Ideeën brouwen doe je samen
08 oktober 2013 
3 min. leestijd

Ideeën brouwen doe je samen

Hoe betrek je andere mensen bij jouw ideeën? En hoe creëer je een cultuur waarin nieuwe initiatieven een gemakkelijke voedingsbodem vinden? De Ideeënbrouwerij in Gouda zette ons op het spoor.

Samen met enkele enthousiaste wijkgenoten ben ik actief om onze wijk (nóg) leuker en levendiger te maken en meer mensen met elkaar in contact te brengen. Dat heeft al diverse mooie initiatieven opgeleverd, zoals een wijkpicknick. 

Toch vinden we het lastig om nieuwe mensen erbij te betrekken. Ideeën genoeg, maar hoe trekken we het breder? Hoe bereiken we dat andere buurtgenoten aanhaken? 

In Gouda lijkt dat goed te lukken. Onder de vlag van Gouda Bruist is daar in enkele jaren tijd een indrukwekkende hoeveelheid sociale initiatieven en ludieke acties gestart. Op die manier kwamen er in deze stad een mobiel terras, de Grootste Stroopwafel, Goudkistjes, een complimentenlijn en huiskamertochten, waarbij bewoners onder de noemer ‘Goudse hartstocht’ over hun persoonlijke passie vertellen. 

Wat is het geheim? 

Om dat te ontdekken deden we onlangs mee aan de training ‘Bruisen voor Beginners’ van Heleen van Praag en Loes Vork van de Ideeënbrouwerij, die bij veel van die Goudse initiatieven betrokken zijn.

Hoe het vuurtje zich verspreidt

Dat kijkje in de keuken van Gouda leverde ons tal van ideeën en inspiratie op. Niet alleen voor ons om onze wijk leuker en levendiger te maken, maar eigenlijk voor iedereen die samen met anderen nieuwe initiatieven wil ontplooien. Want zij zetten ons op een ander spoor: een breder draagvlak begint met sámen ideeën brouwen. En dat gaat zo:

1. Begin in je eigen netwerk

Vraag eerst aan enkele bekenden om mee te doen. Het gaat erom een begin te maken, de rest volgt daarna. En dat gebeurt! Inmiddels is het Goudse netwerk uitgegroeid tot een bont gezelschap met een laagdrempelige inslag. Iedereen krijgt support en een podium om een klein idee te laten groeien.

2. Kies een invalshoek

Bepaal het doel dat je wil bereiken. In Gouda was dat: ideeën verzamelen om de wijken nog leuker te maken. Maar het kan ook zijn dat je een verwaarloosde plek om wil toveren in een ontmoetingspunt voor de buurt. Of dat je de hele wijk zelfvoorzienend wil maken qua voedsel of duurzame energie.

3. Start met positieve resultaten

Vraag aan iedere deelnemer om een foto of voorwerp mee te nemen van een (succesvol) initiatief wat hij heeft opgezet of waar hij bij betrokken is. Iedere deelnemer vertelt waarom het initiatief succesvol is en wat zijn eigen rol daarbij is geweest. Zo creëer je direct een positieve start van de bijeenkomst met een bijzonder psychologisch effect: mensen zijn optimistischer over het starten van iets nieuws en hun eigen inzet daarbij.

4. Houd een ideeënbrouwerij

Ga niet met een kleine groep ideeën bedenken en daarna mensen zoeken om het uit te voeren. Dat is namelijk vaak een moeizaam proces, zeker bij vrijwilligers. Draai het liever om: organiseer een grote ideeënbrouwerij met mensen uit allerlei geledingen om samen ideeën te bedenken. Kies met de hele groep uit alle ideeën de beste plannen. 

Daarbij hoort een essentiële stap: regel dat ieder plan aan het einde van de avond een trekker én enkele helpers heeft. Op deze manier zijn deelnemers vanaf het begin betrokken bij het idee en daardoor gemotiveerder om het ook uit te voeren.

5. Plan meteen een vervolgbijeenkomst

Plan meteen op de Ideeënbrouwerij een vervolgbijeenkomst na 6 tot 8 weken. Hoe staat het met de uitvoering? Dat houdt de vaart erin! In Gouda wordt er een ‘Bruispunt’ georganiseerd, waarbij alle deelnemers de stand van zaken rond hun initiatief presenteren en vertellen wat ze nog nodig hebben.

6. Zet geheime wapens in

Goede communicatie en creativiteit zijn de geheime wapens om een wijk te laten bruisen. Communicatie om mensen en initiatieven zichtbaar te maken en te verbinden en creativiteit als ‘bruispoeder’. Speelse namen als de Goudkistjes, de 'passie-partouts' en de bruisviltjes maken de initiatieven in Gouda sympathiek en enthousiasmerend. 

Voor de communicatie is een ontmoetingsplaats nodig: een café, een ontmoetingscentrum of een virtuele plek in de vorm van een website of online platform. Als je iets nodig hebt of niet weet, vraag het dan gewoon.

7. Vier je successen

Vergeet niet je successen te vieren, want dat houdt het enthousiasmevirus levend.  

Wat levert dit alles op aan concrete ideeën?

 Tijdens de bijeenkomst in Gouda borrelden al diverse ideeën naar boven om onze eigen wijk leuker te maken en de betrokkenheid te vergroten. Een greep daaruit, ter inspiratie:

  • Spreek met iedereen die je tegenkomt over je idee (dat helpt om het enthousiasmevirus te verspreiden).
  • Ga rond met een wensenpotje: wat is jouw grote wens voor de wijk?
  • Houd een reeks huiskamerconcerten.
  • Vraag wat de lelijkste plek van de wijk is. En verzin daar een opknapbeurt voor.
  • Creëer een nieuwe traditie, bijvoorbeeld een jaarlijkse optocht.
  • Houd een flashmob.
  • Bedenk een eigen lekkernij.
  • Maak een muur die speciaal bedoeld is voor graffiti.
  • Deel complimenten uit aan mensen die iets bijzonders doen voor de wijk.

Tot zover alle ideeën uit Gouda. Hoogste tijd om zelf aan de slag te gaan als je ook initiatieven van de grond wil trekken. Met wie ga jij ideeën brouwen?

Meer informatie: de Ideeënbrouwerij.

 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.