? Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met...
Waarom is storytelling belangrijk?
Waarom is storytelling belangrijk? Storytelling vormt een effectieve manier om...
Hoe werkt storytelling precies?
Hoe werkt storytelling precies? Verhalen vormen een effectieve manier om te...
Wat is de opbouw van een verhaal?
Een verhaal heeft een vaste opbouw. Er zijn altijd vier elementen: een...
Welke vormen van storytelling zijn er?
Er zijn vele vormen om storytelling toe te passen en verschillende kanalen in te...
ABC van verhalen in organisaties
Mensen hebben het vermogen ontwikkeld om te praten over dingen die niet bestaan....
Hoe pas je storytelling toe voor educatieve doelen, zoals e-learnings?
Storytelling voor educatieve doelstellingen, het wordt steeds vaker toegepast....
Wat wordt er bedoeld met de held in een verhaal?
De held is de hoofdpersoon (of protagonist) in een verhaal, die de leidende rol...
Cijfers en verhalen, hoe werk je daarmee?
Cijfers: als je daarmee het liefst werkt, dan is dit artikel speciaal voor jou...
Is storytelling een hype die weer overwaait?
De interesse in storytelling heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen....
Wat is een narratief?
Een narratief geeft context en betekenis aan gebeurtenissen om ons heen, maar...
Hoe werken verhalen in ons brein?
Hoe werken verhalen in ons brein? Als je dat aan een neurowetenschapper vraagt,...
Hoe herken je een goed verhaal?
Elk goed verhaal is gebouwd rondom het principe van de kloof: het verschil...
Wat betekent de Reis van de Held?
De Reis van de Held is een van de meest gebruikte formules voor de toepassing...
Hoe werk je met archetypen bij storytelling?
Trek mensen aan door te werken met je archetypen in storytelling. Daardoor laat...
Hoe gebruik je storytelling voor je persoonlijke ontwikkeling?
Storytelling op verschillende manieren inzetten voor je persoonlijke...
Hoe pas je veranderverhalen toe in organisaties?
Verhalen voor verandering: hoe pas je die praktisch toe in organisaties? Lees...
Waar let je op bij het ophalen van verhalen in organisaties?
Verhalen zijn mooie manieren om veranderingen in gang te zetten en de...
10 cruciale ingrediƫnten voor een intrigerend Hollywood-verhaal
Verhalen gebruiken? Zeker doen! Maar hoe? Kijk af bij de makers van grote...
Impactverhalen voor sociale ondernemingen: hoe ze werken en wat het oplevert
Leiders van sociale ondernemingen lopen vaak voor de troepen uit. Mensen zien...
Welke narratieve rollen zijn er om storytelling strategisch in te zetten?
Storytelling is veel meer dan alleen het vertellen van anekdotes of inspirerende...

Kort gezegd is storytelling het toepassen van verhalen om betrokkenheid te creëren en daarmee een doel te bereiken. 

Die doelen kunnen breed uiteenlopen. Verhalen zijn manieren om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen, herinneringen te bewaren, impact te creëren, een groep mensen verder te brengen bij hun samenwerking, de beeldvorming te verbeteren of de saamhorigheid te vergroten.

Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie. Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken.

Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis.


Wat is storytelling nog meer?

Veel, want het element telling in storytelling is eigenlijk te beperkt.

Want het gaat ook om luisteren, vangen, vormen, leren en verspreiden. En uiteindelijk gaat het om verbinding: voelen dat we bij elkaar horen, dat we elkaar iets te leren hebben en dat we samen tot mooie resultaten komen.

Pas in de volle breedte wordt de kracht van verhalen voelbaar.

Definitie van een verhaal: 

Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Het heeft een begin, midden en einde, bevat narratieve elementen (zoals een held en een tegenstander), heeft een plot en roept emotie op of wordt met emotie verteld.

Ik kan het ook beeldender zeggen. Zonder dat we het echt in de gaten hebben, maken we chocola van losse dingen, zodat ze betekenis hebben. 

Die chocola, dat is een verhaal. Maak daarom een start met storytelling.

Meer weten? Boek een adviesgesprek met mij in.