Over Jou | Als je van het ene naar het andere fladdert
Je bent een expert met een missie, maar je loopbaan lijkt een vreemde opeenstapeling van activiteiten en functies. Hoe krijg je bij een grillig verloop van je loopbaan toch grip op je eigen verhaal? Lees hier de vier verhalen die je nodig hebt als expert en die jouw rode draad blootleggen.
Aan gedrevenheid ontbreekt het nooit. De experts die ik begeleid bij het vinden en vertellen van hun verhaal zijn vaak mensen met veel enthousiasme en nog meer ideeën.
Ze werken vaak in het sociaal domein, de (psychische) zorg, het onderwijs of in de communicatiewereld. Ze werken het hoge aantal burn-outs de wereld uit, bevorderen werkgeluk of zwengelen het leesplezier in het onderwijs weer aan.
Opvallend genoeg zijn het ook mensen die de grip op hun eigen verhaal zijn kwijtgeraakt.
Ook mensen om hen heen snappen er vaak niets meer van. Deze mensen krijgen vaak te horen: ga je nu alweer iets anders doen?
Een van deze mensen is Anouk. Ze heeft zichzelf al vijf keer opnieuw uitgevonden. Ze begon als therapeut en groeide daarna door adviseur, trainer, facilitator en mentor.
Haar nieuwste plan is het organiseren van haar eigen opleidingsdagen. Ze heeft namelijk ook een uitgesproken visie op haar vak ontwikkeld, die ze met de wereld wil delen.
Maar hoe legt zij aan iemand anders uit hoe al haar ervaringen samenkomen in wat ze nu is? Hoe is haar fladderige loopbaanpad te vangen in een logisch geheel? En hoe noemt ze zichzelf eigenlijk?
Wat je doet, dat is ook steeds vaker wie je bent.
Je eigen persoonlijkheid is een onderdeel van je vakmanschap. Of je mensen weet te inspireren of hoe je een team aanstuurt, jij bent zelf degene die het verschil maakt.
Daarvoor is het belangrijk dat je jezelf goed kent en precies weet hoe je bij anderen aansluit. Als professional moet je weten hoe je het meest effectief bent en hoe je mensen enthousiast krijgt. Het gaat allemaal over jouw waarden, jouw leidende principes en daarmee jouw bestaansrecht als professional.
Hoe doe je dat dan?
Met verhalen, waarin je de samenhang zoekt tussen alle verschillende elementen. Ik onderscheid 4 typen verhalen die iedere missiegedreven expert nodig heeft:
1. Het profielverhaal
Dit is het verhaal dat je op je Over-Mij-pagina zet, op social media deelt of gebruikt in je pitch. Het gaat over je waarden, je drijfveren en je missie. Maar niet alles hoeft erin. Een profielverhaal is bedoeld als prikkelende kennismaking, die nieuwsgierig maakt naar meer.
2. Je visieverhaal
Michelle Obama maakte diepe indruk met haar uitspraak When they go low, we go high. Het was haar reactie op het ondermijnende pestgedrag bij de strijd tussen Hillary Clinton en Donald Trump om het presidentschap in 2016. Geen kleinzieligheid, maar de moed om erboven te gaan staan.
Leiders zijn inspirerend als ze een visie delen. Ze sturen je niet in een doodlopende straat in, maar leiden je met vergezichten. Ze leveren via verhalen bewijskracht om te laten zien wat er mogelijk is.
3. Je signatuurverhaal
Een signatuurverhaal is een persoonlijk verhaal over iets dat jou kenmerkt, net zoals een chef-kok op zijn signature dish zijn persoonlijke stempel heeft gezet. Het is een gerecht waarmee hij altijd voor de dag kan komen als bewijs van zijn kookkunst. Het staat als een huis. Als je het verteld hebt, kijken mensen op een andere manier naar je.
De krachtigste signatuurverhalen nemen je publiek mee naar een gedachte waar jij ze naar toe wilt brengen. Een signatuurverhaal staat vaak voor iets groters in jouw leven, zoals een fascinatie voor design, de drang om te pionieren of de drijfveer om altijd de waarheid boven tafel te halen.
4. Je veranderverhaal
Een veranderverhaal helpt om een cultuur of iets anders in beweging te brengen. Dit verhaal laat zien waar een organisatie naar toe werkt en welke obstakels er overwonnen moeten worden. Pas als we het 'beloofde land' levendig voor ons zien, zijn we bereid oude routines en patronen los te laten.
Hoe zit het nou met die rode draad?
Het duurt vaak enige tijd voordat je die verbindende lijn te pakken hebt, zeker als je in diverse werkvelden, functies en rollen actief bent geweest. Maar hij is wel te vinden.
Voor Anouk was het de moeite waard om daarmee aan de slag te gaan. Want zij ontdekte de drijfveer die haar telkens in beweging brengt: het bevorderen van vitaliteit. Met haar onbevangenheid kan ze anderen inspireren, in welk werkveld dat ook is. Inderdaad, haar rode draad.
Herkenbaar voor jou? En ben je benieuwd hoe dat voor jou kan uitpakken?
Ga aan de slag om je eigen verhalen te vinden.
De verhalen waarmee je samenvalt met jezelf. Het is jouw kernverhaal, dat jouw identiteit weerspiegelt, maar ook de verhalen die je nodig hebt om je missie werkelijk onder de aandacht te brengen.
Vervolgens groeit deze rode draad met jou mee: het is een leidraad voor jouw levenslange ontwikkeling.