Unique Story Point | Hoe een loopbaanswitch nog beter uitpakt
Een loopbaanswitch betekent een ander verhaal. Lees hier hoe je dat andere verhaal vormgeeft.
Een elegante ontsnapping.
Zo noemde een van mijn klanten zijn noodgedwongen vertrek bij zijn werkgever in de hospitality-wereld. Na bijna twintig jaar had zijn werkgever de arbeidsovereenkomst verbroken.
Aan de buitenwereld kon hij mooi vertellen dat 'corona' de aanleiding was van zijn vertrek.
Het was immers voor iedereen zonneklaar dat zijn branche grote klappen had gekregen.
De werkelijke reden van zijn vertrek lag gevoeliger. Hij had al die jaren maximaal gewerkt voor het minimale loon. Hij had er nooit iets over durven zeggen.
Ook had hij zijn eigen 'stopsignalen' genegeerd over zijn onvrede. Daardoor had hij nooit iets ondernomen om zijn eigen koers uit te zetten.
Over dit alles schaamde hij zich.
Toen zijn werkgever hem ontsloeg vanwege 'corona', had hij dat met beide handen aangegrepen. Het voelde als een bevrijding dat hij niet meer naar zijn werkplek hoefde.
Maar wat ging hij nu aan zijn netwerk vertellen? En wat kon hij aan een mogelijke nieuwe werkgever vertellen over zijn loopbaan?
Daarom had hij behoefte aan een nieuw verhaal.
Hij klopte bij mij aan voor een nieuw toekomstverhaal, zodat hij zijn netwerk kon vertellen wat voor baan hij zocht.
Aan de hand van visualisatiekaarten diepten we verhalen op, zowel uit zijn werkverleden als zijn ideale toekomstige werk. We ontrafelden zijn vaardigheden, archetypen en drijfveren. Ook bespraken we de criteria voor het kiezen van een nieuwe werkgever, functie en samenwerkingspartners.
Stap voor stap werd helder waar hij naar toe wilde.
Het moest in ieder geval een baan zijn in een geheel andere branche, waar hij zijn schat aan ervaring en organisatorische vaardigheden opnieuw goed kon inzetten.
Daarnaast wilde hij iets doen met zijn kunstzinnige vaardigheden. Hij had namelijk een sterk gevoel voor stijlvolle inrichting en kleurgebruik.
Zo ontstond een nieuw verhaal met een heldere rode draad.
Hij kon daardoor niet alleen gerichter gaan zoeken naar het type werk dat goed bij hem past, maar er was nog iets belangrijks gebeurd.
Hij had keuzes gemaakt en voor zichzelf een heldere identiteit gecreëerd. Hij kon namelijk vertellen wie en waarvan hij is en wat hij zocht. Zijn Unique Story Point.*
Pas als je je verhaal op orde hebt, ben je klaar voor een doorbraak.
Op het moment dat hij er klaar voor was, kreeg hij een prachtige baan aangeboden in de creatieve sector.
Voor het eerst had hij bovendien zelf zijn eigen pad uitgestippeld. En dat was waar hij nog wel het meest trots op was.
Ken jij jouw Unique Story Point?
*) Jouw signatuurverhaal, dat alleen jij op die manier kan brengen.