Een stroopwafel van 13 euro
Een winkel in het hart van Amsterdam verkoopt stroopwafels voor een prijs waar ik van achterover sloeg.
Een kleine stroopwafel kost tien euro, en voor een grote betaal je dertien stuiters. Wil je de wafel versieren met marshmallows of chocolade? Dan komen er nog een paar euro bij.
Voor veel Amsterdammers is de prijs van deze stroopwafels ronduit belachelijk. Zij kopen liever een dampend-verse stroopwafel voor drie euro op de Albert Cuypmarkt. En het kan nog een stuk goedkoper als je gewoon een pak met tien stroopwafels uit de supermarkt haalt.
Als nuchtere Nederlander zou ik hetzelfde doen. Maar dit is andere koek.
Want voor toeristen gaat het om meer dan alleen de smaak.
Geïnspireerd door de TikTok-hype staan ze geduldig in de rij bij de nostalgisch ingerichte winkel in de Kalverstraat. Ze verlangen naar een bijzonder moment om vast te leggen en te delen op sociale media.
Een hap in deze stroopwafel betekent toegang tot een gedeelde belevenis.
Het draait dan ook niet alleen om de prijs van de stroopwafels, maar om de hele beleving.
Deze stroopwafel-ervaring geeft toeristen de gelegenheid om deel uit te maken van iets groters. Om dezelfde reden betaal je 36 euro voor een flesje cola bij een rooftopbar in Parijs, waar vrij uitzicht op de Eiffeltoren bij de prijs inbegrepen is. Ook niets voor mij, maar dat terzijde.
Een unieke ervaring heeft waarde.
Op een soortgelijke manier kun je je eigen verhaal extra waarde geven. Door je Unique Storypoint eruit te lichten: je USP maar dan in de vorm van een verhaal.
Hoe je dat doet, ontdek je in de training Knallen met je Over Mij-pagina.
Als dit voor jou is, neem dan vooral hier een kijkje.
>> Knallen met je Over Mij-pagina
Geniet ervan!