Ideeën hoef je niet te verzinnen
02 april 2013 
2 min. leestijd

Ideeën hoef je niet te verzinnen

Nieuwe ideeën hoef je niet altijd zelf te verzinnen. Je komt ook een eind verder door bestaande ideeën op te merken en opnieuw te gebruiken. 

Op zoek naar goede ideeën voor een blogstuk of een nieuw product? 

Of heb je ideeën nodig om jezelf onder de aandacht te brengen van nieuwe werkgevers of klanten? Veel mensen denken dat je hard moet nadenken om ideeën te ontwikkelen. 

Mensen denken dat je artistiek begaafd moet zijn.

Of een bijzondere ingeving nodig hebt. En als je niet van je zelf enorm creatief bent, dan heb je pech gehad.

Gelukkig is dat een fabeltje.

Veel ideeën hoeven namelijk helemaal niet ontwikkeld of opnieuw bedacht te worden, want ze zijn er al. In overvloed zelfs. 

Een andere branche dan de jouwe heeft bijvoorbeeld een succesvolle aanpak uitgedokterd, die jij met wat kleine aanpassingen gemakkelijk over kunt nemen. 

Of je signaleert een trend die je slim combineert met jouw eigen product of dienst. Een fietsparkeerplaats bijvoorbeeld: een afgebakend stuk op het trottoir speciaal voor fietsers. 

Wat je wel nodig hebt zijn enkele goede gewoonten om bruikbare ideeën te vinden en opnieuw toe te passen. Dat vraagt vooral om bereidheid je open te stellen en andere werelden te verkennen.

Creatiever worden? Doe iets wat je gewoonlijk niet doet.

Alles begint met een open geest. Nieuwe ervaringen verbreden je horizon en laten je gemakkelijker verbindingen leggen met bestaande ervaringen. 

Onderzoek daarom alles wat op je pad komt - én daarbuiten. Betreed nieuwe terreinen om in aanraking te komen met andere gedachten, opvattingen, gewoonten en denkbeelden. Het maakt niet uit wat je precies onderneemt, als het maar iets is dat je normaal niet doet.

  • Maak een praatje met de glazenwasser.
  • Loop langs de rafelranden van de stad.
  • Ontdek verborgen binnentuinen.

En vraag je af wat er opmerkelijk of bijzonder aan is.

Kijk met andere ogen. En zie meer.

Vincent van Gogh schilderde wat hij in zijn eigen omgeving zag en maakte daar de mooiste kunstwerken van. Dat is een gave, want juist in onze vertrouwde omgeving zien we vaak zaken over het hoofd die meer aandacht verdienen.

  • Kijk in je eigen omgeving rond met de ogen van een buitenstaander. Wat valt dan op? Wat zou een vreemdeling willen weten?
  • Zoek naar abstracte patronen op straat. Welk lijnenspel zie je? Waar zou Mondriaan een schilderij van maken?

Originele ideeën komen voort uit vertrouwde dingen die je verbindt met iets anders.

Wat merk jij op?

Als je de volgende keer een patroon ziet of iets opmerkelijks, vraag jezelf af hoe je dit kunt verbinden met iets dat je al goed kent. Grote kans dat er toch meer ontdekkingen te doen zijn dan gedacht.






Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.