5 manieren om je persoonlijke leercurve op te rekken
'Leren' betekent dat we iets moeten veranderen of dat we zelf moeten veranderen. Daar heeft bijna niemand uit zichzelf zin in. Maar geef er een twist aan en het wordt super interessant om je nieuwsgierigheid te volgen. 5 tips om je persoonlijke leercurve op te rekken.
Misschien denk jij bij leren nog aan de drie S'en: studieboeken openslaan, saaie dingen doen en slaafs volgen wat een ander zegt. Of aan de verplichte bijscholing vanuit je werk.
Maar dat is belerend leren, niet leren omdat jij jezelf wilt ontwikkelen. Maar ook omdat je veranderingen wilt/moet bijbenen.
Natuurlijk is leren niet alleen vrijblijvend.
Allerlei vormen van leren en ontwikkelen zijn noodzakelijk om het tempo van veranderingen bij te benen. Een baan hebben en houden, biedt al lang niet voldoende zekerheid meer.
Zo'n tweederde van de werkende mensen verwacht dat de automatisering de komende tien jaar grote gevolgen zal hebben voor hun werk. En een groot deel van deze groep wil zeker niet lijdzaam afwachten wat dat voor hen persoonlijk gaat betekenen.
Dat betekent zelf het heft in handen nemen om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt.
De enige zekerheden zijn de kansen om continu aan jezelf te werken.
Als zelfstandige professional doe je dat door zelf te investeren in bijscholing en ontwikkeling. En als je bij een organisatie werkt, is er vaak een uitgebreid aanbod voor leer- en ontwikkelactiviteiten.
Trend 1: Een leven lang ontwikkelen
Een leven lang leren is al enige tijd een ingeburgerde term, maar eigenlijk veel te schools. Een leven lang ontwikkelen, dat is een betere formulering. Want het gaat niet meer om van anderen horen wat we moeten doen. Het gaat over zelf reflecteren, openstaan voor anderen, zelf verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van je werk en ontvankelijk zijn voor feedback.
Leren hoeft dus niet iets zwaars of moeilijks te zijn. Als je nieuwsgierig bent, wil je vanzelf ook iets nieuws ontdekken. Die nieuwsgierigheid zit namelijk al ingebouwd in onze genen en valt op allerlei manieren uit te voeren.
Je bekijkt films en TED-talks, voert gesprekken met andersdenkenden, zoekt instructiefilmpjes op YouTube op of leest boeken.
Je bent zelf eigenaar van je eigen leerproces en je voelt je geprikkeld om nog meer te ontdekken. Je denkt er misschien niet eens bij na dat dit ook leren is.
Trend 2: Een actieve geest in een gezond lichaam
Jezelf ontwikkelen doen we niet meer (alleen) voor een werkgever of voor opdrachtgevers, maar ook voor ons eigen welzijn. Leren is namelijk eveneens belangrijk om lang en gelukkig oud te worden. Alleen wie bezig blijft wil honderd worden, aldus een Japans gezegde.
Eén van die geheimen is een actieve geest: het vermogen tot lenig denken dus. Zonder mentale oefening gaan neuronen en neurale verbindingen verloren.
"Vanaf het twintigste levensjaar beginnen neuronen te verouderen, maar intellectuele oefening, nieuwsgierigheid en de lust om te leren remmen dit proces", schrijven zij. "Nieuwe situaties aangaan, dagelijks iets nieuws leren, spelletjes doen en bezig zijn met anderen, is van primair belang voor een mentale anti-aging."
Trend 3: Van harde feiten naar zelfkennis
En dat is nog niet alles. Leren gaat volgens de nieuwste trends steeds minder over harde (vak-)kennis, maar steeds meer over wie we zijn en hoe we met anderen omgaan. Dat zijn vooral persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten.
Leren is daarom steeds vaker het ontwikkelen van onze eigen persoonlijkheid, stelt Jeroen Busscher in zijn boek Aanstekelijk Veranderen.
Het moet een vaste gewoonte zijn om te zoeken, te twijfelen, advies te vragen, hulp in te roepen, je te verdiepen en interesse te tonen in de ervaringen van anderen.
Professionals infecteren elkaar met hun nieuwsgierigheid, openheid en wil tot ontwikkeling. Hoe doe je dat?
1. Ga naar buiten
Een beproefd recept in organisaties: kijk hoe anderen het doen. 'Gluren bij de buren' is al sinds mensenheugenis de meest effectieve vorm van leren. Een idee hoef je niet helemaal zelf te verzinnen!
Maak bijvoorbeeld een praatje met onbekende mensen die je tegenkomt. Spreek een wachtende persoon in het bushokje aan. Praat met gebruikers van jouw dienst.
Zo zou de apotheek in onze wijk bijvoorbeeld van ons kunnen horen dat de communicatie tussen de apotheek en de dokter over receptbriefjes voor ons een volkomen black box is. En dat wij blij zouden zijn als de apotheek en de huisarts ons hierbij een Coolblue-ervaring bezorgen :)
Zoek mensen op van een andere afdeling. Wat houdt hen bezig? Waarom doen zij het? Wat kun je vertalen naar je eigen vraagstukken?
Ga met je team op expeditietocht en ga mensen uit andere branches interviewen. Hoe hebben zij oplossingen bedacht? Welke ervaringen zijn leerzaam voor jullie team? Stel open vragen en vraag heel vaak waarom. Kloppen je veronderstellingen? Vraag wat zich in hun leven afspeelt en waarom ze bepaalde keuzes maken.
2. Haal de buitenwereld binnen
Nodig mensen uit die voor een andere aanpak kiezen of klanten anders benaderen. Hoe verwarrender hoe beter. Vooral mensen die een eigenzinnige aanpak zelf in de praktijk brengen, zijn interessant.
Bestudeer ook de voorkeuren van kinderen. Kinderen hebben een frisse blik op de wereld en laten je op een andere manier kijken naar je dagelijkse omgeving. Waar kijken ze naar? Welke trends zijn er? Hoe denken ze over het leven? Wat houdt ze bezig?
Verzamel van alles wat je prikkelt, van foto’s tot boeken. Maak veel foto’s van dingen die je om je heen ziet als je door de stad loopt.
Je kunt ook volop inspiratie opdoen bij ontmoetingen, magazines, winkels, musea, films, voorstellingen, blogartikelen of surfend over het web. Vertaal die inspiratie naar waar je op dat moment mee bezig bent. Als je een bepaald beeld en doel voor ogen hebt, dan zie je gaandeweg allerlei ingrediënten die je daarvoor kunt benutten.
3. Onderzoek je eigen blinde vlekken
Vraag nieuwkomers om hun visie te geven op wat er bij jullie aan de hand is. Bevraag klanten en opdrachtgevers: waar denken ze aan bij het horen van jullie naam?
Of vraag aan stagiairs bij binnenkomst wat hen opvalt. Profiteer van hun vers opgedane kennis en onbevangen blik. Organiseer na enige tijd een terugkomdag voor deze groep en stel opnieuw vragen over wat hen is bijgebleven.
Stel vragen aan medewerkers die naar een andere organisatie vertrokken zijn. Welke verschillen zien zij tussen jullie organisatie en hun nieuwe werkkring?
4. Leer van elkaar
We leren het allermeest van andere mensen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. In je eigen organisatie of in je netwerken zit al enorm veel kennis die je beter kunt benutten door die kennis en ervaring te ontsluiten.
Doe samen onderzoek of creëer een nieuw product. Samen een onderzoek doen of iets nieuws ontwikkelen zorgt voor een dialoog en creëert een band, waarbij je heel gemakkelijk nieuwe dingen leert van elkaar en over je onderwerp.
5. Reflecteer
Stel jezelf vragen om je inspiratiebronnen en leermomenten beter te leren kennen. Als je de omstandigheden kent waarbij je gemakkelijk inspiratie krijgt, kun je je sneller weer in die situatie brengen als dat nodig is.
Kies hiervoor een vast moment in de week, waarbij je je afzondert. Rust is een noodzakelijke fase om tot bezinning en creativiteit te komen.
Wie of wat heeft je geïnspireerd? Wat deed je op dat moment? Waar was je? Wie waren er nog meer? Op welk uur van de dag was dat? Wat leert jou dat over je inspiratiebronnen?
Kortom: hou nooit op met jezelf te verbazen! Jezelf ontwikkelen kan altijd en overal.
“Life is short, break the rules, forgive quickly, kiss slowly, love truly, laugh uncontrollably, and never regret anything that made you smile. Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” – Mark Twain
Boekgegevens:
- Aanstekelijk veranderen. Sturen zonder te dwingen door Jeroen Busscher. Business Contact 2016. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl
- Ontwikkel je talent. 52 tips om het beste uit jezelf te halen door Daniel Coyle, Maven Publishing 2016. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.