Innovatie | Hoe je gaten gebruikt voor je succesverhaal
05 april 2012 
2 min. leestijd

Innovatie | Hoe je gaten gebruikt voor je succesverhaal

Leerdammer kaas wekt de indruk van een ambachtelijk product uit het Hollandse polderland. Niets is minder waar. De kaas is het resultaat van speurwerk, een geleend idee uit de bergen en een goed verhaal.

De fabriek waar Leerdammer gemaakt wordt, staat niet in Leerdam, maar in het nabijgelegen dorpje Schoonrewoerd. 

En nog verrassender: oorspronkelijk maakte de fabriek helemaal geen 'Leerdammer' maar de welbekende ‘Goudse kaas’, net zoals de meeste andere kaasfabrieken in Nederland. 

Behalve de kaasmakers uit Schoonrewoerd waren er nog meer aanbieders die allemaal zo’n beetje dezelfde kaas maakten. Voor de consument maakte het weinig uit of de kaas uit Gouda, Bodegraven of uit Schoonrewoerd kwam, want die kazen waren grotendeels inwisselbaar. Net als pakken suiker. 

De enige manier waarop de producenten met elkaar konden concurreren was de prijs. Hoe goedkoper, hoe meer klanten. De kaasfabrieken drukten elkaar zo in een spiraal naar beneden, met steeds lagere marges tot gevolg.

Op zoek naar een nieuw idee

De kaasmakers in Schoonrewoerd wilden daarom een andere soort kaas maken, waarmee ze zich een aparte en bétere plaats konden verwerven in het koelvak. 

Ze speurden Europa af en stuitten in het Zwitserse bergdal van de Emme op de plaatselijke delicatesse: Emmentaler. Dankzij een speciale bereidingswijze krijgt dit product een nootachtige smaak. Maar nog opvallender zijn de grote gaten in de kaas, die het product duidelijk onderscheiden van andere kazen.

Nieuw product met een geleend idee

De Emmentaler bleek een echt ambachtelijk streekproduct te zijn. 

Vrijwel nergens anders werd op deze manier kaas bereid. De Schoonrewoerders pikten het idee van de gatenkaas op en combineerden dat met hun eigen kennis over de industriële productie van Goudse kaas. 

Op basis hiervan ontwikkelden ze een eigen gatenkaas met een rondere smaak. Zo werd een nieuw product gecreëerd, dat in 1977 onder de merknaam Leerdammer op de markt kwam. Tegenwoordig maakt Leerdammer deel uit van Fromageries Bel, een internationaal kaasbedrijf met bekende merken als La vache qui rit, Boursin en Port Salut

Bel exporteert de Hollandse gatenkaas nu bijna naar alle landen in Europa; slechts twee procent van de jaarlijkse productie van 70 miljoen kilo kaas blijft in Nederland. Volgens Bel is Leerdammer in dertig jaar tijd uitgegroeid tot het grootste merk in deze categorie. Groter dus dan Emmentaler.

Succesingrediënten voor een krachtig verhaal

Het is al knap om gaten te verkopen met kaas er omheen. Maar zeker zo opmerkelijk is dat de Schoonrewoerders aan de haal gegaan zijn met een vondst uit een Zwitsers bergdal en nu marktleider zijn in Europa. 

En dat allemaal met een creatie uit het kaaslaboratorium, dat het imago van een oer-Hollands product heeft weten te verwerven. Het verhaal over de ontstaanshistorie van Leerdammer is bovendien onderdeel van dat succes.

 Dit zijn de ingrediënten van dit innovatieverhaal:

  • Bied niet meer van hetzelfde, maar ga op zoek naar iets aparts.
  • Leen van anderen en zet het naar je eigen hand. Leerdammer doet dat met een eigen smaakvariant, een eigen kleurstelling en een herkenbare naam.
  • Koppel vernieuwing aan historische ambachtelijkheid.

Hoe benut jij verhalen over jouw historie of achtergrond en hoe bouw jij erop voort?    






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.