Vooruitgangsverhalen, gebruik jij ze al?
12 juni 2020 
2 min. leestijd

Vooruitgangsverhalen, gebruik jij ze al?

Wat ging er vandaag goed? Waarmee heb ik vandaag vooruitgang geboekt? Het lijken simpele vragen, maar ze zijn juist heel wezenlijk om het vuurtje te blijven aanwakkeren. Bij jezelf en bij anderen. Verzamel daarom vooruitgangsverhalen.

One story a day keeps the doctor away. 

Deze wijsheid bestaat zover ik weet nog niet. Maar ik steek mijn hand er alvast voor in het vuur. 

Medailles in het vooruitzicht stellen. Bonussen uitdelen. Beloftes doen. Nog maar eens een dringende oproep doen om de urgentie van een taak te benadrukken. Of juist strafkortingen toepassen. Allemaal niet nodig. 

Voor wie mensen wil stimuleren bij hun werk, of als je jezelf wilt motiveren, is eigenlijk iets heel simpels voorhanden. Iets dat zo eenvoudig lijkt dat je het waarschijnlijk over het hoofd ziet.

En dat is: de vooruitgang zichtbaar maken met verhalen.

Degene die dit uitgezocht heeft, is niet de minste. Dat is namelijk Teresa Amabile, die als hoogleraar en onderzoeksdirecteur aan de Harvard Business School in Boston al jarenlang onderzoek doet naar de manier waarop je mensen en hun prestaties kunt beïnvloeden. 

Zij ontdekte dat het ware geluksgevoel op het werk vooral samenhangt met taken of opdrachten die succesvol afgerond worden. Gewoon het gevoel dat je opschiet. Dat je op de goede weg zit. En dat het dus ook zin heeft wat je doet, en dat je niet een doodlopende straat bent ingekacheld.

Ienieminie-stappen stapelen zich op.

Als mensen vooruitgang hadden geboekt bij zinvol werk, dan was eigenlijk alles beter, ontdekte Amabile. Ze kregen meer energie, werden creatiever en hun productiviteit schoot omhoog. 

Je leest het allemaal in het boek The Progress Principle: Using small wins to ignite joy, engagement and creativity at work, dat Amabile schreef met haar echtgenoot Steven Kramer. 

Dit boek wordt gezien als een van de meest invloedrijke werken over motivatie en creativiteit in organisaties van de laatste jaren. Het hoeft niet altijd een grote activiteit te zijn, zegt Amabile. We worden ook gelukkiger van het voltooien van iets kleins. 

Het is daarom waardevol om iedere dag iets te doen of te beleven waar je tevreden over bent. Iets afmaken of voor elkaar boksen. Ook al lijkt het op het eerste gezicht weinig voor te stellen.

We weten al dat kleine stappen je helpen om in beweging te komen.

Je bestrijdt er de hevigste opstartturbulentie mee. En zo haal je niet alleen je grotere doelen dichterbij, maar voel je ook nog eens meer blijdschap en voldoening. Maar het werkt dus ook bij meer werkgeluk.

Als je mensen wilt motiveren, dan is het slim om die geboekte vooruitgang te benadrukken en zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld als je met een team de draad weer probeert op te pakken, nu de coronamaatregelen wat losser zijn geworden.

Vaak blijft die alledaagse vooruitgang namelijk voor de meeste mensen verborgen. Dat geldt zowel voor hun eigen bijdrage aan het grotere geheel als voor de bijdrage van anderen. Door expliciet naar deze resultaten op zoek te gaan en te delen, geef je mensen een enorme boost.

Verzamel daarom verhalen over de geboekte vooruitgang.

Vraag teamleden om dagelijks een gebeurtenis te beschrijven die hem of haar heeft geholpen om die dag vooruitgang te boeken. Deze verhalen deel je bijvoorbeeld in je (online) teamvergaderingen.Of als je sturing geeft aan jezelf: verzamel je eigen verhaal over jouw alledaagse vooruitgang. 

Die opkikker. Die afgeronde taak. 

En maak dat gouden randje iedere dag zichtbaar voor jezelf, bijvoorbeeld in een bullet journal. Hoe vaker je die kleine overwinningen ervaart, hoe groter de kans dat je ook op de lange termijn creatief en productief bent.

Duik ze op, die hier-en-nu-pareltjes.

Vele kleine dingen maken samen iets imposants. Vincent van Gogh zei het al. Iets groots ontstaat niet uit een impuls, maar uit de verzameling van kleine dingen.  

Mijn variant daarop: iets groots komt voort uit de verzameling van dagelijkse verhalen. 






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.