Wat is een verhaal

Is storytelling een hype die weer overwaait?

De interesse in storytelling heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Een gevolg van al die aandacht voor storytelling is dat ook de tegenreactie voelbaar is. 

Wat valt echt onder storytelling en wie lift er mee op een populaire beweging, maar heeft eigenlijk niets te bieden? Wat zijn ‘de nieuwe kleren van de keizer’? En waar heeft storytelling echte toegevoegde waarde? 

Verhalen zijn natuurlijk én complex

Aan de ene kant is de toepassing van verhalen iets eenvoudigs en menselijks, dat we al van nature doen. En tegelijkertijd is storytelling in organisaties ook bijzonder complex, omdat er uiteenlopende competenties bij komen kijken. Dat vraagt om professionalisering en afbakening. 

Er is dan ook een grote behoefte aan meer wetenschappelijk onderzoek. Hiermee kan de toegevoegde waarde van storytelling beter onderbouwd worden. Sinds het begrip storytelling net na de eeuwwisseling zijn intrede deed in Nederland, is het echter niet meer weg te denken. Storytelling wordt breed toegepast: bij verandertrajecten en communicatie-activiteiten in organisaties, bij persoonlijke ontwikkeling, bij marketingactiviteiten, in het onderwijs en nog veel meer.

Wat zijn de trends op het gebied van storytelling?

Storytelling als werkveld groeit onstuimig, zo laten de trends op het gebied van storytelling zien. Storytelling mengt zich met andere disciplines en absorbeert nieuwe werkvelden. Dankzij slimme technologische hoogstandjes kan het publiek steeds vaker interactief de verhaallijn naar zijn hand zetten. 

Nieuwe vormen buitelen over elkaar heen: e-documentaires, crossmediale voorstellingen, coachingstrajecten met storytelling en nog veel meer. 

Storytelling in en rondom organisaties gaat vaak samen met veranderkunde. Dat betekent ook dat er uiteenlopende kennis nodig is: informatiedesign, contentmarketing, verandermanagement, ict: alle disciplines doen mee. 

Storytellers moeten van vele markten thuis zijn. Ze kunnen in multidisciplinaire teams werken, communicatiestrategieën uitzetten of anderen aansturen. Daarnaast zijn er ook echte storytelling-vaardigheden nodig. Denk aan verhalen kunnen ontlokken, verzamelen, vormgeven, delen, een narratieve analyse doen, et cetera.

arrow_drop_up arrow_drop_down